A MúzeumTrip olyan felfedező túra, amely során egy-egy múzeum mélyében, az ott őrzött tudás különböző rétegeiben tehetünk kirándulást. A Magyar Múzeumok OnLine kéthetente (minden hónap elsején és 15-én) másik múzeumot keres fel, hogy felfedezze és bemutassa a kisebb és nagyobb, régebbi és újabb intézmények történeteit, gyűjteményeit, kutatásait és programjait. 2021-ben a Magyar Műszaki és Közlekedési Múzeum ipari örökséget reprezentáló tagintézményeiben kezdtünk, majd a Magyar Kereskedelmi és Vendéglátóipari Múzeum, a békéscsabai Munkácsy Mihány, a Hadtörténeti Múzeum és a salgótarjáni Dornyay Béla Múzeum fogadott bennünket. Most virtuálisan Kaposvárra utazunk, a Rippl-Rónai Megyei Hatókörű Városi Múzeumba. A múzeum története és kiállításainak megismerése után unikális helyszínre látogatunk, a Deseda-tó partján álló Fekete István Látogatóközpontba. A Néprajzi Gyűjtemény és az Éremgyűjtemény után a Rippl-Rónai Emlékházat és Látogatóközpontot ismerhetjük meg.
Rippl-Rónai József egykori otthona ma egy különleges emlékmúzeum. Az egyik fogadott fia, Dr. Martyn Róbert gondosan megőrizte az eredeti bútorokat, lakberendezési tárgyakat és relikviákat. A művész néhai testvére, a műgyűjtő Rippl-Rónai Ödön, valamint a kaposvári múzeum szakemberei Horváth János és Géger Melinda több évtizedes gyűjtőmunkával jelentős Rippl-Rónai képgyűjteményt hoztak létre. A Rippl-Rónai József Emlékmúzeum 1978-ban nyílt meg. Az állandó nyitva tartású múzeumot folyamatos gyűjtő- és kutatómunka szolgálja, s ez idővel részlet változtatásokat tett szükségessé. Újabb képszerzeményekkel és restaurált bútorokkal gazdagodott. Az emlékmúzeumban több mint száz alkotáson keresztül ismerheti meg a látogató a művész életpályáját. A ház az 1910-es látványnak megfelelően berendezett, az eredeti bútorokkal, lakberendezési tárgyakkal és relikviákkal gazdagítva. A Róma-villa földszintje a társasági élet színhelye volt. Az emeleten voltak a hálószobák. Az egyikben Rippl-Rónai József és francia felesége, Lazarine, a másikban fogadott leányuk, a szintén francia Paris Anella lakott. A konyha kiszorult az épületből a villa mögött álló tornácos házba, mely a vendégek szálláshelye is volt.
A fehér kerti kaputól bekötő út vezet a virágos grupphoz, mely két részre szeli a Villa parkját. Kora tavasszal nagyjából 20.000 tő nárcisz virágzik, ekkor kerül megrendezésre a Nárcisz Ünnep, mely bearanyozza a Róma-Villa parkját.
Rippl-Rónai Emlékház nappali
Rippl-Rónai József (1861-1927) a magyar festészet első modern művésze, úttörője. A 19. század végén Párizsban vált újító művésszé. Kezdetben Munkácsy tanítványa, majd csatlakozva a Nabis csoport köréhez, újító festő, grafikus és iparművésszé vált. 1902-ben, tizenhárom év után tért vissza szülővárosába Kaposvárra. Az 1906-os Könyves Kálmán szalonbeli tárlat sikere hozta meg számára a szakmai és egyben az anyagi elismerést. Így az eladott képek árából vásárolta meg a „Róma-villát”. A városon kívül eső hely a Róma-hegyen egy kisebb szőlőbirtok központjaként álló egy emeletes, sárgára festett villa épületet.
A 19-20. századi magyar festészet modernizációját elindító Rippl-Rónai József nagy jelentőséget szentelt otthona, ezáltal a lakáskultúra számára is. Az iparművészet megújítására is ő tett első kezdő lépéseket a szecesszió jegyében. Kedvelte az empire és a biedermeier stílust, ezekből választott szekreterrel, ülőgarnitúrával és ágyakkal rendezte be otthonát. Vidám társasági élet zajlott a házban, sok művészbarátot hívott vendégségbe, akiket festményein örökített meg. Napsütéses időben a park fáinak árnyékában alkotott, itt születtek az idillikus aktjelentek, életvidám mozaikszerű alkotásai, melyeket a művész „kukoricás” jelzővel illetett. Rippl-Rónai életműnek egyik legjellegzetesebb és korának egyik legmegosztóbb stílusa a „kukoricás korszaka”. Rippl-Rónai nem csak a pillanat esszenciáját akarta megragadni, hanem örök érvényű állapottá sűrűsíti, melyben megfér együtt a gyönyörködés, a mulandóság és a melankólia is. Állapotképeit jellegzetes atmoszférikusság és a hangulatok iránti fogékonyság jellemzi.
A művész tragikus halála három agyvérzése után a Róma-villában következett be. Utolsó éveibe erőtlenül hullott alá az elmúlásnak és halvány reménnyel, de küzdött, hogy alkothasson újra. A magyar művészet olyan egyénisége volt, aki az akkor még ismeretlen impresszionista, neoimpresszionista törekvéseket tudta ötvözni a sajátos festői ambícióival és kiemelte a számára legfontosabb újításokat.
Rippl-Rónai Emlékház társalgó
Rippl-Rónai iparművészeti munkásságát a dekoratív stílus jellemezte, a színredukció a festői attitűdből származik, másrészről a kukoricás stílust előlegezi meg. Rippl-Rónai József nevével szorosan összefüggésbe hozhatóak a szecessziós törekvések, az ízlés- és környezetformálás.
Rippl-Rónai az iparművészeti tevékenysége kibontakozásához Magyarországon talált pártfogót Andrássy Tivadar személyében. Rippl-Rónai festői látásmódjának kétdimenziós látványként felépített dekoratív egységet a budai palotában helyet kapó Andrássy-ebédlő együttese illusztrálja, melynek rekonstrukciója a Látogatóközpontban található. A produktum több, mint száz éve elpusztult. Az ebédlő egy komplex belsőépítészeti, iparművészeti feladat volt, mely a kert képi gondolata köré szerveződött. Az Andrássy-ebédlő kápolnára emlékeztető színes ólomüveg ablakaival, és többszintes bútoraival a templomi oltárokat idézi. A tervezés ihletője Andrássy Tivadarné Zichy Eleonóra alakja, aki a Vörösruhás nő című falikárpiton jelenik meg. Az ebédlő étkészletéből megmaradt darabok hasonlóan a faliszőnyeghez növénymintákkal voltak díszítve. Az 1898-as kivitelezésben a pécsi Zsolnay gyár, Thék Endre budapesti műhelye és Róth Miksa is közreműködött. Az Andrássy-ebédlő az első világháborút követően megsemmisült, darabjait széthordták. Rippl-Rónai Ödön hagyatékában néhány fénykép, rajzvázlat, levelezés maradt az ebédlőről, amelyek alapján a teljes rekonstrukciót Horváth János művészettörténész indította meg és irányította 2008-2013 között. 2014-ben az Év kiállítása díjjal jutalmazta a szakmai zsűri a tárlatot.
Andrássy-ebédlő
A „Rippl-Rónai festmények a virtuális valóságban" című projekt 2017-ben a kaposvári Polgármesteri Ösztöndíjában részesült. Kaposvár Megyei Jogú Város Önkormányzata és a Rippl-Rónai Múzeum közreműködésével megvalósult projekt, mely két fiatal alkotó Keresztes Bálint és Burcz Alex kreatív ötlete. A Szobarészlet című alkotásban a virtuális szemüvegnek köszönhetően beléphet a látogató, a virtuális térben lehetőség van megfogni különféle tárgyakat és arrébb is rakhatóak azok. Emellett ki lehet nézni az ablakon és megtekinteni Rippl-Rónait, miközben aktot fest az udvaron. A kontroller segítségével ecsetet is ragadhat használója és egy festővászonra Rippl-Rónai kukoricás stílusában alkothat. A technológiának köszönhetően a képet virtuálisan meg lehet örökíteni, majd utána kinyomtatni. A VR alkalmazás segítségével a látogató interakcióba léphet magával az alkotással.
Virtuális tér