A koronavírus világjárvány második hullámának a végén, a múzeumok fokozatos újranyitása után indult el a Múzeumi munkatársak tevékenysége, munkakörülményei a világjárvány alatt című kérdőíves kutatás. A kérdőívet 2021. május 24. és július 30. között 389 fő töltötte ki. A válaszaik alapján készült jelentést folytatásokban közöljük.
A vészhelyzet idején megoldhatatlannak tűnő problémát jelentett a múzeumi munkavállalók számára, hogy a digitális étvágy illetve a digitális tartalomgyártással kapcsolatos elvárások kielégítéséhez, valamint az online kapcsolattartáshoz nem álltak a rendelkezésükre megfelelő eszközök. „Teljesen figyelmen kívül hagyták, hogy vannak-e eszközeim és anyagi vagy egyéb lehetőségeim. Csak a feladat elvégzését kérték számon” – fogalmazott az egyik adatközlő. Sokak számára a saját családi géppark fejlettebbnek bizonyult: a túlnyomó többség egyértelműen saját eszközzel élte túl a karantént, melynek esetleges meghibásodásakor csak a válaszadók 20 százaléka számíthatott az intézmény segítségére.
Hasonló volt a helyzet a sikeres online tevékenységhez szükséges programok, alkalmazások esetében. 301 válaszadó közül mindössze 39-nek (13%) vásárolt új alkalmazást, eszközt a munkahelye. A többség (56,8%) a meglévő infrastruktúrára épített, 93 fő (30,9%) pedig ingyenes programokkal kísérletezett. 14-en külső kapcsolatait vetették be – nem mindig legális módon-, hogy fejleszteni tudjanak. Volt, aki sikeres intézményi pályázatra épített, de olyan is, aki saját zsebből fizette ki a szükséges alkalmazásokat.
Összességében azonban pozitív, hogy az adatközlők több mint negyede (28,5%) határozottan állítja, intézménye digitális infrastruktúrája javult a járvány alatt.
Az IKT-eszközök hiányával a világon szinte mindenütt küzdött a múzeumok. A NEMO 2021. januári felmérésben 10-ből 8 múzeum, számolt be hasonló nehézségről, egyaránt említve a digitális infrastruktúra és a személyzet megfelelő szaktudásának a hiányát.
Kép: Muzeum Elektroniki w Krakowie