Mi kapcsolja össze a Báthori István Múzeum Sárkányfogak kiállítását és a londoni Természettudományi Múzeum Visions of Nature tárlatát? Cikkünkben a múzeumok online tereiben kalandozunk!
Digitalizáció. Smart Solutions. Generatív mesterséges intelligencia. Gamifikáció. Interaktív és immerzív élmények. Natural User Interface és a bioszenzorok. IoT rendszerek. Kiterjesztett és virtuális valóság. Mixed Reality. Digitális ikrek és 3D nyomtatás. Felhőszolgáltatások és Big Data. Információtechnológia. Felsorolni is sok e nem csupán jól hangzó, de egyre inkább jelenlévő kifejezéseket, melyekkel immár napi szinten találkozunk, hiszen századunk egyre több területét fonja körbe a digitalizáció. Kognitívan néha már befogadhatatlan az az információmennyiség, amely a negyedik ipari forradalom fejleményeit kíséri. A technológiai fejlődés hatásai a kultúraközvetítés terén is megmutatkoznak. A múzeumi kiállításszervezések módszertana, a múzeumpedagógiai gyakorlatok szemléletváltást kívánnak meg. Új kihívások új megoldásokat követelnek.
Képzeljük el, hogy képernyőnk fényei lassan elhalványulnak… Frida Kahlo önarcképei, érzékletes festményei jelennek meg, és új megvilágításban kelnek életre a bennünket körbe ölelő digitális térben. A színek örvénylő tánca egész figyelmünket megigézi, a művésznő gondolatai és érzelmei átjárnak minden körülöttünk pulzáló ecsetvonást. Frida kibontakozó alakja lassan elindul felénk, és meséli kezdi történetét, minden kérdésünket megválaszolva. Világa már nem csupán vásznon létező valóság, hanem összetett interaktív élmény, ahol nézői és hallgatói szívből átérezhetjük minden megörökített fájdalmát és szenvedélyét. A csillagok lassan kihunynak, hogy más csillagok ragyoghassanak fel. A posztimpresszionista mester, Vincent van Gogh kanyargó vonalai, égboltja megérinthetők; a csillagainak ragyogásából szőtt álomszerű világ szabadon bejárható. A The Starry Night című festmény misztikuma, melankóliája megosztott, közös valósággá válik. Majd groteszk és különös lények bukkannak fel, velünk egy térben haladnak vagy éppen körülöttünk lebegnek. Salvador Dalí tudatalatti birodalmába merülünk, ahol az idő múlandó, a valóság törékeny, ahol már a mesterséges, szürreális álomvilág határai is elmosódnak. És folytathatnánk immerzív érzelmi utazásainkat a végtelenségig. Csak az alkotóképes kreativitás és a technikai felkészültség szabhat határt a múzeumi élményteremtésben. A látványteremtő digitalizációs fejlesztések és a múzeumok kiállítóterében megjelenő látogatók funkciótelt, célszerű egybekapcsolásával mindez valósággá válhat. Azzal a pillanattal, amikor a látogatók osztoznak egy csodában, ahol az eredetiség és a történetmesélés varázsa összekapcsolódik. Nemzetközi és hazai viszonylatban is egyre nyilvánvalóbb az újgenerációs múzeumi megoldások kulcsszerepe.
A Zoomereket és alfa generációt aktívan bevonva, hazai múzeumok is tettek korábban - mind a múzeumi tudástranszfer, mind az immerzív élmények megvalósítása terén – jövőbe mutató lépéseket. Legutóbb 2024 októberében valósult meg az MNM-KK-MNM Báthori István Múzeumban a Sárkányfogak kiállítás, amely a legmodernebb virtuális technológiák használatával mutatja be a Báthori család történetét. Szintén 2024 november közepétől érhető el a Bartók Emlékház interaktív és modern Bartók Csendje című tárlata.
A londoni Natural History Museum ugyancsak 2024-ben indította új Visions of Nature nevű, úgynevezett vegyes/kevert valóság (Mixed Reality) élményét nyújtó kiállítását. Ez MS VR szemüvegekkel kombinálva, 2125-be helyezve látogatóit, kalandos utakat kínál a természet jövőjének felfedezésére – akár az Északi-sarkvidék mélyére. Hazai vonatkozásban a múzeumi virtuális technológiák még kevésbé általánosak, viszont egyre több olyan kiállítás és projekt valósul meg, amelyek a terekkel való interaktív viszonyt helyezik előtérbe, és a múzeumi digitalizációban lévő lehetőségek minél szélesebb kiaknázására törekednek.
Mindazok számára, akik otthonuk nyugalmában is készek interaktív felfedezéseket tenni a művészetek világában, rendelkezésre áll a Google Arts & Culture felület, amely múzeumi mobilalkalmazásként és webhelyként is funkcionál. A Google Cultural Institute kultúraközvetítő platformja rengeteg hasznos funkciót foglal magában és aktívan segíti a különböző, vele partnerségbe lépő múzeumok gyűjteményeinek digitalizálását, kezelését, online elérhetővé tételét világszerte. A platform használatához nem feltétlenül szükséges Google felhasználói fiókkal rendelkezni, viszont profillal egyes funkciói bővíthetők, személyre szabhatók. Több mint 3000 kulturális intézménnyel áll kapcsolatban a világ minden tájáról, köztük szerepel - a teljesség igénye nélkül - a budapesti Szépművészeti Múzeum, a Magyar Nemzeti Galéria, az amszterdami Van Gogh Museum, a washingtoni Smithsonian American Art Museum és a National Museum of Woman in the Arts, a londoni Tate Britain, British Museum és The Victoria and Albert Museum, a mexikói Museo Frida Kahlo, a japán Nagasaki Atomic Bomb Museum, a hiroshimai Peace Memorial Museum, a lengyelországi Auschwitz-Birkenau State Museum, a firenzei Palazzo Vecchio Museum, a US alexandriai National Woman’s History Museum. Ebből is látszik, hogy digitális térként, a változatos gyűjtemények széles körű elérhetővé tételével, kultúrák és generációk közé globálisan emel hidat.
A különböző tematikákra szisztematikusan felépített felület interaktív, modern technológiákat egyesít - ilyen például a generatív AI, VR, AR és 3D-s vetítés. Minden korosztályt képes megszólítani, nemtől és földrajzi hovatartozástól függetlenül. Az alkalmazás legnagyobb erénye naprakészsége. A legfrissebb generatív AI fejlesztéseknek, művészi kollaborációknak köszönhetően a kreatív és egyben relaxáló alkalmazásfunkciók folyamatos bővülése tapasztalható. Az alkalmazáson keresztül 360 fokos videók és műtárgyak tekinthetők meg, műalkotások kicsinyítve kontextusba helyezhetők, az Art Projector segítségével pedig saját otthonunk fizikai terében köszönthetünk életnagyságú művészeti alkotásokat. Csak megérinteni nem tudjuk őket.
Mindez számos felhasználói kulturális és művészeti igényt kielégít: érdekes fejlesztések a mesterséges intelligenciával támogatott Haiku Imagined, Paint with Music, Passage of water, Da Vinci Stickies, Inside a Genius Mind. A Google Arts & Culture az ismeretek átadását a gamifikációval kapcsolják össze, azaz módszertanukban a játékosítás és a szórakozva tanulás érvényesül. A felületen online tárlatokon vehetünk részt: UNESCO világörökségi helyszínek, galériák és múzeumok külső és belső terét járhatjuk be virtuális valóságtúrák segítségével. A tartalmak kedvelhetők, elmenthetők, megoszthatók, és igény szerint a beépített fordítóval saját nyelven kerülnek megjelenítésre.
A platform összes funkciója eléréséhez szélessávú internetkapcsolat szükséges. Fontos hozzá a technikai infrastrukturális háttér, azaz okostelefon vagy számítógép, eszköztárhely, kameraengedélyek, szoftveres kompatibilitási és operációs rendszerkövetelmények megléte. A Google Arts & Culture előnye, hogy megjelenése óta évről-évre megújuló és informatív, továbbá kellő motivációt biztosít a művészeti fejlődéshez, lekövetve a Z és az alfa generáció igényeit is. A modern digitális eszközök, alkalmazások használatához azonban tudatos szándék is szükséges. A felület törekszik az emberi kíváncsiság, kreatív alkotóerő és a kulturális ismeretszerzés utáni vágy felébresztésére. Magyar viszonylatban ennyire komplex, friss, változatos funkciókkal rendelkező múzeumi művészeti applikációval még nem találkozunk. Az újgenerációs kultúraközvetítés és fenntarthatósági törekvések korszakában, e követendő megoldások a tudás és művészet élvezetének monopolizáltságát minimálisra csökkentik, demokratizálva a befogadás élményét, a marginalizált és perifériára szorult embercsoportok számára is akadálymentesített hozzáférhetőséget biztosítva.
Mindez azonban már szociális szempontokat is előtérbe helyez, amelyek lényegesen szélesebbkörű vizsgálatot, nagyobb figyelmet érdemelnek, mind a művészetbefogadás, mind az edukáció terén - mindez egy másik írás témája lehetne.
A szerző a Debreceni Egyetem Néprajztudományi és Muzeológiai Intézet Irodalomtudományi és művészeti muzeológia mesterképzés hallgatója.