A sorozat előző részei az alábbi linkeken elérhetőek:
Múzeumok hosszú éjszakája Bécsben - Albertina Modern
Múzeumok hosszú éjszakája Bécsben - Klimt Villa
...és itt a befejező rész!!!
Néhány év kihagyás után végre újra eljutottam Bécsbe, a Múzeumok hosszú éjszakája rendezvényre. A külvárosi Klimt Villa és a legújabb kiállítóhely, az Albertina Modern után az anyamúzeum, az Albertina felé vettem családommal az irányt. Útközben jött az ötlet, térjünk be a Haus der Musik (A zene háza) épületébe, valahogy mindig izgatott, mit tudnak bemutatni a zenéről négy emeleten át.
Már az impozáns lépcsőházban meglepetés fogadott minket, ugyanis még a lépcsők is zenéltek. Gyerekek, felnőttek egyaránt élvezték a dallamok játékát, ahogy fel-le lépdeltek és szaladgáltak az első emeletre vezető úton. Ott a Bécsi Filharmonikusoknak szentelnek egy egész emeltnyi kiállítórészt. A híres zeneszerző, Otto Wagner „köszöntötte” a vendégeket, és invitálta a közönséget a lakrészébe, ahol éveken át alkotott és ahol a világhíres zenekart 1842-ben megalapította.
Ki ne ülne a televízió elé minden újévkor meghallgatni a koncertjüket, a szerencsések még a nyáresti rendezvényükön is részt vehetnek a Schönbrunni Kastély parkjában. A tárlaton bemutatják az eddigi karmestereket, vezénylőpálcáikat és koncerteken használatos csinos tárgyakat. Külön moziteremben egy kivetítőn a filharmonikusok varázsolták el muzsikájukkal a vendégeket. A második emelten a hanggal, mint jelenséggel foglalkoznak, fizikai és biológiai értelemben is. Hogyan keletkezik a hang, annak rezgése és terjedése, hogyan jut el a fülünkön keresztül az agyunkig, sőt, egy laboratóriumban egyedi hangokat is létre lehetett hozni játékosan, személyre szabva.
Egy külön szobában hangfüggönyökön keresztül eltérő erősségű és közelségű zajokat és hanghatásokat figyelhetünk meg. A hangképzés alapelveit különböző instrumentális tárgyakon keresztül szemléltetik: orgonasípok, óriási átmérőjű dob, túlméretezett vonós hangszer és xilofon. Egy külön teremben, a hanguniverzumban pedig ún. klongokat, hanglényeket lehet létrehozni és vizuálisan megjeleníteni. A harmadik emeleten a Bécsben élt nagy zeneszerzőket hozza elérhető közelségbe a kiállítás. Itt látható és hallható Mozart, Beethoven, Schubert, Strauss és Mahler, és velük együtt a klasszikus zene mestereinek a világa.
A negyedik emelet egy nagy „koncertteremből” áll, ugyanis a vállalkozókedvű fiatal a Bécsi Filharmonikusokat vezényelheti. Ottjártunkkor egymásnak adták a karmesteri pálcát a gyerekek és a fiatalok, a szülők pedig ámulattal és mosolyogva nézték csemetéjüket a világot jelentő deszkán! A rendszer érzékelte, hogy az ütem mikor túl lassú vagy gyors, halk vagy hangos, a zenészek ennek megfelelően játszottak, és ha úgy érezte a virtuális karmester, hogy közbe kell avatkoznia, ő bizony megjelent a kivetítőn és hangos „Állj, állj! Kezdjük újra!” felkiáltással és egyéb instrukcióval újra indította a zenekari próbát. A szülők mosolyogtak és drukkoltak, a gyermekek pedig élvezték a játékot, és talán eszükbe sem jutott, hogy ez bizony egy valós tanulási folyamat.
A zene házából kilépve utunkat a Kärtner Strassen át az Albertináig folytattuk. Már messziről hirdette a plakát: Monet bis Picasso. Die Sammlung Batliner. (Monet-tól Picassoig. A Batliner-gyűjtemény.) Az ember szíve megdobbant már a plakátot megpillantva is.
A közönség hömpölygött a múzeum körül, biztonsági emberek hada segítette a tömeg áramlását és gyors ki-bejutását. Monet, Degas, Touluse-Lautrec, Cezanne és Gauguin művei indították a kiállítást a második emeleten, de teremről teremre haladva megjelentek a német expresszionista alkotások, a ’Die Brücke’ és a ’Der Blaue Reiter’ képviselőinek a képei. Külön szobát kaptak az orosz avantgárd mozgalom alkotói, mint Malevich és Chagall, a csodakiállítást pedig számos Picasso kép zárta. Ami igazán nagyszerű volt, az az, hogy a korai kék korszakának képeitől kezdve, az eddig még ki nem állított nyomatokon át egészen a kubista és kései szürrealista alkotásokig minden jelen volt, egy gyönyörű keresztmetszetet láthattunk a mester művészetéről.
Degas: Két balerina
Modigliani: Női félakt című képe előtt
Ki volt Herbert Batliner? Korunk egyik nagy műgyűjtője, liechtensteini ügyvéd, aki hosszan tartó betegség után három évvel ezelőtt hunyt el, és aki a hihetetlenül nagy és értékes képzőművészeti gyűjteményét az Albertinára hagyta. Az a közönség, amely a képzőművészért rajong, ebben az intézményben megtalálja legmerészebb várakozásait. Batliner pedig nemeslelkű adományával a világ minden tájáról érkező látogatók százezreinek ad minőségi művészeti élményt.
Picasso kék korszakának egyik alkotása
Chagall: Nő gyermekkel
A múzeumban számos remek gyűjtemény és kiállítás is helyet kapott, mint Francesco Clemente olasz-amerikai képzőművész tárlata, Jean-Michel Basquait afroamerikai művésznek - aki graffiti festéssel kezdete a pályafutását - kiállítása. Bevallom, ezekre a tárlatokra sem időnk, sem energiánk nem maradt már, úgy éreztük, több vizuális élményt nem tudunk ezen az éjjelen befogadni.
Egymásra néztünk. „Jövő hétvégén ráérünk? Ugorjunk ki két napra Bécsbe, nézzük meg a többi kiállítást is!” Éjjel egykor a belvárostól elbúcsúzva metróra szálltunk és mosolyogtunk, hogy a Múzeumok éjszakája rendezvényeknek más mellett pont ez is célja: kulturális „morzsákat” elhintve visszacsalogatni a közönséget egy másik időpontban a múzeumokba és a kiállítóterekbe… és ez eddig minden esztendőben sikerült.
Borítókép:
Interaktív elem a Haus der Musik-ban - Te is lehetsz karmester!