EN facebook

MúzeumTrip: múzeumpedagógiával búcsúzunk a Déri Múzeumtól

Ha véget ér a járvány...

2020-03-31 20:00

A MúzeumTrip olyan felfedező túra, amely során egy-egy múzeum mélyében, az ott őrzött tudás különböző rétegeiben tehetünk kirándulást. A Magyar Múzeumok OnLine kéthetente (minden hónap elsején és 15-én) másik múzeumot keres fel, hogy felfedezze és bemutassa a kisebb és nagyobb, régebbi és újabb intézmények történeteit, gyűjteményeit, kutatásait és programjait. Negyedik utunk a debreceni Déri Múzeumba vezetett. A múzeum története után egy fényképészhagyatékot mutattunk be, majd az intézmény gyűjteményeit tekintettük át. A COVID-19 világjárványra reflektálva beszélgettünk dr. Dani Jánossal, a múzeum régészeti igazgatóhelyettesével a jelenleg is zajló munkálatokról, valamint a jövő nemzetközi szempontból is kiemelkedő terveiről.
Búcsúzásként pedig felvillantjuk, milyen programokkal, múzeumpedagógiai foglalkozásokkal várják újra a látogatókat a Déri Múzeum szakemberei, ha majd egyszer ismét kinyithatnak....

Déri Frigyes kinyilvánította, hogy: „Művelődéstörténeti gyűjteményemet, hosszú, munkás élet eredményét a közönség és különösen az ifjúság művelődésének előmozdítása végett állami tulajdonként Debrecennek ajándékozom.” Ez a mondat több mint 90 éve hangzott el, és 1930 óta várja a látogatókat a Déri Múzeum Debrecenben.

Múzeumpedagógusaink Déri Frigyes nagyszerű gyűjteményével és magával a névadóval is megismertetik a hozzánk érkező ifjúságot. Csaknem 20 éve folyamatos a fejlődés, a változás mind személyi mind módszertani szempontból. Ami nem változott, a cél: a múlt tárgyi és szellemi örökségét megbecsülő, a társadalmi problémák iránt érzékeny, múzeumlátogató generáció nevelése. Déri Frigyes és a Városi Múzeum gyűjteményének egyesítésével az állandó kiállítások számos lehetőséget adnak a művészeti, a néprajzi, a természeti és a történelmi ismeretek interaktív átadására.

A Déri Múzeumban és tagintézményeiben (Debreceni Irodalom Háza, Medgyessy Ferenc Emlékkiállítás) három múzeumpedagógus dolgozik. A Déri Frigyes-gyűjtemény sokrétű, gazdag anyagával vonzza a diákcsoportokat óvodáskortól a középiskolás korig. A múzeum állandó kiállításai igen sokrétűek, a pedagógusok igyekeznek mindenhez múzeumpedagógiai foglalkozást csatolni. Évről évre figyelembe veszik az óvodapedagógusok, pedagógusok kéréseit, így ajánlatunk is változik. Ami állandó, az a régi tárgyak szeretete, ezért nem nehéz feladat megújulni. A foglalkozások során bensőséges, oldott, jó hangulat megteremtésére törekszünk.

Egyik legkedveltebb foglalkozásunk az ókori Egyiptom témakörét feldolgozó óráink. A múzeum különlegességei közé tartozik a két múmia, amely nagy izgalomban tartja a gyerekeket. Szívesen bújnak régészek vagy akár sírrablók bőrébe, hogy a foglalkozás során időutazáson vegyenek részt. Megérkezéskor mindenki megkapja saját útlevelét a világutazó bőröndből. A cél a piramis belsejében található kincs meglelése. A kiállított tárgyak segítségével, a korosztályi sajátosságokat szem előtt tartva ismertetjük meg a gyerekeket Egyiptom világával, az ország kultúrájával, építményeivel, a régi egyiptomiak szokásaival. A foglalkozás során piramist építhetünk, szarkofágot díszítünk vagy amulettet készítünk, és megnézzük, hogyan mutatnánk egyiptomi ruhában.

Múzeumi órákon muzeológusok és műtárgyak bevonásával tesszük szó szerint kézzelfoghatóbbá az ismereteket. A Halálos szépségek nyomában – fegyversimogató a Déri hagyaték újkori fegyvergyűjteményében például a hozzánk érkező diákok a gyűjteményből válogatott fegyverekkel ismerkednek – a fiúk nagy örömére. Cérnakesztyű segítségével vehetik kézbe az eredeti műtárgyakat, közben beavatást nyernek annak használatába is játékos formában.

Fontos számunkra a helyi értékek átadása. Helytörténeti kiállításunk megfelelő helyszínül szolgál a régi Debrecen megismerésének, a gyerekekkel könnyen belemélyedhetünk egy-egy mesterember mindennapjába.

Kiemelt figyelmet kíván a Déri Múzeum gyűjteményében szereplő, hosszú utat bejárt Munkácsy-trilógia. A gyerekeknek olyan élményben lehet részük, mely Munkácsy Mihálynak sem adatott meg, hogy a három képet együtt láthassa. A Trilógia – Munkácsy Mihály nyomában” során a diákok képet kapnak Munkácsy Mihály munkásságáról, a Trilógia képeinek történetéről, múltjáról és jelenéről. Megtudhatják milyen eszközöket, technikákat, szakmai trükköket használt Munkácsy a festmények minél tökéletesebb kompozíciójának megteremtéséhez. A festő munkamódszerét követve, szerepjáték során a karaktereket megformázó alakok bőrébe bújhatnak a gyerekek.

Várunk minden korosztályt. Külön programot dolgoztunk ki fogyatékkal élők számára, akik szívesen is vesznek részt a foglalkozásokon. Arany Egyszarvú Patika – Egészségünk megőrzése című óránkon a résztvevők a kiállításban megnézhetik az egykori Arany Egyszarvú Patika 18. századi berendezését. Találkozhatnak állatokkal, növényekkel, receptekkel, különös jelentésű szavakkal amik mind-mind megtalálhatók egy patikában. Megismerhetik, hogyan éltek és dolgoztak ez egykori patikusok, megismerkedhetnek a patikus laboratóriumának eszközeivel: lombik, mozsár, mérleg. Beszélgetünk egészségünk megőrzésének fontosságáról, a gyógynövények rejtelmeiről, s hogy mi a teendő ha betegek leszünk.

A meghirdetett tematikus múzeumpedagógiai foglalkozások mellett múzeumi órákat, tematikus napok, nyári tábor, szakmai napok is szerepelnek a kínálatunkban, az érdeklődő családoknak felfedező füzetek készülnek. Óráinkat drámapedagógiai eszközök felhasználásával tartjuk a hozzánk érkező gyerekeknek.  Tárgymásolatokkal, kézbe vehető tárgyak segítségével hozzuk közelebb az adott kort a foglalkozások során. Lehetőségeinkhez mérten próbálunk lépést tartani a Z generáció igényeivel, de fontosnak tartjuk, hogy a gyerekek a múzeumba a tárgyak szeretetéért jöjjenek. Osztálykirándulások alkalmával közkedveltek a foglalkozásaink, számos városi rendezvényt is színesítünk programjainkkal. Naptári ünnepekhez, jeles napokhoz kapcsolódva is igénybe vehetik foglalkozásainkat az oktatási intézmények.

Évente 2-3 időszaki kiállítást tudunk nyitni, amihez minden alkalommal a tárlat anyagát, üzenetét alkalmazva tartunk foglalkozásokat. A május 3-ig látogatható Polgári sikk című kiállításunk kapcsán nemcsak a régi pipereholmikkal, ruhákkal ismerkednek a fiatalok. A tárlat nagyszerű alkalom az illemtan áttekintésére, amelynek napjainkban számos eleme eltűnőben van.

Tagintézményeinkben (Medgyessy Ferenc Emlékkiállítás, Debreceni Irodalom Háza) szintén izgalmas foglalkozásokkal várunk minden korosztályt. A Bac Ilus címen meghirdetett alkalom során megismerjük Bac Ilust a sokat betegeskedő kislányt, akit egy makacs náthából próbálunk kigyógyítani gyógyfüvek segítségével. S míg rajta segítünk, a gyógyítás alapjaival is megismerkedünk.

A Múzeumok Éjszakáján, a Múzeumok Őszi Fesztiválján, a Közösségek Hetén és a Mézeskalácsos Napokon pedig rendhagyó foglalkozásokkal várunk mindenkit. Az első két rendezvényen főként aktuális időszaki kiállításainkhoz kapcsolódunk. Hogy mikor legközelebb? Figyeljük a Déri Múzeum honlapját!