A MúzeumTrip olyan felfedező túra, amely során egy-egy múzeum mélyében, az ott őrzött tudás különböző rétegeiben t
ehetünk kirándulást. A Magyar Múzeumok OnLine kéthetente (minden hónap elsején és 15-én) másik múzeumot keres fel, hogy felfedezze és bemutassa a kisebb és nagyobb, régebbi és újabb intézmények történeteit, gyűjteményeit, kutatásait és programjait. Vác, Pásztó, Gyula, Debrecen, Szentendre, Csorna, Tapolca, Győr és Mohács után a Magyar Műszaki és Közlekedési Múzeum lát vendégül bennünket. Először a múzeum történetéről és a készülő, hipermodern új épületről olvashattak, utána az intézmény gyűjteményeibe nyerhettünk beavatást, végig jártuk a tagintézményeket, olvastunk néhány aktuális hírt, most pediga virtuális kiállítások között nézünk szét!
A Közlekedési Múzeum két éve kezdte el megjelentetni virtuális kiállításait honlapján, és az elmúlt időszak, a karantén hónapjai csak gyorsítottak ezen a munkán.
Mit is ért múzeumunk virtuális kiállításon? Ezek a tartalmaink nem egy fizikailag is létező kiállítás digitális leképezései, hanem önálló muzeológiai, kiállításszervezési és informatikai munkát követően létrejövő egyedi, önálló tárlatok.
Minden ilyen kiállítás csak ebben a formában létezik, és témaválasztásában és koncepciójában ki is használja a virtualitás lehetőségeit – vagyis lehetőségünk van arra, hogy olyan digitalizált anyagot állítsunk össze, amely egyébként, a fizikai világban nehezen, vagy egyáltalán nem lenne összerendezhető. Így kiállításaink unikálisak: egy-egy témát járnak körbe alaposan, képek, szövegek és videók, korabeli dokumentumok segítségével.
A kiállítások stílusára jellemző, hogy egyszerre szeretnénk megszólítani a nagyközönséget a téma érdekességét vagy jelentőségét szem előtt tartva, de a közérthetőség mellett célunk a tudományos igényű ismeretterjesztés is.
Az egyediség hangsúlyozása mellett kiemelendő, hogy ezek a tárlatok elérhetőségükben azonban univerzálisak, vagyis internetelérés mellett a Föld bármely pontjáról bejárhatóak és megismerhetőek, tudományos jellegük miatt akár egy kutatói munka alapjaként vagy hivatkozási pontjaként is működhetnek. Jelenleg múzeumunk honlapján keresztül öt virtuális kiállítás is elérhető.
Gyűjtőoldalunkról kiindulva a tárlatok egymás után felfedezhetőek. Megjelenésük sorrendjében a következő tárlatok járhatóak be:
A KORBULY CSALÁD SZEREPE A HAZAI IPARTÖRTÉNETBEN
A Korbuly família tagjai ott voltak az olasz villanyvasutak építésénél, míg az első világháború után segítettek Weiss Manfréd csepeli gyárát átállítani civil termékekre. Részt vettek a Weiss Manfréd gyár közúti járműveinek, harckocsijainak, repülőgépeinek és világhírű tolópadjainak megszerkesztésében, a második világháború után a Vörös Csillag Traktorgyár világhírű Dutra traktorának főbb konstrukciós megoldásain is dolgoztak. Első virtuális kiállításunk e család történetén keresztül a hazai ipar utolsó száz évéről is részletes képet ad.
.
„TURISTA AZ, AKI ÚTRA KEL…” A TUDÓS ÉS HEGYMÁSZÓ EÖTVÖS LORÁND FÉNYKÉPEI
Eötvös Loránd feltaláló, kutató fizikus, egyetemi tanár, a Magyar Tudományos Akadémia elnöke volt, nem utolsósorban pedig korának egyik legnevesebb magyar hegymászója és az amatőr fotózás egyik első művelője is. Utóbbi két érdeklődési kör összekapcsolódása hozta létre azt az unikális hagyatékot, amelynek egy részét a Magyar Műszaki és Közlekedési Múzeum őrzi. A felvételek túlnyomó többsége a sziklacsúcsok meghódítását dokumentálja, ugyanakkor Eötvös a hegymászás mellett más témákat is talált a fényképezéshez. Így Budapestet és környékét, tudományos munkásságának állomásait, kísérleteit, méréseit, valamint a magánélet, a családi mindennapok pillanatait is megörökítette. Virtuális kiállításunkban Eötvös Loránd vizuális történetmeséléséből közlünk gazdag válogatást.
MOZGÓSÍT A RAJZ, LELEPLEZ A KARIKATÚRA – VIZUÁLIS PROPAGANDA A VASÚTON
Virtuális kiállításunk célja a Magyar Műszaki és Közlekedési Múzeum archívumában található propagandaplakátokból készült válogatás bemutatása. Az 1948 és 1956 között keletkezett tételek közül kiemelkedik az Ütköző című faliújság-plakát, amelynek – két szám kivételével – teljes sorozatát őrzi a múzeum. A képi propaganda a kommunista párt nyelvén és céljai szerint fogalmazta meg üzeneteit, ugyanakkor a karikatúrákon az ideológia torzításai és manipulációi mellett a vasúti dolgozók mindennapjai is megelevenednek. Virtuális kiállításunk a vasút II. világháború utáni helyzetéről, a pártállam erről alkotott elképzeléseiről és a mindennapi nehézségekkel, kihívásokkal szembenéző vasutasokról szól.
Virtuális kiállításunk célja, hogy bemutassa az 50 éves 2-es vagy más néven „piros” metró történetét az építkezés megkezdésétől az átadásig. A kelet-nyugati metróvonal megszületése hosszú folyamat volt, az első tervektől az avatószalag átvágásáig hosszú évtizedek teltek el, de maga az építés is 20 évig tartott. A mélyen a föld alatt futó új tömegközlekedési eszköz alapjaiban változtatta meg fővárosunkat és lakóinak életét, magával hozva a felszín átalakulását is. Első mélyvezetésű metróvonalunk történetét egy képekkel, tervrajzokkal és filmhíradókkal színesített kiállítással tárjuk a látogató elé, amelynek törzsanyaga a Magyar Műszaki és Közlekedési Múzeum gyűjteményeiből származik.
Budapest Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér május 7-én ünnepelte fennállása 70 éves évfordulóját. Magyarország legfontosabb közforgalmi repülőtere az ország legismertebb – bár már nem egyedüli – nemzetközi légikikötője. Fennállása alatt 3,5 millió fel- és leszállással 240 millió utast indított és fogadott – Magyarország jelenlegi teljes lakossága tízszer fordulhatott volna meg a területén.
A virtuális kiállítás a repülőtér születésének és fejlődésének bemutatása mellett betekintést nyújt a fővárosi légikikötők történetébe, valamint a Ferihegyhez kötődő érdekességekbe is.