Végéhez közeledik a felújítás alatt álló Göcseji Múzeum épületdíszeinek a restaurálása. Nyár óta hat-hét fős stáb dolgozik azon, hogy a korabeli elemek újra a régi fényükben pompázzanak. A csapatot Mikus Áron szobrászművész vezeti, a helyiek részéről pedig Gyuk Krisztina szobrászművész irányítja a munkát.
A jelenleg Budapesten élő, de tatai születésű fiatalember, Mikus Áron tavaly végzett a Képzőművészeti Egyetemen, s neve talán ismerősen cseng, hiszen nemrég az ő alkotásait, a Tripichontés Dualt avatták fel a Corvin sétányon. De a közelmúltban készült el Czeizel Endréről készített mellszobra is, amelyet a Czeizel Intézet kertjében tekinthet meg a közönség.
De hogyan kerül egy fiatal fővárosi művész Zalaegerszegre? Szerényen meséli el, hogy egy kedves ismerőse hívta fel a figyelmét arra, hogy meg lehet pályázni a Göcseji Múzeum épületdíszeinek a restaurálását. Egyetemi kapcsolatai révén pedig gyorsan össze is tudta szervezni a csapatot. A nyári hónapokban inkább helyi ügyes kezű fiatalok dolgoztak, az őszi időszakban pedig a fővárosból érkezett a stáb. A feladat roppant összetett: anyag és formai szempontól is különböztek a díszek, s az állaguk sem volt egyforma. A legnagyobb munka a sík homlokzaton található gipsz konzolok felújítása volt, összesen 350 darab, ami valljuk be, nem csekély mennyiség. A helyzetet tovább súlyosbította, hogy más-más időben készült elemekről van szó, így sok részletben különböztek. Ráadásul korábban vastag, zöld zománcfestékkel védték a konzolokat, s ezeket a restaurálás előtt mind meg kellett tisztítani a festékrétegtől. A pucér felületetek sérült részeit már lehetett modellgipsszel pótolni, végezetül vékony, fehér festékkel rögzíteni.
Megújultak a pilaszterek is, a múzeum bejárati részénél látható falból kiemelkedő féloszlopok. Ez az oldal a legimpozánsabb része az épületnek. Pálmalevelek, címerek újultak és szépületek meg itt a restaurátorok ügyes keze alatt.
A legnehezebb feladat a kőrizolitok rendbetétele volt. Az épületen négy ilyen előreugró homlokzatrész található. A rossz állapotukat tovább rontotta, hogy korábban cementtel javítgatták ezeket, de köztudomású, hogy az ipari cement és a kő nincsenek nagy barátságban egymással.
Mikus Áron szerint a műemlék jellegű épületek restaurálásánál az a nehéz feladat, hogy a szakemberek megtalálják a megfelelő anyagot a munkához. Az anyaghasználat szabályait pedig nemcsak ismerni kell, hanem megfelelően alkalmazni is, hogy kellően időtálló legyen az eredmény.