A MúzeumTrip olyan felfedező túra, amely során egy-egy múzeum mélyében, az ott őrzött tudás különböző rétegeiben tehetünk kirándulást. A Magyar Múzeumok OnLine kéthetente (minden hónap elsején és 15-én) másik múzeumot keres fel, hogy felfedezze és bemutassa a kisebb és nagyobb, régebbi és újabb intézmények történeteit, gyűjteményeit, kutatásait és programjait. Vác, Pásztó, Gyula, Debrecen, Szentendre, Csorna, Tapolca, Győr és Mohács után a Magyar Műszaki és Közlekedési Múzeum lát vendégül bennünket. Először a múzeum történetéről és a készülő, hipermodern új épületről olvashattak, utána az intézmény gyűjteményeibe nyerhettünk beavatást, végig jártuk a tagintézményeket, és mielőtt néhány részletet még kibontanánk, nézzünk néhány aktuális hírt!
A Kormány döntése értelmében folytatódhat az új Közlekedési Múzeum tervezése a kőbányai egykori Északi Járműjavító területén. A koronavírus-járvány az elmúlt néhány hónapban megkérdőjelezte a beruházás folytatásának lehetőségét, a döntés tehát fontos mérföldkő a Múzeum számára és megerősítette a Kormány elkötelezettségét Budapest fejlesztése, az új Közlekedési Múzeum létrehozása és a rozsdaövezetek megújítása iránt. A barnamezős, felhagyott vasúti területen kialakítandó új Közlekedési Múzeum várhatóan Magyarország leglátogatottabb családi intézménye lehet, de a Budapestre irányuló minőségi turizmus felfuttatásában is jelentős szerepet vállalhat. A tervezési munka jelentős részét Magyarországon végzik majd, így a beruházás folytatása a járvány utáni gazdaságélénkítésnek is része, célunk pedig a kivitelezés mihamarabbi megindításához szükséges tervek elkészítése.
Múzeumunk mentheti meg a kelenföldi indóház épületét
Elindul a kelenföldi indóház megmentése: a Közlekedési Múzeum koncepciója szerint vasúti terepasztalokat és modelleket bemutató, kifejezetten családbarát kiállítóhely és új közösségi tér születhet a mintegy százharminc éves, mára elhagyott kelenföldi állomásépületből. A közlekedéstörténeti szempontból kiemelt emléknek számító épületben a volt Északi Járműjavító területén újjászülető Közlekedési Múzeum felépítésének ideje alatt is kiállításokat és programokat tervezünk. A Kormány által biztosított 100 millió forintból megkezdődhet az épület átfogó műszaki állapotfelmérése és rekonstrukciójának tervezési folyamata. Az épület újratervezését a Közlekedési Múzeum megbízásából az Építész Stúdió végzi.
Múzeumunk tervei szerint ide kerülnek az év elején megszűnt, korábban nagy sikerű Andrássy úti Miniversum Közlekedési Múzeum által megvásárolt egyes terepasztal elemei és modelljei. Itt lesz látható többek között a Nyugati pályaudvar, a zuglói és győri vasútállomás kicsinyített mása is. Emellett a Közlekedési Múzeum gyűjteményének világhírű 1:5 méretarányú vasúti modelljeinek egy részét is itt mutatják majd be. A páratlan és nemzetközi ritkaságnak számító modellek között száz, sőt százötven évvel ezelőtt készült alkotások is vannak.
Újranyitás
Múzeumunkban az élet a járványhelyzetben sem állt le, de most, a szigorítások feloldása után fokozatosan, egymás után nyílhatnak meg kiállítótereink. Jelenleg az alábbi gyűjtemények látogathatóak:
A repülés szerelmeseit várja az Aeropark‼️
A népszerű repülős kiállítótér hétfőtől csütörtökig 9-től 18 óráig, péntek, szombat, vasárnap 9-től 20 óráig várja a látogatókat, szombaton és vasárnap 60 perces tematikus sétákat is indít 10 fős csoportoknak.
Egyre hosszabb idősávban fogadja látogatóit a Kossuth Múzeumhajó is!
Az egyedülállóan jó állapotban fennmaradt gőzhajó több, mint száz éve, 1913-ban épült az újpesti Ganz-Danubius hajógyárban, a Magyar Királyi Folyam- és Tengerhajózási Rt. részére. Hosszú évek és többszöri névváltoztatás után 1984-től tartozik múzeumunk gyűjteményébe. A hajót a fokozatosság jegyében vehetik ismét birtokba az érdeklődők: egyelőre a hétvégeken látogatható, majd lépésről lépésre tervezzük a teljes hajó megnyitását.
A Múzeumhajó szerdától szombatig 12-től 22 óráig, vasárnap 12-től 17 óráig várja a látogatókat!
Továbbra is látogathatóak az újmassai Massa Múzeum szabadtéri kiállításai! Kiállítóhelyünk az alábbi feltételekkel nyílt meg: az Ipari Skanzen és az Őskohó korlátozás nélkül látogatható, a szomszédos rekonstrukciós Vasverő(hámor) a hatalmas farkaskalapáccsal korlátozottan, rácson keresztül megtekinthető, a múzeumépület azonban továbbra is zárva tart.
Nyitvatartás: csütörtök-péntek-szombat, 10 és 16 óra között, a belépés díjtalan!
A Kohászati Múzeumhoz tartozó újmassai Massa Múzeum a Garadna-patak völgyében a diósgyőri vaskohászat százéves történetének főbb mozzanatait, valamint az ott használt és készített korabeli szerszámokat és gyártmányokat mutatja be. A múzeum épülete mellett emelkedik az egyik legjelentősebb hazai ipari műemlék, a 18. században épült faszéntüzelésű nagyolvasztó, közismert nevén „Fazola-kohó”, a vasverő (hámor) környéke pedig gyakran zeng a nagykalapács ütéseitől: a 18. századi rajzok alapján rekonstruált építményben egy vízikerékkel meghajtott farkaskalapács, fújtató, valamint egy izzítókemence idézi fel a korabeli műhely hangulatát.
Emlékmentés – várjuk új otthonunk, az Északi Járműjavítóval kapcsolatos emlékeket
Az Új Közlekedési Múzeumnak otthont adó Északi Járműjavító területén 1867 és 2009 között az ország legjelentősebb vasúti járműjavító bázisa működött.
Intézményünk számára kiemelten fontos, hogy összegyűjtse és megőrizze az épülettel és annak környezetével kapcsolatos emlékeket. Ebben szeretnénk kérni a volt dolgozók, közlekedésbarátok segítségét.
Múzeumunk várja mindazon felajánlók jelentkezését, akik az Északi Járműjavítóban készült fényképekkel, dokumentumokkal hozzá tudnak járulni gyűjteményünk gazdagításához.
Várunk az Északi Járműjavítóról készült:
- digitális fotókat
- papírpozitív fényképeket (egyenként vagy albumba ragasztva)
- plakátokat, képeslapokat
- prospektusokat, nyomtatott beszámolókat, iratokat, tervrajzokat
- negatív fényképet (üveglemezen, celluloid lemezen vagy tekercsen).
Új tartalmak, aktivitások, programok
A karantén időszakában is számos újdonsággal tudtunk szolgálni látogatóinknak, követőinknek – ezek a tartalmak a járvány enyhülése után is velünk maradhatnak:
Márciusban indult sorozatunkkal elsősorban az iskolákat, az online oktatást segítettük, de a közzétett kisfilmek minden közlekedés-és technikaszerető néző számára érdekes és tartalmas perceket szereztek.
A folyamatosan közzétett filmeken világhírű magyar tudósok és közlekedési szakemberek mutatják be alkotásaikat, fejlesztéseiket. Így mutattuk be többek között Wenczel Klárát, aki kidolgozta a színtévesztők látását korrigáló szemüveglencsék ötletét, Örsi Ferencet, az Ikarus 300-as buszcsalád formatervezőjét, Bojár Gábort, az ArchiCAD-ot, a világ egyik legismertebb építészeti szoftverét létrehozó cég alapítóját, vagy Somlóvári Lászlót a MAHART volt vezérigazgatóját is. Itt elérhető!
Múzeumunk honlapján időről-időre közzéteszünk "virtuális kiállításokat" - olyan különálló digitális tartalmakat, ahol szakembereink egy témát járnak körbe, sok-sok digitális forrással is kiegészítve az ismeretterjesztő szövegeket.
Legutóbb létrehozott tárlatunk a 70 éve átadott Ferihegyi nemzetközi repülőtérről és a magyar repülés kezdeteiről emlékezik. A tárlaton feldolgozott széleskörű fotóanyag bemutatja korai repülőtereinket, majd a beruházáshoz és működéshez kapcsolódó eredeti látványterveken, fotókon, tárgyakon és hiradórészleteken keresztül megismerhetjük legismertebb légikikötőnk kialakulását és további fejlődését is. Itt elérhető!
Múzeumpedagógusaink a hirtelen megváltozott körülmények között sem pihentek, folyamatosan egyre újabb anyagokkal segítették az iskolák és az iskolás korúak, és az otthon maradók felkészülését és hétköznapi életét.
Honlapunkon létrehozott aloldal pedig gondoskodik arról, hogy az általuk készített játékosan tanító anyagok mindenki számára elérhetőek legyenek! Részletek!
Egy tárgy - egy történet – múzeumpedagógusaink felhívása
Családi történetmesélésre invitálunk mindenkit, múzeumpedagógusaink segítségével!
Keressetek izgalmas tárgyakat, fotózzatok, alkossatok történeteket!
Arra buzdítjuk a családokat, fiatalokat, időseket, hogy gyűjtsenek és örökítsék meg (valamilyen formában) az otthoni műszaki eszközeikkel kapcsolatos tudásukat, élményeiket, tapasztalataikat. Izgalmas formátum a múltbeli és mai műszaki, technikai eszközök összehasonlítására/ értékelésére- személyes történeteken keresztül.