EN facebook

Új Schmidt-Rottluff-múzeum a Brücke-csoport szülőhazájában, Chemnitzben

TÉMA

2025-04-22 18:00

Karl Schmidt a Brücke művészcsoport társalapítója és a német expresszionizmus fontos képviselője 1884-ben a ma Chemnitzhez tartozó Rottluffban született. Ennek ellenére az expresszionista művésznek ezidáig nem volt saját múzeuma a városban. Sok éves előkészítés és tervezés után Chemnitz városa úgy döntött, hogy Karl Schmidt-Rottluff egykori szülői házát a Limbacher Straße 382. szám alatt múzeummá alakítja. Az épületet idén április 6-án adták át.

 

A Schmidt-Rottluff villát az utolsó pillanatban mentették meg a pusztulástól. Már régóta üresen állt, kitéve a vandalizmusnak. A házat Gustav Hempel építész tervezte a művész apjának megbízásából 1913-ban. Karl Schmidt nem itt nőtt fel, hanem a mellette álló malom épületében, mely még ma is áll és a Schmidt-Rottluff Egyesület használja. 1913-ban a művész már Berlinben élt. Az általa alapított expresszionista Brücke művészcsoport éppen ebben az évben szűnt meg (1905-1913). A művész állandó vendég volt a villában szüleinél, és szülőhazája után Rottluffnak is nevezte magát.

 

Az 1913-ban épült Schmidt-Rottluff villa és a mellette lévő telken álló Rottluff-Mühle, ahol a művész a gyerekkorát töltötte

 

Az expresszionista művésznek szoros kapcsolata volt a városhoz. A Brücke csoport is innen eredeztetheti magát. A négy fiatal művész ugyan 1905-ben Drezdában alapította meg a Brückét, a művészek életútja már Chemnitzben is keresztezte egymást. Erich Heckel, Ernst Ludwig Kirchner és Schmidt-Rottluff Chemnitzben nőttek fel és ugyanabba a gimnáziumba jártak. Fritz Bleyl pedig a nem messze található Zwickauból származott. A többi tag, Cuno Amiet, Emil Nolde, Otto Mueller és Max Pechstein, csak később csatlakoztak a Brücke csoporthoz.

 

Karl Schmidt 1905-ben kezdte építészeti tanulmányait Drezdában közvetlenül az érettségi után. Ugyanitt tanult építészetet mind a három további Brücke alapító is. Az akadémiai konvenciókkal szakító expresszionista művészek Van Gogh, Edvard Munch, Paul Gauguin és Henri Matisse alkotásaiban láttak példaképet, melyeket a drezdai Arnold galériában fedeztek fel maguknak. A drezdai néprajzi múzeum afrikai gyűjteményének tárgyai inspirálták őket. Kedvelt technikájuk a fametszet, kedvelt motívumuk pedig az akt volt, ami a csoport márkajelzésévé vált.

 

Karl Schmidt-Rottluff: Akt 1909, fametszet (Kunstsammlungen Chemnit Inv. Nr. 2018-47)

 

Az új múzeum földszintjén a Brücke csoport grafikáiból láthatunk válogatást, valamint Karl Schmidt-Rottluffnak a Brücke megalapítása előtti évekből származó kevésbé ismert sőt soha nem látott akvarelljei és kisméretű olajképei szerepelnek a kiállításon, melyek Chemnitzben ill. Rottluffban készültek.

 

A másik időszak, amelyre a kiállítás koncentrál, a háború utolsó éveire 1943 és 1946 közötti évekre esik. Schmidt-Rottluff 1933-ban 50 évesen befutott és sikeres művész volt, amikor Joseph Goebbels által indított, az elfajzott művészetekre (entartete Kuns) lesújtó hadjárata az ő karrierjét is megtörte egy időre. Kb. 600 műalkotását távolították el különböző gyűjteményekből. 1941-ben eltiltották a foglalkozásától is. De ezzel még nem értek véget a megpróbáltatások.

 

Berlini lakását és műtermét 1943-ban bombatalálat érte, ezért feleségével együtt Chemnitzbe menekült és a villa földszintjén lakott 1946 novemberéig. Két műalkotás köthető ehhez az időszakhoz: az egyik egy önarckép a másik pedig egy gyertyatartó, mely a berlini lakásból maradt meg a bombatámadás után. Az önarckép magántulajdonban van és tartós letétbe került a Kunstsammlungen Chemnitz gyűjteményébe. Ez az egyetlen ismert festménye, melyet a háború idején készített.

 

Karl Schmidt-Rottluff: Önarckép 1944 (Kunstsammlungen Chemnitz Inv. Nr. L 28)

 

A tárlat alapját két gyűjtemény képezi, amelyeket kifejezetten a ház számára adományoztak: az egyik Dr. Victor (1870-1949) és Hedda Peters (1880-1960) hagyatékából származik, az Ostdeutsche Sparkassenstiftung jóvoltából állandó letétbe került a városhoz. A lipcsei gyűjtőpár közeli barátságban volt a művésszel, és nagyszámú kézműves alkotást gyűjtött össze tőle, melyet a múzeumnak 2020-ban sikerült megszereznie.

 

Az expresszionistákat leginkább festményeikről, grafikáikról és rajzairól ismerik. Schmidt-Rottluff azonban különböző fázisokban kézműves tárgyakkal is foglalkozott, amit nagyon nagyra értékelt. 1911-ből származnak az első iparművészeti alkotásai és ékszerei. Fából készült dobozok, edények kőreliefek, ékszerek és rézből készült tárgyak is láthatók a kiállításon. A művész szívesen felhasznált a természetben talált köveket, kókuszdiót is, melyekre domborműveket faragott.

 

Karl Schmidt-Rottluff iparművészeti alkotásai az új Schmidt-Rottluff Házban

 

A másik gyűjtemény a művész egykori személyes tárgyaiból áll. A művész szerette az afrikai szobrokat, maszkokat de szenvedélyesen gyűjtötte a természet különleges formájú „alkotásait” is, melyeket a csendéleteihez használt fel. Nem nehéz felfedezni, hogy az egzotikus tárgyak az iparművészeti alkotásainak is inspirációs forrásai voltak.

 

A művész személyes tárgyai és gyűjteményének darabjai

 

A kiállítás különlegességei közé tartozik az az ólommázas üveg Krisztus arckép, mely 1964-ben a második világháborúban elpusztult 1919-es eredeti után készült a művész megbízásából. Az alkotást Karl Schmidt-Rottluff 1967-ben Roswitha Stubbének ajándékozta 50. születésnapjára. Ezt a változatot még sosem publikálták. A képnek létezik egy másik változata a berlini Karl-Schmidt-Rottluff Múzeumban, mely a művész hagyatékából származik és a Potsdamer Kunstsommer 1923 alkalmával mutatták be.

 

Karl Schmidt-Rottluff: Krisztus fej, ólomüveg, 1964 (Kunstsammlungen Chemnitz Inv. Nr. KD1)

 

A kiállítás nem a teljes életmű bemutatását tűzte ki célul, hanem Karl Schmidt-Rottluff városhoz való kapcsolatát kiemelni. A művészt mindig is elismerés fogadta Chemnitzben. Első chemnitzi kiállítására 1909-ben a König-Albert-Museum éppen ebben az évben átadott épületében került sor. A második nagy kiállítása Chemnitzben a Kunsthütte jóvoltából valósult meg 1929-ben.

 

A városi művészeti múzeum és igazgatója, Friedrich Schreiber-Weigand már az 1920-as évek elején szoros és folyamatos kapcsolatot ápolt Karl Schmidt-Rottluffal. Ma ennek az intézménynek az utódjában, a Kunstsammlungen Chemnitz gyűjteményében látható Karl Schmidt-Rottluff festményeinek többsége. Ez a világon második legnagyobb Schmidt-Rottluff gyűjtemény.

 

Jelenleg a Karl Schmidt-Rottluff és a Brücke című kiállításon, melyet az év végéig lehet megtekinteni, találkozhatunk az expresszionista művész legjelentősebb alkotásaival. A múzeum a Brücke csoport többi képviselőjének is nagyszámú műalkotásával büszkélkedhet. Egyik különlegessége például Erich Heckel „Álló alak” (1920) című remek faszobra, amelyet 2023-ban vásárolt meg az intézmény. Nem túlzás állítani, hogy Chemnitz, Európa kulturális fővárosa idén az expresszionizmus egyik központjaként mutatkozik be.

 

A cikkben szereplő fotók a szerzőtől származnak.

gyűjtemény, kiállítás, külföld, látogató, #muzeumokajovoert, természettudomány
2025-03-31 18:00
állományvédelem, emlékezet, gyűjtemény, iparművészet, kiállítás, látogató, téma, természet
2025-02-03 16:00
gyűjtemény, kiállítás, külföld, művészet, tárgy
2024-05-29 07:00