Újabb felújított Ikarusokkal bővült a Közlekedési Múzeum autóbusz flottája. A három restaurált, továbbá egy restaurálás előtt álló Ikarus 200-as várja a látogatókat 2023. június 26-tól az Északi Járműjavító Dízelcsarnokában. Az autóbuszok közel eredeti pompájukban láthatóak, mintha éppen a legendás mátyásföldi vagy székesfehérvári szerelőcsarnokból kerültek volna a gyűjteménybe. Megtekinthetőek a “Bringára váltva” című kiállítás belépőjegyével.
A Közlekedési Múzeum elkötelezett az Ikarus-örökség közintézményi, múzeumi megőrzése mellett. 2016-ig az Intézménynek csupán egy darab Ikarus 556-os autóbusza volt; azóta megkezdte gyűjteményfejlesztési programját a kormány támogatásával. A Múzeum egyik legfontosabb célkitűzése a hazai autóbusz- és vasúti járműgyártás nemzetközi szinten is jól ismert produktumainak megmentése. Ebben kiemelt figyelmet kapott az Ikarus-örökség ápolása is, további műtárgyak megmentése, a gyűjtemény gyarapítása és a kapcsolódó archívumi anyagok, történetek, rajzok megőrzése.
2022 tavaszán négy Ikarus 200-as restaurálását kezdte meg a Közlekedési Múzeum, melyekből három mára felújítva várja a látogatókat. Az elmúlt években már számos legendás Ikarust mentett meg és újított fel az Intézmény, többek között egy 66-os Farost, egy 211-est és egy 311-est is.
A legidősebb felújított 200-as Ikarus: az 1986-os gyártású 256.50 V-es típusjelzésű (ld. a borítóképen) - amellyel együtt két másik megújult busz is: az Ikarus 260.02 és az Ikarus 260.50 - több évtized elteltével, most újra szolgálatba áll. A restaurált járművek mellett egy Ikarus 280.49 autóbusz is kiállításra kerül, amely még várja méltó megújulását, ennek belső tere is megtekinthető.
Ikarus 260.50
Ikarus 260.02
...és ami még restaurálásra vár...
A tömegközlekedési forgalomból már teljesen kivont Ikarus 200-asok a rendszerváltás előtt, a keleti blokkon belül a legfontosabb és legismertebb magyar exportcikkek voltak. A gyár világhírű sikertermékei - Kubától Malajziáig - a világ számos pontján feltűntek, minden idők legnagyobb darabszámban gyártott széria tagjai. A típusválaszték széles volt, az előd modelleknél egységesebb. A városi használatot jelentősen megkönnyítette az automata váltó, a külföldi licenc alapján gyártott, padló alatti fekvő helyzetű, beépítést lehetővé tévő motorok, a nagy befogadóképesség, valamint a világos és tágas utastér.
A Közlekedési Múzeum egyedi Ikarus nosztalgia flottájával elismerését kívánja kifejezni a legendás magyar buszgyár öröksége előtt, valamint célkitűzése az utókor számára bemutatni, hogy milyen lehetett a mindennapok részét képező tipikus 200-asokkal utazni.