A Magyar Múzeumok OnLine oldalán elindul Perspektívák című interjúsorozatunk, amelyben a múzeumi és kulturális élet résztvevőit kérdezzük arról, hogyan élték meg a járványhelyzet okozta változásokat, milyen projektekkel tudtak aktívak maradni, mi jelentett számukra inspirációt, vagy éppen nehézséget és milyen tervekkel, elképzeléssel vágnak neki a jövőnek?
A múzeumok játékosításáról Bayer Árpád történésszel, az Open History alapítójával, a Múzeumi Játékmustra ötletgazdájával Juhász Zoltán András beszélgetett.
„Azt látom, hogy nagyon éhesek vagyunk arra,
hogy egymáshoz kapcsolódjunk és tanuljunk egymástól,
visszajelzést kérjünk a saját programjainkra
és megosszuk az ötleteket.”
A járványhelyzet alatt az online csoportokban született számos ötletet igyekszik életre galvanizálni Bayer Árpi. Az ötletektől a megvalósításhoz érkezett számos projekt, amelyekről a beszélgetésben is hallhatunk: szóba került a (már II.) Játékmustra, az intuitív ötletelés és a módszeres játéktervezés, illetve arról is szó volt, hogy mennyire tudja tartani a magyar múzeumi szakma a játékosítás területén a nemzetközi trendekkel a lépést. Mit jelent múzeumi terülten a játékosítás, hogyan tud egy múzeum ehhez a fogalomhoz kapcsolódni?
„Szabadulószoba-tervező,
társasjáték-tervező,
vlogger és tanár.”
Október 16-án tervezik megvalósítani Játék a Felsőházban címmel azt a szakmai napot, amelyet a vírushelyzet elsodort. Ezen az alkalmon a kérdések szakmai kerekasztal, előadás formájában kerülnek elő, másnap pedig kötetlenebb formában, a látogatókkal kipróbált múzeumi kalandozás, közös útkeresés kerül a fókuszba. Hangsúly helyeződik azokra a szereplőkre, akik külső "élményszállítólént", szolgáltatóként kerülnek a múzeumi vérkeringésbe.
„Láttuk, éreztük, hogy valami új történik,
és igény volt arra, hogy erről beszéljünk.
Nagyon sok játékot véleményeztünk,
nagyon sok cikket osztottunk meg egymással.”
A beszélgetésben szó van arról, hogy mi történt a virtuális térben a korlátozások ideje alatt, hogyan tudott az Open History reflektálni az elmúlt időszakra. Hogyan látták a múzeumok szerepét ebben a kialakult új helyzetben, illetve hogyan tekintenek az online és offline lehetőségekre.
„Az online és analóg élményadás
két különböző formanyelv,
de mind a kettőt okosan kell használni.”
Fotó: Bayer Árpád
„...úgy látom, hogy a digitális felületek használatnak két iránya a kommunikáció és élményadás.”
Az online térben való aktív jelenléthez hozzátartozik, hogy elindult egy beszélgetés Most hallasz? címmel, ahol a hangsúly nem csak a szakmai kérdések megvitatásán, de a személyes kapcsolatteremtés különböző lehetőségein és fontosságán volt.
„Célunk olyan impulzust adni a szakmai közönségnek, ami nem a szokásos múzeumi közegből jön.”
Végül pedig szó esikarról is, hogy nemzetközi viszonyban hogy áll a magyar múzeumi szakma a gamifikációban, azaz játékosítás területén. Az ismeretátadó játékok élményszerűvé, kalandossá tehetnek egy-egy múzeumi tárlatot. Szakemberek és érdeklődők számára szervezi az Open History augusztus 4-től szakmai játéktervező kurzusát Útikalauz játéktervezéshez címmel, ahol többek között az előkészítési, tervezési folyamatról, módszertani kérdésekről is szó lesz.
„A játékosítás terén… erősen tartani kell a lépést, a nemzetközi trendekkel….”