2020. február 27-én délelőtt múzeumi szakemberekkel telt meg a Magyar Kereskedelmi és Vendéglátóipari Múzeum színházterme. A Pulszky Társaság - Magyar Múzeumi Egyesület Múzeumandragógiai Tagozata és az EPALE - a a Felnőttkori Tanulás Elektronikus Európai Platformja közösen szervezte meg az Országos Múzeumandragógiai Műhelynapot. A közel ötven résztvevő között felsőoktatás és múzeumok képviselői egyaránt jelen voltak. Az egyetemi emberek, a múzeumi vezetők és muzeológusok mellett múzeumpedagógusok és múzeumi kommunikációs szakemberek nagy számban csatlakoztak. A műhelynap szakmai programja négy téma köré csoportosult; ezek a partnerségben a felsőoktatással, a digitális múzeum, a fiatal felnőtteknek szóló programok szervezése és a múzeumandragógiai tudásmegosztás.
Reggel 10 óra után pár perccel vette kezdetét a szakmai műhelynap, mely bevezetéseként Török Róbert, a házigazda múzeum igazgatóhelyettese, a Pulszky Társaság - Magyar Múzeumi Egyesület alelnöke köszöntötte a résztvevőket. Elmondta, hogy az országos szakmúzeumként működő intézmény kiemelkedően fontosnak tartja a szakiskolások, fiatal felnőttek bevonását a múzeum kínálta oktatási és egyéb lehetőségekbe. Így a múzeum gyűjtőköreinek (kereskedelem, vendéglátóipar, idegenforgalom) megfelelően minden szempontból kiteljesedhet.
Nagy Magdolna a muzeális intézmények és az egyetemek közti együttműködések körülményeiről beszélt hangsúlyozva, hogy a Múzeumi és könyvtári fejlesztések mindenkinek című projekt keretében rengeteg mintaprojektek valósult meg ezen a téren. Kiemelte, hogy elsőként nagyon fontos felmérni, mit nyerhet egy ilyen közös munkával a muzeális intézmény és mit az egyetem. Majd Koltai Zsuzsa ismertette azokat az eredményeket, melyeket az általa koordinált nagyszabású pedagóguskutatás valamint a Pécsi Tudományegyetem és a MOKK együttműködése hozott.
Ruttkay Zsófia a digitális lehetőségeket járta körbe. Rámutatott, hogy egyre időszerűbbé válik ezzel foglalkoznunk illetve, hogy a nyugati országokban már külön, jelentős létszámú munkacsoportja is van a témának. A kérdéskör alaposabb tanulmányozására, projektjeinek megismerésére az általa megálmodott dimu.hu honlapot ajánlotta, melyen többek között az immár sajnos megszűnt MOME TechLab anyagait örökíti tovább.
Az első két témakör mélyebb megismerését egy kávészünet követte, mely után a fiatal felnőtteknek szervezhető programok szükségességét ecsetelte Kárpáti Andrea. A fiatal felnőtt generáció megváltozott, sajátos tartalomfogyasztási, tartalombefogadási és digitális eszközöket involváló szokásaikra mindig különös tekintettel kell lennünk és érdemes volna jobban megismernünk ezeket, hangsúlyozta. Egyetemi kurzusai keretében ő is ezen fáradozik.
A műhelynap utolsó prezentációjában Vedovatti Anildo hívta fel a figyelmet a múzeumi/múzeumandragógiai tudástartalmak megosztására. A közönség figyelmébe ajánlotta, hogy alternatívaként az Európai Unió az EPALE felületet biztosítja erre a célra. Megjegyezte azt is, hogy a felület több tagállamban is működik, használatában Lengyelország és Olaszország jár az élen. Továbbá rámutatott, hogy nagy mennyiségű megosztatlan tudást tapasztalt egyes múzeumokban, aminek közzététele kívánatos volna.
Összességében kijelenthető, hogy a változatos témafelvetések a múzeumügyet előrevivő együttműködési lehetőségeket vázoltak fel, mindegyik prezentáció jó példákat bemutatva próbált további tettekre és kutatásokra buzdítani, ahogy azt a prezentációk rövid kivonata is mutatja.
A borítóképen Vedovatti Anildo. Fotó: Kriston Vízi József