Női tekintetek címmel a Hansági Múzeum egy olyan vándorkiállítást indít el, amely az önkifejezés kérdésköre révén reflektálna a női ábrázolások társadalmi-kulturális aspektusára.
A vándoroltatható tárlatnak az előzménye a mosonmagyaróvári Hansági Múzeumban 2024. március 8-án megnyílt Querelles des femmes – Nőiesség és női lét a modern magyar művészetben című kiállítás, amely a nőiesség és a női lét kérdéskörét mint vizuális, történettudományi, és társadalmi tematikát vizsgálja.
A tárlat 5 csomóponton (1. test–érzékiség, 2. portré–önkép kérdése, 3. a modern nő, 4. kelet vagy nyugat, 5. önfeláldozás) keresztül illusztrálja ezt az összetett és ellentmondásos viszonyrendszert Simone de Beauvoir 20. századi francia filozófus és írómA második nem című könyvében kiindulva.
A Hansági Múzeum tárlata 2024. május 17-ig tekinthető meg a mosonmagyaróvári Cselley-házban!
A női identitás kérdéskörében a társadalom- és kultúrtudományi szempontok mindig is meghatározóak voltak. Példaként említhetjük a 2022-es „Woman Painting Women” Forth Worth-i Modern Art Museum-os tárlatot, amely azt az álláspontot képviselte, hogy a 19. és 20. század történelmi és politikai megmozdulások kontextusain belül a „női identitás” és a „nőiesség” kérdéskörét szimbólumok (pl. hiúság és termékenység) és archetípusok („vonzalom”, „erotikus”, a „személyes tér”, és a „küzdő”) révén ábrázolták a férfi művészek.
Mindemellett olyan társadalmi szerepkörök (pl. családanya, háztartásbeli, értelmiségi, munkásnő), is ki voltak hangsúlyozva, amelyek az alsóbbrendűség, a nemzeti identitás kérdése, és a hatalmi szerep kifejtése mellett könnyen elfértek. Ezzel szemben ha a 19.–20. századi, vagy a 21. századi női művészek munkásságát tekintjük, sokszor nem csak a „nemzeti identitás”, hanem a „családi légkör”, a „női identitás” és a „test” kérdésköre merül fel társadalmi és kulturális médiumként olyan tematikák mellett mint pl. „alulreprezentáltság”, „önkifejezés”, társadalmi szerepkör, az öltözködés, és a mimika. Ennek függvényében a kiállítás az „önkifejezés” révén reflektálna a társadalom–kulturális aspektusára a női ábrázolásokon keresztül.
A 2024. novemberétől 2025. áprilisáig tartó időszakra kölcsönözhető kiállítás anyagának kikölcsönzése mellett a partnerintézménynek vállalnia kell a tabló, meghívó, plakát költségeit és a műtárgyak biztosítását.
Benczúr Gyula (1844–1920): Enyelgés, olaj, fa, 37×23 cm
Mosonmagyaróvár, Hansági Múzeum
Lotz Károly (1833–1904): Ámor és Psyché, olaj, vászon, 65,5×63 cm
Mosonmagyaróvár, Hansági Múzeum
A kiállítás dokumentációja:
Árajanlat a tablók elkészíttetésére
Amennyiben érdekelődik a kiállítás iránt, a juhasz.balint@hansagimuzeum.hu email címen jelentkezzen!
Borítókép:
Eisenhut Ferenc (1857–1903): A bajadér (részlet)
olaj, fa, 48,5×40 cm
Mosonmagyaróvár, Hansági Múzeum