A Louvre piramisának harmincadik születésnapja alkalmából rendhagyó eseményre kerül sor a francia fővárosban. 1983-ban a francia elnök François Mitterrand indítványozta, hogy újítsák meg a Louvre 1874-ben végleges formát kapott múzeumegyüttesét, és alakítsanak ki egy új bejáratot a Napóleon udvar területén. Egy kínai-amerikai építész, Ieoh Ming Pei (1917), nyerte meg a kiírt pályázatot és ő az első nem francia építész, aki a Louvre koncepcióján dolgozhatott. Nem csoda, hogy az általa tervezett üvegpiramis kezdetben rengeteg vitát kavart, számos ellenzője akadt, André Chabaud a múzeum igazgatója le is mondott posztjáról az összeütközés miatt, de amint a közönség birtokba vette a föld alatti helyiségeket, a fölé megálmodott üvegpiramissal is megbarátkozott.
Az üvegpiramis születésnapját igen rendhagyó eseménnyel kívánja ünnepelni a múzeum az Airbnb céghálózattal karöltve. Ez utóbbi ugyanis nyereményjátékot hirdetett: szállást ad egy kisorsolt szerencsés személynek és kíséretének a múzeumba. A könnyű tavaszi kalandra április 30-án éjszaka kerül sor. Koktél Mona Lisa portréja előtt, vacsora a méloszi Aphrodité lábainál, éjszaka a piramis üvegtetője alatt. Áprilisi tréfának tűnik a kezdeményezés, holott nem vicc: április 12-én éjfélig lehetett nevezni a sorsolásra. Egy kis ízelítő az ajánlatból elérhető ezen a linken.
Az ötlet nem teljesen egyedülálló. 2017 júniusában az amszterdami Rijksmuseum tízmilliomodik rekordlátogatójának megszervezte, hogy Rembrandt Éjjeli őrjárat című festménye előtt ágyazzanak neki éjszakára.
Az ilyen és ehhez hasonló kezdeményezések mindenképpen azt jelzik, hogy a múzeumok föladják a magaskultúrában betöltött szerepüket és piacot keresnek a tapasztalati marketing világában, megragadva minden kínálkozó lehetőséget, hogy népszerűségüket növeljék és újabb „vevőkört” érjenek el. Az intézmény szeretne magáról olyan képet posztolni, melyben más összetételű közönség is magára ismer, nem csak a magas kultúra iránt érdeklődők, és amelyhez ez az új nemzedék a közösségi oldalakon keresztül kapcsolódni képes és hajlandó. Ennek hatékony eszköze a látogatók szélesebb körének megszólítása és egy olyan közvetlenség kialakítása, mely segít fenntartani az érdeklődést. A Louvre éves látogatottsága közel tíz millió fő, de ennek csak a fele harminc év alatti és ennek mintegy csak negyede tizennyolc év alatti. Az intézmény célja kétségkívül a fiatalabb nemzedék elérése. Ennek hatékony eszköze volt a Louvreban forgatott Beyoncé és Jay-Z videó, aminél nagyobb reklámot nem is találhatott volna magának az intézmény. Azzal, hogy a világ jelenleg két legnépszerűbb zenei előadója a Louvre helyszínét választotta az Apeshit videó forgatási helyszínéül, hatalmas érdeklődést és nem kevés bevételt hozott a háznak. Ezt követően egy olyan televíziós vetélkedőt rendeztek a múzeum falai között, amely 1.5 millió nézőt vonzott, és persze köztudomású, hogy ez a közönség nem azonos azzal, amelyik órákat áll sorban, hogy bejusson egy-egy kiállításra.
A most futó Airbnb-vel közös akció annak a külföldi és harmincas korosztálynak az elérésre irányul, amely nagyon aktív résztvevője a közösségi médiának. Ez persze már az ipari turizmus és marketing területe, mindazonáltal igen sok polémiára ad okot. Szakértők felhívják a figyelmet az ebben rejlő veszélyekre, ugyanis a kétes hírű szálláskereső vállalkozással kötött szerződés számos támadási felületet jelenthet a történelmi jelentőségű intézmény életében. Azt ugyan senki sem tudja pontosan diagnosztizálni, hogyan lesznek a nethasználókból múzeumlátogatók, de a csatornák kiépítése, és a figyelem felkeltés technikáival való kísérletezés mindenesetre gőzerővel zajlik.