Státuszváltás után: Mi jön most?

FELMÉRÉS

Bayer Árpád
2020-11-06 14:30

Az előző hétvégén többször belefutottam olyan posztokba, leírásokba, amik a státuszváltáshoz kapcsolódnak. Búcsúüzenetek voltak elsősorban: akik maradtak a múzeumokban, búcsúztak azoktól, akik nem folytatják a munkát, és búcsúztak azok, akik akár több évtizedes munkaviszonyt szüntettek meg november elejével. Mi jön most? Miben lesz más szerintem a múzeumi szféra?

 

Ez történik a buborékunkban, szép csendesen.

 

Az, hogy mindez „csak” a buborékunkban történik, akkor tudatosult bennem, amikor öcsém rámírt, és megkérdezte, hogy miről beszélek ebben a videóban:

 

 

Próbáltam egy cikket keresni, ami elmagyarázza, hogy mi zajlik. És alig találtam: mintha ez a szakmai nyilvánosságban is csak nagyon óvatosan és távolról lenne jelen. A váltás kapcsán, vagy erre készülve alig találtam cikket – a legjelentősebb a Pulszky FIAT felmérése. Ez azért is megdöbbentő, mert tudom, hogy milyen komoly változást hoz ez a magyar múzeumi szakma számára, amit sokan valószínűleg már most éreznek, és még többen fognak érezni, amikor megérkezik az első fizetés december elején - kiegészítések és kedvezmények nélkül.


Ha valamikor, akkor most lenne szükség a szakmai párbeszéd megerősödésére, az új kérdésekre és kihívásokra adott lehetséges válaszok megfogalmazására, arra, hogy ne többszáz egyedül küzdő intézmény nézzen a változás elébe, hanem egy közös múzeumi szakma.

 

Azért is lenne fontos a párbeszéd, mert azt gondolom, hogy nem a spanyolviaszt kell feltalálni. Már létező, de zömmel múzeumi szektoron kívüli megoldásokat érdemes adaptálni múzeumi környezetre.

 

Nem fogja kiheverni minden múzeum az idei évet. Lesznek, akiknek jelentősen csökkenteni kell a tevékenységét vagy akár be kell zárnia. Azok a múzeumok fognak tudni túlélni, sőt, akár növekedni, akik a változásban lehetőséget is látnak.

 

És akik gyorsan és hatékonyan képesek adaptálódni az új helyzethez. Akkor lesz több ilyen intézmény, ha aktívan beszélünk egymással, és nem félünk beszélni a kudarcokról sem, hogy mások tanulhassanak belőle.

 

De mégis hova nyúljunk?

 

1. Ragadj billentyűzetet és írd le, hogy mit gondolsz!

 

Használd bármelyik szakmai fórumot, küldd körbe a gondolataidat a kollégáidnak és vitatkozzatok, reagálj azok egymásra! Legyen közös gondolkodás!

 

- Rengeteget lehet tanulni attól, aki már nem dolgozik a múzeumban. Nekik hoztuk létre a MúzeumOD-dal közösen a Múzeumi Kilépő sorozatot - kövesd az írásokat és tanulj belőle!

 

- Ha tágabb szakmai közösségben, de zárt csoportban gondolkodnál közösen, akkor javaslom a Múzeumi Játékmustra csoportot!

 

2. Nézzünk ki a buborékunkból és adaptáljunk jó gyakorlatokat!

 

Próbáljuk meg fenntarthatóbbá tenni a múzeumot gazdaságilag is, támaszkodjunk a közönségünkre!

 

- Tanulj kisvállalkozásoktól! Ők hogyan érik el a közönségüket, és teszik fenntarthatóvá magukat? Tanulj azoktól, akiktől ők tanulnak! Ez alatt a videó alatt van pár tipp, hogy hol érdemes kezdeni.

 

3. Adj élményt a látogatóidnak!

 

- Tanulj a játékokról, amik évezredek óta tanítanak és szórakoztatnak egyszerre! Erről szól a II. Múzeumi Játékmustra.

 

- Ha meg is szeretnél valósítani a játékötletedet, akkor az Útikalauz Játéktervezéshez képzés Neked szól! Nem csak a játéktervezésről tanulsz, hanem a képzés végére, februárra saját múzeumi játékod is elkészül. Bárhonnan csatlakozhatsz, november 10-ig. (Az előző évfolyamban Skóciából is volt magyar résztvevő.)

 


Rengeteg lehetőség van még, ahol megtalálhatod a saját utadat, szaktudásodat – vagy megtaláljátok a közös utat munkatársaiddal. Keresd meg, hogy honnan érdemes tanulni, és ajánld a többieknek!

látogató, muzeológia, múzeumandragógia, virtuális
2020-06-03 20:00
látogató, múzeum, múzeumandragógia
2020-03-16 17:00