A francia Riviéra vonzáskörzetében, Nizza mellett található Franciaország egyik első, 1964-ben alapított művészeti magángyűjteménye, mely évente több mint 100.000 látogatót vonz.
Az alapítványt létrehozó, munkás sorból származó műgyűjtő, Aimé Maeght (1906-1981) háborús árvaként nőtt fel Dél-Franciaországban. Miután grafikai stúdiumait elvégezte Nimes városában, munkát kapott egy nyomdaipari vállalatnál. Ekkor ismerkedik meg Marguerite-tal, aki élete végéig társa és az alapítvány kezelésében partnere lesz. 1932-ben üzletet nyitnak Cannes-ban, s ennek hátsó udvarán egy kisebb grafikai műhelyt létesítenek. A helyiség hamarosan galériává alakul át és művészek, műkedvelők centrumává válik. A házaspár Pierre Bonnard és Henri Matisse révén közeli ismeretségbe kerül a művészeti élet fontos alakjaival. Később, a második világháború rémségei közepette menedéket nyújtanak Párizsból menekülő barátaik számára. Franciaország déli része ekkor szabad szigetet jelent a kollaboráló fasiszta ország területén belül. A bő húsz évvel később megvalósult alapítványt 1964 júliusában André Malraux, Charles de Gaulle kulturális minisztere avatja fel.
Ez a kezdeményezés Franciaország első, magántőkéből alapított kortárs művészeti gyűjteménye. Az alapítók számára példaértékű volt az amerikai Guggenheim Foundation, a Barnes Collection intézményi struktúrája és anyagi függetlensége, ezeket a múzeumokat a Maeght házaspár gyakran látogatta az 1950-es évektől kezdődően. Maeght-ék szűk baráti köréhez tartozott Joan Miró, Alexander Calder, Fernand Léger, Georges Braque, Alberto Giacometti, Marc Chagall. Az épületet Miró barátja, egy katalán építész, Josep Lluís Sert tervezte. A villa parkjának medencéjét Braque, az udvart Giacometti, a murális mozaikokat Marc Chagall ötlete alapján valósították meg, a szoborparkban Calder, Takis, Miro, Arp műveivel találkozhat a látogató. A gyűjtemény több mint 10.000 műtárgyat őriz, igy az egyik legjelentősebb európai kortárs képzőművészeti gyűjteménynek tekinthető.
A Maeght Alapítvány villájában 2019 nyarán megrendezett kiállítás címe Joan Miró. A festészeten túl. A tárlat Miró sokoldalúságát, a grafikai műfaj iránti szenvedélyét, költő társaihoz fűződő bensőséges viszonyát mutatja be. Joan Miró azt vallotta, hogy bár festőművész, minden létező műfajban szeretne alkotni. „Minél többet dolgozok, annál nagyobb kedvem van a munkához, szeretném kipróbálni a szobrászatot, a fazekas mesterséget, készítenék nyomatokat, és kiadnék egy újságot is.” Miró lényegében Maeght-ék műhelyében, az ARTE-ban kezdte gyártani grafikai terveit 1964-ben. Az örökös nagyvonalúsága révén a kiadatlan és eddig ismeretlen művek a családi alapítvány tulajdonában maradtak és a nyár során megtekinthetők a pazar kiállítóhelyen. Virtuális épület és parkbejárás ezen a linken érhető el.
Marguerite és Aimé Maeght Alapítvány
Saint-Paul-de-Vence,
Franciaország, Nizza