EN facebook

Perspektívák / Bayer Árpád

2020-07-25 08:00

A Magyar Múzeumok OnLine oldalán elindul Perspektívák című interjúsorozatunk, amelyben a múzeumi és kulturális élet résztvevőit kérdezzük arról, hogyan élték meg a járványhelyzet okozta változásokat, milyen projektekkel tudtak aktívak maradni, mi jelentett számukra inspirációt, vagy éppen nehézséget és milyen tervekkel, elképzeléssel vágnak neki a jövőnek?

 

A múzeumok játékosításáról Bayer Árpád történésszel, az Open History alapítójával, a Múzeumi Játékmustra  ötletgazdájával Juhász Zoltán András beszélgetett.

 

 Interjú a SoundCloud oldalán

 

Azt látom, hogy nagyon éhesek vagyunk arra,

hogy egymáshoz kapcsolódjunk és tanuljunk egymástól,
visszajelzést kérjünk a saját programjainkra

és megosszuk az ötleteket.”

 

A járványhelyzet alatt az online csoportokban született számos ötletet igyekszik életre galvanizálni Bayer Árpi. Az ötletektől a megvalósításhoz érkezett számos projekt, amelyekről a beszélgetésben is hallhatunk: szóba került a (már II.) Játékmustra, az intuitív ötletelés és a módszeres játéktervezés, illetve arról is szó volt, hogy mennyire tudja tartani a magyar múzeumi szakma a játékosítás területén a nemzetközi trendekkel a lépést. Mit jelent múzeumi terülten a játékosítás, hogyan tud egy múzeum ehhez a fogalomhoz kapcsolódni?

 

„Szabadulószoba-tervező,

társasjáték-tervező,

vlogger és tanár.”

 

Október 16-án tervezik megvalósítani Játék a Felsőházban címmel azt a szakmai napot, amelyet a vírushelyzet elsodort. Ezen az alkalmon a kérdések szakmai kerekasztal, előadás formájában kerülnek elő, másnap pedig kötetlenebb formában, a látogatókkal kipróbált múzeumi kalandozás, közös útkeresés kerül a fókuszba. Hangsúly helyeződik azokra a szereplőkre, akik külső "élményszállítólént", szolgáltatóként kerülnek a múzeumi vérkeringésbe.

 

 „Láttuk, éreztük, hogy valami új történik,

és igény volt arra, hogy erről beszéljünk.

Nagyon sok játékot véleményeztünk,

nagyon sok cikket osztottunk meg egymással.”

 

A beszélgetésben szó van arról, hogy mi történt a virtuális térben a korlátozások ideje alatt, hogyan tudott az Open History reflektálni az elmúlt időszakra. Hogyan látták a múzeumok szerepét ebben a kialakult új helyzetben, illetve hogyan tekintenek az online és offline lehetőségekre.

 

„Az online és analóg élményadás

két különböző formanyelv,

de mind a kettőt okosan kell használni.”

 

 

Fotó: Bayer Árpád

 

„...úgy látom, hogy a digitális felületek használatnak két iránya a kommunikáció és élményadás.”

 

Az online térben való aktív jelenléthez hozzátartozik, hogy elindult egy beszélgetés Most hallasz? címmel, ahol a hangsúly nem csak a szakmai kérdések megvitatásán, de a személyes kapcsolatteremtés különböző lehetőségein és fontosságán volt. 

 

 „Célunk olyan impulzust adni a szakmai közönségnek, ami nem a szokásos múzeumi közegből jön.”

 

Végül pedig szó esikarról is, hogy nemzetközi viszonyban hogy áll a magyar múzeumi szakma a gamifikációban, azaz játékosítás területén. Az ismeretátadó játékok élményszerűvé, kalandossá tehetnek egy-egy múzeumi tárlatot. Szakemberek és érdeklődők számára szervezi az Open History augusztus 4-től szakmai játéktervező kurzusát Útikalauz játéktervezéshez címmel, ahol többek között az előkészítési, tervezési folyamatról, módszertani kérdésekről is szó lesz.

 

„A játékosítás terén… erősen tartani kell a lépést, a nemzetközi trendekkel….”

 

kiállítás, múzeum, Perspektívák, tárgy
2020-07-17 17:00
bezárás, gyarapodás, múzeum, #muzeumokajovoert, Perspektívák, tárgy
2020-07-10 17:00