EN facebook

Mozgó Múzeum - IKARUS 66-ost és IKARUS 311-est indít télen a Közlekedési Múzeum

PROGRAMAJÁNLÓ

“Mozgó Múzeum” címmel különleges múzeumpedagógiai élményutazásra várja az érdeklődőket 2023. decemberében és 2024. januárjában a Magyar Műszaki és Közlekedési Múzeum. Az utazók a múzeum teljeskörűen restaurált Ikarus 66-os és Ikarus 311-es autóbuszain járhatják be Budapest belvárosának kedvelt helyszíneit, miközben megismerhetik a járműveket, koruk történeti és társadalmi hátterét, - alkalmanként mindezt élő zene kíséretében.

 

A múzeum értékmentő feladataként a bekerülő járművek restaurálását követően törekszik arra, hogy műtárgyait minél szélesebb körben a közönség számára is elérhetővé tegye. Ennek az értékőrző tevékenységnek a részeként hozza a mindekori “közlekedő ember” közelébe az erre a célra megfelelő járműveket, múzeumpedagógia utazás, tudásközvetítés keretében.

 

Idén a tavalyinál még több járattal indul a “Mozgó Múzeum” programsorozat, limitált számú különleges alkalmakon pedig élőzenével egészíti ki a múzeum az ünnepi díszkiválgítással közlekedő “oldtimerek” útjait.

 

 

A tudásközvetítés fókuszú program december 16-án kezdődik, a téli menetrend a mozgomuzeum.hu oldalon található. A jegyek online elővételben, a járművek befogadóképességének megfelelően, korlátozott számban érhetőek el. A járatok a Műcsarnok előtti megállóból indulnak, és ugyanoda érkeznek vissza, a főváros kedvelt részeinek érintésével. Fel- és leszállásra csak itt van lehetőség. A menetidő forgalomtól függően körülbelül 50 perc hosszú. A “Zenélő Buszokon” szombat délutánonként élőzenei közreműködéssel utazhatunk az ünnepi főváros utcáin.

 

Az IKARUS 311-es széria az 1970-es évek végéig közlekedett elsősorban helyközi és távolsági hazai közforgalomban, ezt követően szerződéses járatokon és tartalékként üzemeltették őket. Az Ikarus gyár legendás export sikereit is ezzel a típussal alapozta meg: közel 900 darabot értékesítettek az NDK számára és mintegy 400 darabot Bulgáriába. A múzeum tulajdonában álló Ikarus 311.24 típusú autóbusz (ld. a borítóképen) 1971-ben készült. A járművet egy időben méhészbuszként használták, ennek köszönhetően maradhatott fent. 2013-ban teljeskörű felújításban részesült: visszanyerte eredeti vaj-drapp fényezését és a gyártáskori állapotnak megfelelő belterét, megújult vázszerkezettel és felújított motorral oldtimer minősítést kapott.

 

Az IKARUS 66-os széria, amelyet városi-elővárosi közlekedésre fejlesztettek ki, megoldást jelentett az 1960-as évek fővárosi tömegközlekedés súlyos kapacitáshiányára.

 

A „Faros” belső tere

 

Az autóbusz „Faros” becenevét valószínűleg a jármű jellegzetes farmotoros elrendezése ihlette. A múzeum Ikarus 66-osa az utolsó tíz legyártott példány egyike volt, amelyet 1973-ban helyeztek üzembe és egészen 1983-ig közlekedett, ezután szintén méhészbuszként használták. Az intézmény 2016-ban vásárolta meg az autóbuszt, amely aprólékos és hiteles restaurálása után visszanyerte eredeti állapotát, üzemképességét, illetve az oldtimer minősítést is megkapta.

 

 

Borítóképen:

dr. Schneller Domonkos, az MMKM főigazgatója sajtótájékoztatót tart; fotó forrása: Szikora Zsombor/MMKM