A Magyar Múzeumok OnLine Perspektívák című beszélgetéssorozat 2020 tavaszán indult, amelyben a múzeumi és kulturális élet résztvevőit kérdezzük arról, hogyan élték meg a járványhelyzet okozta változásokat, milyen projektekkel tudtak aktívak maradni, mi jelentett számukra inspirációt, illetve nehézséget. Illetve milyen tervekkel, elképzelésekkel vágnak neki a jövőnek.
Következő interjúalanyunk Németh Ádám, a Magyar Kereskedelmi és Vendéglátóipari Múzeum múzeumpedagógusa, aki 2010 óta foglalkozik történelmi újrajátszással. Munkahelyén többek között a felnőtt és nyugdíjas csoportoknak szóló élő történelem programokat bonyolítja le magas színvonalon. (Egyik jelenleg futó projektje az Open Historyval együttműködve egy élő történelmi képzés Kuktából szakács címmel.
Németh Ádámmal 2021. májusában Helle Stefánia készített interjút, amely az ikonra kattintva hallgatható meg:
INTERJÚ NÉMETH ÁDÁMMAL
„...fűtünk, mosunk, zenélünk,
ugyanitt mosómedve kapható...”
A Magyar Kereskedelmi és Vendéglátóipari múzeumban szinte mindenki csinál egy kicsit mindent. A kisgyermekes programoktól kezdve a nyugdíjas programokig mindenfélével foglalkozik, erősségeként a felnőtt vezetett sétákat említette.
„...csak olyan tudást adjunk át, ami
valamilyen múltbéli dolgon keresztül,
de a mai szakmájukhoz, a mai életükhöz
még mindig releváns lehet...”
Középiskolásoknak is szerveznek a felelős, tudatos életre tanító programokat, és – lévén országos gyűjtőkörű szakmúzeumról van szó – szakiskolásoknak is szerveznek sok programot.
„...izgalmas és inspiráló volt...”
A nagyon vegyes élmény ellenére a pandémia első időszakát említette inspirálónak. Azt, hogy kipróbálhatták, milyen videókat, online felületen programokat készíteni. Több olyan projektbe is belekezdtek, digitális platformon is, amit sosem próbáltak volna ki, amilyen tapasztalatokat sosem szereztek volna, ha nincs a pandémia.
„...nagyon éreztem a hatását,
hogy eltávolított az emberektől,
márpedig az Én munkámnak
nincs értelme emberek nélkül.”
Az első csoportnál, amit a visszatérés után fogadott, a többieknek nyugtatniuk kellett, hogy igenis menni fog, tudja hogyan szóljon hozzájuk. Volt benne egy érzés, hogy nagyon elszokott a csoportokkal való foglalkozástól.
„…múzeumpedagógusként mélyebben
bevonódtunk több olyan folyamatba,
amibe egyébként kiállításkészítéssel
kapcsolatban nem feltétlenül lett
volna kapacitásunk bevonódni…”
A bezárás időszaka alatt készítettek oktatást segítő videókat, digitális játékokat. Kedvence az Élő történelem másként pályázatra készült Boldogulj a múltban! projekt volt. Bár először úgy tűnt, nem valósíthatják meg, végül mindössze egy hónap alatt készültek el a videók. E mellett kiállítások készítésében is részt vettek múzeumpedagógus kollégáival, kifejezetten sok energiát tudtak befektetni a Fiume kiállításba.
Németh Ádám múzeumpedagógus
„…együtt próbálunk valamit újonnan felépíteni…”
A múzeum élére nemrég új igazgató került, sok új kolléga, gyűjteményi és frontszemélyzeti vonalon is. Átszerveznek, építkeznek, utóbbiban az is benne van, hogy a gondnokkal együtt a múzeumpedagógus és az igazgatóhelyettes erőltet a helyére egy nehéz szobrot egy sziklakertben.
„...leszámolunk a régi hibákkal,
hogy új hibákat követhessünk el…”
Rengeteg tapasztalatot hoztak az elmúlt évek, és a pandémia segített ezeket átgondolni. Igyekeznek felfrissíteni a programkínálatot, beépíteni a már ismert tapasztalatokat, és a meglévőkből valami újat, valami jobbat építeni. Nem merné megmondani, mi lesz a folyamat vége.