A MúzeumTrip olyan felfedező túra, amely során egy-egy múzeum mélyében, az ott őrzött tudás különböző rétegeiben tehetünk kirándulást. A Magyar Múzeumok OnLine kéthetente (minden hónap elsején és 15-én) másik múzeumot keres fel, hogy felfedezze és bemutassa a kisebb és nagyobb, régebbi és újabb intézmények történeteit, gyűjteményeit, kutatásait és programjait.
Második utunk a Pásztói Múzeumba vezet, ahol először a múzeum történetével és kiállításaival ismerkedtünk meg, utána az intézmény vezetőjét, Dr. Hír János természettudományos muzeológust kérdeztük arról, milyen lehetőségekkel és nehézségekkel számolhat egy vidéki intézmény muzeológusa, majd az intézményben folyó speciális tudományos munkára koncentráltunk, most pedig a múzeumpedagógusok szólalnak meg!
2008 óta Sári-Zentai Evelin a Pásztói Múzeum múzeumpedagógusa. Az elmúlt évek tapasztalatait a következőképpen foglalja össze:
A múzeumok jövője és jelene a múzeumpedagógiai foglalkozásokban rejlik. Felgyorsult világunkban lépést kell tartanunk a modern technikai vívmányokkal és multifunkcionális eszközökkel, amivel nap, mint nap találkozunk. Már nem elég csupán „megmutatni” a múzeumot, a gyűjteményi anyagot, bizony elő kell ezt adni, a mai gyermekek számára láthatóvá, érdekessé és interaktívvá tenni, hiszen ez ma elvárás is valamilyen szinten. Nagyon nehéz feladat ez, hiszen a mai gyermekek mindenhol impulzusok sokaságával találkoznak, nehéz őket „visszarángatni” a régmúltba.
A jövő a felnövekvő nemzedékben van, viszont a mi felelősségünk az, hogy megtanítsuk őket arra, hogy kulturális értékeinket védeni, őrizni, ápolni kell, hogy még nagyon sokáig megmaradhasson az emberiség számára.
A Pásztói Múzeum múzeumpedagógusaként elsődleges célom mindig is az volt, hogy a gyermekek játékosan tanulva, rengeteg új ismerettel térjenek haza tőlünk és valahogyan elültessük bennük a tudomány, a művészetek, a néprajz, a történelmünk apró csíráit. Nagy örömmel tölt el bennünket, ha a kisgyermekek később is visszajárnak hozzánk rendezvényeinkre, foglalkozásainkra, idecsábítva barátaikat, szüleiket, és később már felnőttként, „régi” ismerősként térhetnek be a Pásztói Múzeumba.
A közművelődési és múzeumpedagógiai programjaink iránti nagy érdeklődés hatására fogalmazódott meg bennünk az a célkitűzés, mely szerint egyre szélesebb körre kiterjesztett programsorozatokra van szükség. Fontos, hogy a múzeum is szervesen bekapcsolódjon az oktatásba, éppen ezért, a kiállítási anyagaink segítségével színesebbé és könnyen felfoghatóvá tudjuk tenni az adott tananyagot.
Múzeumunk legfontosabb célcsoportja a gyermekek és az ifjúság, hiszen véleményünk szerint egész fiatal korban ki kell alakítani a művelődés iránti igényüket, fejleszteni kell az esztétikai érzéküket és a „szép” iránti fogékonyságukat. Tapasztalataink szerint a múzeumpedagógiai foglalkozások szervezésekor nagyon fontos a muzeológus, a múzeumpedagógus, valamint az adott település helyi pedagógusának összefogása. Az említett három szakember közösen egy olyan ötletgazdag, hatékony és kreatív foglalkozást állíthat össze, amelyről a gyermek - legyen akár óvodás, akár középiskolás - olyan élményekkel térhet haza, amik arra ösztönzik, hogy újra és újra visszatérjen a kultúra színtereire.
A Pásztói Múzeum természettudományi tematikus múzeumként működve, természetesen eme tudományágra helyezte a hangsúlyt a múzeumpedagógiai foglalkozások terén is. Ám egy országos szinten is kiemelkedő kuriózummal rendelkezünk, az Oskolamester házával, amely a személyes kedvencem, és amelynek megismertetésére is kiemelkedő figyelmet szentelünk.
Múzeumunknak abban is nagy „szerencséje” van, hogy a természettudományi gyűjtemény mellett birtoklunk képzőművészeti, illetve helytörténeti gyűjteményt is, melyeket be tudunk építeni foglalkozásainkba. Mindenképpen szeretnénk és próbálunk alkalmazkodni a nevelési és oktatási intézmények tantervéhez, illetve kiegészíteni azt lehetőségeinkhez mérten.
A múzeum jelenleg a külső kiállítóhelyeket, a Romkertet és épületeit, is be tudja vonni „játszóudvarként” a múzeumpedagógiai foglalkozások keretein belül.
A múzeum 10 nagy kiállítási egységéhez kapcsolódóan kidolgozott múzeumi órákkal, tematikus foglalkozásokkal, nyári táborokkal, egész napos programlehetőségekkel rendelkezünk, emellett minden egységhez kidolgoztunk foglalkoztató füzeteket, sétálólapokat, kutatólapokat. Rendszeresen szervezünk és meghirdetünk különféle alkotói pályázatot mind a gyermekeknek, mind a felnőtteknek, amely alkotásokból időszaki tárlatokat rendezünk. Ilyen kiemelendő példa, az évek óta megrendezett, a víz világnapjához kapcsolódó hajókiállítás, amely a Hétpettyes Tagóvoda óvodásainak alkotásaiból áll össze.
Az év folyamán jeles napokhoz, ünnepekhez kapcsolódóan is tartunk különféle foglalkozásokat, tematikus napokat, amelyeket a jövőben is szeretnénk folytatni, illetve még több ilyen alkalomhoz kidolgozni tématerveket.
Az utóbbi években gyermekeim születése végett helyettes kollégáim vitték tovább a már elkezdett és sikeres foglalkozásainkat mindig bővítve, újítva az aktuális kiállításainkhoz kapcsolódva. Idén ősszel visszatérek múzeumpedagógiai munkásságomhoz és szeretném folytatni az eddig országos szinten is elismert múzeumpedagógiai tevékenységünket új foglalkozásokkal kiegészítve. Mindenképpen szeretném kibővíteni kínálatunkat az idősebb korosztály számára is. Hiszen tudjuk, hogy nem csak a gyermekek szeretnek játszani és alkotni, hanem mi felnőttek is.
2018. augusztusától Csákiné Dobos Laura helyettesítő múzeumpedagógusként vesz részt a Pásztó Múzeum munkásságában. A következőképpen ír a múzeumpedagógiai tevékenységéről:
2018 őszétől kezdve Sándor Alexa kolléganőm segítségével, 221 foglalkozást tartottunk 4648 gyereknek. Minden állandó és időszaki kiállításunkhoz kapcsolódik múzeumpedagógiai tematika.
Intézményünkbe egészen kicsi gyermekekkel is jönnek óvódai csoportok. Egy kis játékos ismerkedést követően bagolyfiókaként „repülünk” a tárlatok között. A baglyokra jellemző az óriási, nyitott szem, amivel okosan figyelnek és kérdeznek, miközben nesztelenül, észrevétlenül suhannak a fák között. A foglalkozás alatt így próbálom irányítani a „kis fiókáinkat”, hogy megértsék a helyes múzeumi viselkedés normáit.
Foglalkozásaink során felhasználjuk a múzeum leleteit, ásatási tárgyait, gyűjteményeit és optikai eszközeit. Ügyelünk arra, hogy érdekes dolgokkal kössük le a figyelmet, mindig legyen olyan bemutató tárgy, ami megfogható, megszagolható, kipróbálható, szétszedhető, gyerek (és felnőtt) kezébe való. Ezenfelül játékos foglalkozásainkat élő és preparált állatokkal, illetve növények bemutatásával és sok kísérlettel gazdagítjuk.
Az időszaki kiállításokhoz tartozó foglalkozások előkészítése számomra egy nagyon tudatos, sok olvasással és kutatással járó felkészülést jelent. Figyelembe kell venni, hogy a múzeum nem közoktatási intézmény. Köztes helyzetben van a tanulás és a szórakozás között. Éppen ezért nagy a felelősségünk. Fontosnak tartom, hogy példamutató magatartás közvetítése mellett, a szóbeli ismeretközlésünk felkészült, zökkenőmentes, konkrét példákhoz kötött legyen. A múzeumpedagógiai programok eredményessége bár függ a foglalkozásvezető személy képzettségétől, egyéni adottságaitól, háttérismereteitől, de én ezeknél fontosabbnak tartom a kollégák hozzáállását a múzeumpedagógus személyéhez és a kiállításhoz megtervezett tematikához, hiszen egy lelkiismeretesen összetartó csapat, kulcsfontosságú tényező a foglalkozások sikeréhez.
Már a kiállítás berendezése előtt felmérjük, hogy milyen személyi és tárgyi feltételekkel (demonstrációs eszközök, természeti tárgyak, gyűjtemények) kell rendelkeznünk, vagy a szükséges feltételeket hogyan tudjuk megteremteni. Előzetes felkészülés a levezetési módszer átgondolása. Természetesen a különböző életkorú diákok más-más élményre vágynak. Ehhez alkalmazkodva kell kialakítanom az életkort, a feltételezett tudás- és ismeretek szintjét figyelembe véve a múzeumpedagógiai foglalkozások tematikáját.
Időszaki kiállításainkat interaktív játszórészleg összeállításával is tarkítjuk. Az Inverse Everest fotókiállításunkhoz kartondobozokból és papírmasékból építettünk egy nagy barlangot. Ebben a demonstráló építményben ismertettük a barlangrajzokat, az ősemberek eszközeit, a mészkőbarlangi képződményeket és a barlangok élővilágát, miközben párhuzamosan a kiállítóteremben, a barlangászok védőfelszereléseit és eszközeit próbálták ki a diákok. A cseppkövek keletkezését egy nagyon látványos kísérlettel illusztráltuk.
A Pásztótól a Karib-tengerig című tárlatunkhoz, a már említett barlangunkból, korallzátonyt alkottunk. Lehetőségünk volt a múzeumi gyűjteményben lévő kagylókat és csigákat kézből tanulmányozni.
Ezeken a foglalkozásokon sem maradhattak el a kísérletek. A tanulók nagyon szórakoztatónak találták a sósvíz-hatás és a színek tengere elnevezésű kísérleteinket. Az elemzések közben, szóba kerültek olyan fogalmak, hogy sűrűség, oldhatóság, felületi feszültség és színtan. Szemléletes eszközökkel kicsiben beszennyeztük a tengert és átbeszéltük, hogy mit okoz a szemétszigetek jelenléte az óceánokban, hogy hat az olajszennyezés az élőlények életére, illetve az alig ismert akusztikai szennyezések mi módon pusztítják az állatvilágot. Óvodásokkal hordozható korallzátonyt készítettünk tojástartóból.
Jelenlegi időszaki Rodolfo – „Vigyázat, csalok!” – című hagyatéki kiállításunkhoz a helyszínre varázsoltuk az „optikai illúziók folyosóját”. Történelem tantárgyhoz kapcsolódóan bemutatjuk a XX. századi Magyarországot művész szemmel, majd tudományos jelenségeket prezentáló játékok közötti kalandozások során találkozunk fizikai jelenségekkel, geometriai és algebrai feladványokkal. Nem utolsó sorban az álcázás legnagyobb mestereivel, élő botsáskák segítségével pillantunk be a rovarok világába és ismerkedünk meg az élővilágban előforduló adaptációkkal.
A kiállításokhoz kapcsolódó programok mellett a pedagógusok kérhetnek tőlünk kiegészító órákat a tanórájukhoz kapcsolódó témában. Ezeket a lehetőségeket kihasználva tartok foglalkozásokat a népi építészet, illetve az évszakok változása témakörökben is.
Örömmel tapasztaltuk, hogy egyre népszerűek a foglalkozásaink. A pedagógusok bíznak bennünk és nyugodt szívvel látogatják a múzeumunkat, vagy hívnak az iskolába a zöld jeles napokon, mert tudják, hogy pontos információkat, felkészült tudást adunk át diákjaiknak.
Látható, hogy számomra kihagyhatatlan az adott foglalkozás témája szerinti tantárgy szakmódszertanának áttanulmányozása. Itt a Pásztói Múzeumban olyan kontextusba helyezzük a kiállítás anyagát, hogy mind a gyerekek, mind a pedagógusok elképedve, kíváncsian vegyenek részt a programjainkon.
Felhasználom azt a bizonyított tényt, hogy a tapasztalati és az élményalapú tudásközvetítés az iskolai oktatás kiegészítéseként a leghatékonyabb, hiszen a múzeumi órákra jellemző a bővebb időkeret, kötetlenebb légkör és legfőképpen a saját megtapasztalás, valamint az élményszerzés.
A múzemi foglalkozásaink a gyermekek számára spontán szórakozásnak tűnnek, hiszen észrevétlenül, az életkori kíváncsiságukra alapozva, játékok és kísérletek során kapnak naprakész információkat.
Eközben a pedagógusok számára az indirekt irányítás alatt történő programjaink egy céltudatos, szervezett, több tantárgy ismeretanyagának integrálásából létrejött, a kerettanterv anyagát elmélyítő és rendszerező órákat jelenti.
A Pásztói Múzeum természettudományi tematikus múzeum. Egyrészt ennek is köszönhető, hogy végzett erdőpedagógusként törekszem minden egyes foglalkozáson kihasználni azt, hogy napjainkra a múzeumok - az állatkertek és a botanikuskertek mellett - tematikus oktató és környezeti nevelés helyszíneivé is váltak.
Releváns számomra, hogy az iskolába járó gyermek részesedjen környezeti nevelésben is, melynek eredményeként a környezetvédő gondolkodás és viselkedés alapelemei a személyiségjegyeivé válnak és kialakul benne az igény a környezeti kérdések felé. Azt gondolom, hogy ezek után felnőttként magatartását a környezeti szempontok tudatos követése határozza meg.
A helyi iskolák tanulói többször készítettek velünk cinkegolyókat, miközben informálódtak a télen itthonmaradt madaraink etetésének fontosságáról. Állítottunk fel madáretetőt, hogy ezzel is érzékenyítsük a diákokat a természetben előforduló állatok felé. Pedagógusok kérésére foglalkozásokat tartunk az erdők, a mezők és a vizek élővilágáról is. Ezekbe a programokba bevonom a természetvédelemben dolgozó szakembereket is, akik a saját szabadidejüket felhasználva, önzetlenül segítenek nekünk.
A Pásztói Múzeum a múzeumpedagógiai és erdőpedagógiai foglalkozások mellett, több éve foglalkozik általános iskolai gyerekek táborzotatásával. A napközis táboraink minden évben július első hetében kerülnek megrendezésre. Március elején kerül kihirdetésre, azonban már két nap alatt feltöltődik a keretlétszám. A gyerkőcök nagyon kedvelik és várják ezt a hetet. A táborok a sok játék és felhőtlen szórakozás mellett törekszik arra is, hogy az ifjoncok közelebbről is megismerkedjenek a múzeum kiállításaival és az intézmény kezelésében lévő, Oskolamester házával, illetve a pásztói romkerttel. Közösen feldolgozzuk Rajeczky Benjamin és Gaál István hagyatéki anyagát, továbbá a kezelésében lévő Csohány képzőművészgyűjteményt is bemutatjuk a táborozóknak. Az 5 napos program magába foglal egy túranapot, illetve egy buszos kirándulást is, ahol a diákok szélesíthetik látókörüket. A számháború, a csapatépítő sorversenyek és nem utolsó sorban a logikai és készségfejlesztő játékok szinte kihagyhatatlanok a táborainkból.
Szerencsésnek tartom magam, mert több osztály visszatér különböző foglalkozásainkra és táborainkra. A foglalkozások között szeretem, ha van már korábban elhangzott, a tanulók igényeinek megfelelő ismeretközlés, így módomban áll visszacsatolást alkalmazni. Visszajelzésekből tudom, hogy a foglalkozásaink befolyásolóak, ezért is remélem, hogy a hatásos módszereinkkel utat nyithatunk a diákok egyéni érdeklődésének kialakulása felé, miközben a múlt szellemi örökségét megbecsülő, a társadalmi problémák iránt érzékeny és a környezetét tisztelő és óvó generációvá válnak.