A Dunamelléki Református Egyházkerület Ráday Múzeuma új kezdeményezéssel kereste fel a kecskeméti és Kecskemét környéki iskolákat az elmúlt hetekben. A Ládafia Utazó Múzeum február 16-án mutatkozott be a sajtónak, ezzel indult útjára a projekt, melynek célja, hogy az iskolások érdeklődését felkeltsék a múzeumok iránt, hogy a Ráday Múzeum kincseinek megismerésén keresztül válhassanak múzeumlátogató, múzeumot érdeklődve megtekintő felnőtté.
Az Utazó Múzeum ötlete és megvalósulása
2017 decemberében a Kunszentmiklósi Baksay Sándor Református Gimnázium és Általános Iskolába hívta meg a Ráday Múzeum munkatársait iskolai csendesnapjukra. A múzeum igazgatója dr. Fogarasi Zsuzsa a felsős diákok számára készült előadásokkal, a múzeumpedagógusok pedig a kisiskolások számára terveztek múzeumpedagógiai foglalkozást, a múzeum kincseinek virtuális bemutatásával, játékos feladatokkal, vetélkedővel.
„Felkészülés közben újra és újra körbejártuk a kiállítást, hogy a legérdekesebb tárgyakat tudjuk majd megmutatni a gyerekeknek. A kiállításban szereplő gyülekezeti ládák előtt állva pattant ki az ötlet, hogy milyen jó lenne, ha nekünk is lenne egy ládánk, amibe bepakolhatnánk a kincseinket, és elvihetnénk azokat bemutatni az iskolákba.”
Kriston-Bordi Zsuzsanna múzeumpedagógus ötlete pillanatok alatt kibontakozott, és elindult a megvalósulás felé.
A láda hozta a nevet: Ládafia, és kialakult a terv is, hogy mit szeretnének megvalósítani kezdeményezésükkel.
Tervezett program lehetőséget kínál arra, hogy azok a diákok is bepillantást nyerjenek a múzeumban őrzött értékekbe, akik a városi múzeumoktól távolabb működő iskolákban tanulnak, akik számára a kiállítások rendszeres látogatása nehezen oldható meg. Mivel az ő számukra a múzeum felkeresése nehézséget jelentene, inkább a múzeum munkatársai felkeresik az érdeklődő intézményeket, és ott tartják meg a kínálatból kiválasztott vagy előre egyeztetett témájú foglalkozásokat.
A bemutatók és foglalkozások a kecskeméti Ráday Múzeum állandó gyűjteményében található műtárgyakra építve dolgozzák fel az egyes témaköröket. A témától függően műtárgyakat, másolatokat, bemutatóanyagokat visznek a helyszínre a szakemberek, melyeket a gyerekek és a pedagógusok megnézhetnek, megtapinthatnak, tanulmányozhatnak, így lehetőségük nyílik a foglalkozás témájához kapcsolódó műalkotások közvetlen megfigyelésére, felfedezésére és a róluk való gondolkodásra.
Ha már megvolt a terv, kellett egy logó, melyet Mikulás Kata múzeumpedagógus álmodott meg, és Zalatnay Pál grafikus öntött végső formába, és elhangzott a szlogen is: „Ládafia – Kukkants bele!”
Szükségük volt egy ládára is, melyet kéréseiket figyelembe véve Vass-Eysen Ervin belsőépítész tervezett meg, és Kocsis Ferenc asztalosmester készített el.
A következő kérdés, az volt, hogy mi legyen a ládában? Ahhoz, hogy a láda megfelelően támogassa terveiket, meg kell töltenünk kincsekkel, megfogható, tanulmányozható tárgyakkal, eszközökkel, műtárgymásolatokkal.
Ötvös Nagy Ferenc ötvösművész azonnal az ötlet mellé állt, és gyönyörű tárgymásolatokkal örvendeztette meg az Utazó Múzeum Munkatársait és majdani látogatóit.
Az iskolák számára kínált foglalkozásokat úgy válogatták össze, hogy azok kapcsolhatók legyenek az érvényben levő kerettantervek témaköreihez, a különböző tantárgyak szakóráihoz. Ajánlatukban pontosan meghatározták, hogy melyik tantárgy, melyik évfolyam óráihoz kapcsolódhat a múzeumos óra, így könnyebb lehet a választás, nagyobb az érdeklődés.
Az első évad a 2017/18-as a tanév 2. félévétől, februártól indul témajavaslataik között a múzeumhasználati ismeretektől a bibliai ásványokig széles a paletta.
Múzeum NÉZegető – múzeum LÁTogató (6-14 éveseknek) Múzeumi és múzeumhasználati alapismeretek. Interaktív ismerkedés a múzeumok világával.
Madárlesen a múzeumban (7-14 éveseknek) Madáralakok a művészetben, megjelenésük a múzeumi műalkotásokon, interaktív feladatokkal kísérve. (+ kézműves foglalkozás igényelhető)
Virágeső (7-14 éveseknek) Virágmotívumok szerepe és megjelenése a kiállított tárgyakon. Virágminták tervezése, megvalósítása különböző technikákkal. (+ kézműves foglalkozás igényelhető)
A portrétól a szelfiig (10-14 éveseknek) A portréfestészet kiállított darabjainak segítségével a portréfestés történetének rövid áttekintése. A portrékészítés célja, változása a fotótechnika fejlődésével. A portrék és önportrék 21. századi lehetőségei.
Állatokra hangolva (5-10 éveseknek) Állatok a műalkotásokon. Állatok a mesékben, irodalmi művekben, ismert gyerekdalokban, klasszikus zeneművekben, a kiállított tárgyakhoz kapcsolódva. (+ kézműves foglalkozás igényelhető)
Forma és funkció - egy unikális keresztelőkészlet (12-18 éveseknek) a kiállítás középpontjában álló tárgy megismerése, a részletek bemutatása, közös elemzése.
A régi iskolapadban ülve - a debreceni rézmetsző diákok nyomában (8-14 éveseknek) interaktív ismerkedés a kiállítás tárgyaihoz kapcsolódó történelmi korral. Az iskola történelmi változásai. Miért jó ma iskolásnak lenni?
Szimbólumok nyomában (8-14 éveseknek) A szimbólumok jelentése, megjelenése a tárgyakon, értelmezésük, helyük a kiállításban.
Ásványok a Bibliában (90 perc) (10-14 éveseknek) Milyen szerepük volt az ásványoknak a Bibliában, illetve mire használták őket általában a mindennapi életben? Az előadás 6 fém és mintegy 30 ásvány ásványtani leírását ismerteti és bibliai idézetekkel illusztrálja az ásványok szerepét az ókori zsidó hitéletben, valamint a korai keresztény egyházban.
Kézműves foglalkozások (6-12 éveseknek) – előre egyeztetetten új technikák és anyagok megismerése (hagyományos technikák mellett: quilling, transzfer, tűnemezelés stb.) – önállóan vagy múzeumi témákhoz kapcsolódóan.
A bemutatók mindig egy virtuális múzeumi sétával indulnak, melyhez Gilly Áron fotóművész kiváló fotói nyújtanak segítséget. A kiállítóterekben készült panorámafotók nagy részletességgel mutatják be a kiállítási egységeket, és olyan mértékben nagyíthatók, hogy az egyes tárgyak legapróbb részletei, díszítései, feliratai kiválóan láthatók, így a képek segítségével szinte többet mutatnak a műtárgyak, többet láthatnak a gyerekek, mint amikor a tárló előtt állnak.
A múzeumi séta után a témákat korszerű oktatási módszerekkel/eszközökkel, interaktív táblai bemutatókkal, játékokkal, vetélkedőkkel teszik érdekesebbé.
Az utazóládában olyan eszközök is helyet kaptak, melyet a régi gyülekezeti ládákban biztosan nem találhattunk meg, az Utazó Múzeum munkatársai és látogatói számára azonban nagy jelentőséggel bírnak.
Ilyenek például
egy adathordozó, melyen a múzeum virtuális lenyomatát vihetik magunkkal, a fotókat, animációkat, interaktív feladatokat.
a virtuális valóság szemüvegek, melynek segítségével a témakörhöz kapcsolódó helyszíneket járhatnak be az virtuális múzeumlátogatók – mozaBook program kínálta lehetőségekkel,
egy interaktív segédeszköz – mellyel interaktívvá tudnak varázsolni akár egy fehér falat is, ahol aztán remekül lehet játszani, tanulni,
és persze játékok, feladatlapok, segédeszközök az örömteli közös munkához.
Az Utazó Múzeum kínálta múzeumpedagógiai foglalkozás helyszíne lehet osztályterem, könyvtár vagy klubhelyiség, ahol a résztvevő tanulók számára kényelmesen biztosítható az ülőhely, az asztal és valamennyi mozgáslehetőség is. Célszerű, ha működőképes interaktív tábla is rendelkezésre áll, de ennek hiányában elegendő a kivetítésre alkalmas falfelület is a bemutatóhoz, szükség esetén munkatársaink biztosítják a projektort, laptopot is.
A foglakozások hossza függ a feldolgozott témától, illetve attól, hogy kézműves foglalkozás is kapcsolódik-e hozzá. Időkerete 45-60-90 perc - előzetes egyeztetés szerint.
A foglalkozásokon egyszerre mindig egy tanulócsoport vagy osztály vehet részt, de egy napon akár 3 órát is tudunk vállalni.
Időtartam és részvételi díj:
45-60 perc kézműves foglalkozás nélkül 200 Ft/fő
60-90 perc kézműves foglalkozással 300 Ft/fő
További részleteket folyamatosan olvashatnak a Ládafia Utazó Múzeum FB oldalán.