EN facebook

Még egy hétig látható az MS mester és kora című kiállítás a Szépművészetiben

TÉMA

Még egy hétig, jövő hét vasárnapig látható az MS mester és kora című tárlat a Szépművészeti Múzeumban.  A magyarországi középkori művészet egyik legjelentősebb, de személyét illetően titokzatos alkotóját, az MS mesterként ismert művészt és korát bemutató kiállítást eddig több mint ötvenezren tekintették meg.

 

A tárlat bemutatja a mester eddig ismert és újonnan beazonosított alkotásait és átfogó képet ad a művész alkotói környezetéről, a stílusát meghatározó művészeti régiókról, valamint a 15–16. század fordulójának magyar történelméről. 

 

A kiállítás egyúttal új javaslatot tesz a magyar művészettörténet egyik legizgalmasabb rejtélyének feloldására is, hogy vajon ki rejtőzhet az MS monogram mögött. A csaknem száz műalkotást, térképeket, maketteket, ötvösműveket, valamint korabeli dokumentumokat felvonultató kiállítás július 20-ig látható.

 

A monografikus tárlat középpontjában MS mester legismertebb alkotása áll, a selmecbányai Szent Katalin-templom egykori főoltára (1506). A késő középkori művészet e monumentális remekművéből fennmaradt hét táblaképet ezt megelőzően még soha egyetlen alkalommal sem sikerült összegyűjteni.

 

A téma legutóbbi áttekintésére és az ehhez kapcsolódó kiállításra közel harminc éve, 1997-ben került sor a Magyar Nemzeti Galériában, amikor a mester legismertebb alkotását, a Mária látogatása Erzsébetnél (Vizitáció) című oltártábláját restaurálták. Az azóta eltett időszak több új elképzelése, kutatási eredménye és a technikai vizsgálatok új eredményeinek tükrében a mostani kiállítás újraértékeli az alkotó szerepét nemcsak a magyarországi művészetben, de az európai festészet és grafika kontextusában is.

 

MS mester: Zenélő szerelmespár, 1495–1510 körül

Toll és ecset, tinta és fehér fedőfesték, barnán alapozott papír,

193 × 146 mm

Párizs, Musée du Louvre

© bpk | Grand Palais Rmn | Michel Urtado

 

 A kiállítást egy történészekből, művészettörténészekből és restaurátorokból álló csoport komplex kutatási projektje előzte meg, melynek fő célja a középkori mestert körülvevő művészeti miliő meghatározása volt. A kutatás górcső alá vette MS mester legismertebb alkotásait, a selmecbányai Szent Katalin-templom egykori főoltáráról származó táblaképeket és a mesterrel kapcsolatba hozható más műveket is, valamint megpróbálta rekonstruálni az oltárképek társadalmi, történelmi, egyházi és művészeti hátterét.

 

Szent Katalin a selmecbányai főoltárszekrényből, 1506

Hársfa, eredeti polikrómia és aranyozás,

199 x 82 x 55 cm

Selmecbánya, Slovenskébanské múzeum, Galéria Jozefa Kollára

© Slovenskébanské múzeum, Galéria Jozefa Kollára

 

Mindezen elemzések és vizsgálatok eredményeként a kiállítás tisztább képet ad MS mesterről. Egy sor új festményt és rajzot azonosít a művész vagy műhelye alkotásaként, amelyek révén mintegy háromszorosára nő az MS mesterrel kapcsolatba hozott művek száma. Ezen alkotások segítségével nyomon követhetjük MS mester tevékenységének helyszíneit: pályájának kezdetén, a 15. század utolsó éveiben valószínűleg Nürnbergben tartózkodott, ezt követően pedig Bécsben telepedett le, ahol tartós és sikeres karriert futott be. Bár a kutatók félezer év távlatából nem tudnak minden rejtélyt megoldani, ez a különleges vizuális és intellektuális kaland olyan válaszokat kínál, amelyek egy új MS mester-képet rajzolnak fel a látogatók előtt és javaslatot ad az MS monogram mögött rejtőző művész azonosítására.

 

 

Borítókép:

MS mester (és műhelye?): Királyok imádása, 1506 (részlet)

A selmecbányai főoltár jobb oldali merev szárnyának fölső képe

Hársfa, 180 x 82 cm

Lille, Musée des Beaux-Arts

© Grand Palais Rmn (PBA, Lille) / Stéphane Maréchalle

állományvédelem, kiállítás, MetaMúzeum, művészet, művészettörténet
2025-06-23 07:00
kiállítás, művészet, programajánló
2025-05-03 07:00
kiállítás, művészet, művészettörténet
2022-04-08 18:00