Ki, mikor, miért és milyen gyakran keresi fel a múzeumok, várak, kastélyok és látogatóközpontok kiállításait? Változtak-e a vendégek elvárásai a COVID hatására az örökség- és ökoturisztikai kiállításokkal szemben? Mennyire vált fontossá a biztonság és a környezettudatosság?
A turizmusfejlesztéssel és -marketinggel foglalkozó Innotime Hungary Kft. Múzeum, látogatóközpont, kastély- vagy várkiállítás? címmel végzett országos online, nem reprezentatív felmérést, amelyre közel 1100 válasz érkezett. Arra voltak kíváncsiak, hogy a turisták milyen elvárásokat támasztanak a különböző típusú bemutatóhelyekkel szemben, és ezek a létesítmények mennyire tudnak ennek megfelelni a látogatók szerint. A felmérés eredményeit a Balatoni Turizmus Szövetség által szervezett szemléletformáló webinárium sorozat keretében mutatta be Nagy Júlia, a cég egyik ügyvezetője.
Kik és miért látogatták meg a kiállításokat?
2020 és 2021 májusa között tizenkettő helyett mindössze csak alig öt hónapon át fogadhattak látogatókat kiállítási tereikben a múzeumok, látogatóközpontok, kastélyok és várak. Ez időszak alatt a megcsappant csoportos vendégforgalom helyett elsősorban egyéni vendégek keresték fel a bemutatóhelyeket. Közülük is a magasabb iskolázottságú 55 év feletti korosztály mutatta a legnagyobb érdeklődést az örökségturizmus kínálata iránt, akiket a 25 és 35 év közötti szülők követtek a kisgyermekeikkel. – mutat rá a felmérés eredménye.
Múzeumba több napos, távolabbi kirándulásaink során megyünk
Míg a pandémia előtt sokan a lakóhelyük kulturális programhelyszíneként tekintettek a bemutatóhelyekre, 2020-ban a lakóhelyük közelében az emberek viszonylag ritkán mentek múzeumba, a helyi látogatóközpontokat pedig egyáltalán nem keresték fel. Viszonylag sokan választják viszont mind a négyfajta bemutatóhelyet többnapos nyaralások programelemeként, míg egynapos kirándulások során legtöbben a várakat keresik fel, és legkevesebben a múzeumokat.
A négy típusú bemutatóhely közül a várakat látogatják a leggyakrabban gyalogos és kerékpáros túrák során a válaszadók. Ez számos vár szabadon, turistaúton megközelíthető romjellege miatt is van. A múzeumok a legkevésbé népszerűbbek ilyen tekintetben.
Mi a legizgalmasabb, legtrendibb vagy legunalmasabb bemutatóhely?
A válaszadók a kastélyokat tartják a legkülönlegesebbnek, a látogatóközpontokat a legtrendibbnek, a múzeumokat a legértékesebbnek és a várakat a legizgalmasabbnak (és egyben a legunalmasabbnak, legelavultabbnak is) – derült ki a felmérésből.
A múzeumok sokak szerint akkor érdekesek, ha lehet tanulni valamit, ha interaktív, és ha nincsenek a kiállításon másolt műtárgyak. Az információs táblákat unalmasnak tartják. A látogatóközpontokat értékelve több vendég kifogásolta azok tartalmát, szerintük semmitmondóak ezek a bemutatóhelyek. A várak esetében az interaktív, élő vár a vonzó, míg a sok olvasott információra nem kíváncsiak. Az egyéb válaszlehetőséget megadók között találunk olyat, akik szerint a szépen felújított kastélyok érdekesek, míg mások hiányolják a gyerekek számára is értelmezhető interpretációt. Nem elég, ha a kastély szép, a kiállítás is legyen érdekes.
Érintőképernyők és komoly tudományos tartalom helyett a látvány és az érthetőség a vonzó
Míg a válaszadók többsége a várakat és kastélyokat elsősorban szórakoztatónak és élményszerűnek tartja, addig a látogatóközpontokat és múzeumokat inkább a tudományos értékükért látogatták az elmúlt évben.A múzeumok, várak és kastélyok esetében ez a minősítés független a modern technológiák használatától. A válaszadók nem igénylikfeltétlenül az érintőképernyős, interaktív megoldásokat – talán csak a látogatóközpontok esetében, ahol pedig az eredeti tárgyakról mondanak le. Emellett pedig nem találják vonzónak a száraz, nehezen értelmezhető tudományos tartalmakat. Sokkal inkább látogatói elvárás az intézmények felé, hogy érthetően és látványosan dolgozza fel és hozza közel a látogatóhoz a témát – eredeti leletek és hiteles emlékek segítségével.
Mennyit és mire költünk?
Míg a belépők ára általában a múzeumokban a legalacsonyabb, a kutatás szerint épp a múzeumok kínálatáért fizetnének a legtöbbet a látogatók. A leginkább elfogadott maximális összeg, amit a belépőért fizetnek a válaszadók, az az 1.600-2.500 Ft közötti intervallumba esik. A múzeumok esetében hasonló mértékben elfogadott a 2.500-4.000 Ft-os intervallum is. A látogatóközpontokban szerezhető élményért fizetnének legkevesebbet a megkérdezettek.
Büfézni leginkább a látogatóközpontokban szeretünk, legkevésbé a múzeumokban hiányzik. Sokkal jobban szeretünk vásárolni azonban, a válaszolók kétharmada (a várak esetében négyötöde) keresi fel rendszeresen a bemutatóhelyek boltjait. míg a várak és kastélyok esetében a boltok kínálatából legszívesebben a replikákat, kiadványokat vesszük meg, a múzeumok és látogatóközpontok felé fogyasztói igény a helyi termékek megléte is.
Legyen-e zöld egy múzeum?
Látogatói elvárás az örökség- és ökoturisztikai bemutatóhelyek felé ahulladék szelektív gyűjtése és akiállítások környezettudatos kialakítása is – például energiatakarékos ésmozgásérzékelős világítással. Sokan a papír alapú kivitellel szembenonline jegyvásárlással és online információs tartalmakkal támogattatnákmega környezetvédelmet ezekben a turisztikai létesítményekben.
Hogyan legyünk biztonságban?
A kiállítóhelyeket érintő járványügyi intézkedésekkel kapcsolatban a fokozott fertőtlenítés alapelvárás a látogatók részéről. Ugyanakkor fontos a létszámkorlát és az online jegyvásárlásbevezetése, valamint a saját telefonra letölthető audioguide alkalmazás biztosítása is – derült ki a felmérésből.
Bővebb információ, interjú a kutatásról:
Nagy Júlia, ügyvezető, Innotime Hungary Kft.
julia.nagy@innotime-hungary.com
+36 70 635 2584
Borítóképen:
Tessedik Sámuel Múzeum, Szarvas