Egyetemista koromban művészettörténet tanárom lelkesen mesélt a bambergi lovasról, ami a legújabb kutatások szerint is az ifjú Szent Istvánt ábrázolja. Már akkor éreztem, hogy lesz még közünk egymáshoz, de hogy évtizedeket kell erre a találkozásra várni, azt nem gondoltam.
Â
Idén is ellátogattam néhány nap erejéig Nürnberg környékére, és csillagtúráim egyik fÅ‘ állomása Bamberg volt. Ez a csodás frank város felkerült az UNESCO világörökségi listára, nem véletlenül. Filmrajongók figyelem, többek között itt forgatták 2011-ben A három testÅ‘r cÃmű kalandfilmet Orlando Bloom, Luke Evans és Milla Jovovich szereplésével, legalábbis a város néhány epizódnak gyönyörű dÃszletként szolgált.
Â
A szemem nem gyÅ‘zött betelni a látvánnyal, ahogy a macskaköves utcákon sétáltam, és a dombtetÅ‘n álló négytornyú székesegyház felé haladtam. Bájos cégérek, manufaktúraként működÅ‘ üzletek, sörfÅ‘zdék, korabeli házak, csinos belsÅ‘ udvarok kÃsértek az utamon. A dóm igazi Å‘rszemként figyeli a várost, tekintélyt parancsoló mérete csodálatot vált ki. AlapÃtója az a II. Henrik német-római császár, akinek Bajor Gizella a húga, vagyis Szent István királyunk a sógora.
Â
Â
ÉpÃttetését Henrik 1002-ben kezdi el, és a feltételezések szerint az alapkÅ‘letételnél jelen volt a magyar király. El is érkeztünk a templom egyik különlegességéhez, ugyanis az egyik kiemelt helyen, a szentélytÅ‘l balra egy életnagyságú szobor, ló és lovasa látható. Szokatlan ez az ábrázolás a késÅ‘gótikus művészetben, mégis máig Å‘rzi a városban a történet, miszerint az alkotás az ifjú magyar királyt, Szent Istvánt ábrázolja. (Ottjártamkor egy olasz csoportot kÃsért az idegenvezetÅ‘, aki éppen errÅ‘l mesélt a turistáknak.) A szobrot több darabból állÃtották össze, ez jól kivehetÅ‘, egy faragott konzolon áll, a ló nagyon szépen megmunkált, nem kevésbé a precÃz kidolgozású lószerszám. A lovas felett pedig a várost jelképezÅ‘ kÅ‘baldachin látható.
Â
A bambergi lovas a kutatások szerint az ifjú Szent István királyunkat ábrázolja
A szobrot többen vizsgálták már, és mikroszkóp alatt kimutatták, hogy eredetileg szÃnezett volt az alkotás, a köpönyeg piros, a ló fehér és a konzol zöld. MielÅ‘tt évszázadokat tévednénk, jobb tisztázni, hogy ez csak különleges egybeesés lehet, hiszen a magyar trikolór a reformkor vÃvmánya. A Berlini Műszaki Egyetem középkori épÃtésztörténészei is vizsgálták már ezt a szobrot, és abban egyetértettek, hogy ez az alkotás mindig a templomban állt, sÅ‘t, erre a helyre komponálta az ismeretlen alkotó. A fiatal lovag határozottan egy pontra néz, méghozzá a Szent István vértanúnak szentelt oltárra. Egy középkori dokumentum pedig azt is emlÃti, hogy az oltárt minden év augusztus 20-án dÃszÃtették fel, sÅ‘t, voltak olyan egyházi személyek, akik vagyonuk egy részét e nap megünneplésének költségeire adták. Ha viszont ezt történelmi tényként kezeljük, akkor mennyire különleges, hogy Bamberg város hivatalos cÃmerében a magyar király, Szent István látható!
Â
Ez az esztendÅ‘ más miatt is különleges. Idén emlékeznek II. Henrik császár, a bambergi egyházmegye és a székesegyház alapÃtója halálának ezredik évfordulójára. EbbÅ‘l az alkalomból egy nagyon hatásos és különleges kortárs képzÅ‘művészeti alkotással készültek. Elke Maier Bajorországban született, de az osztrák Karintia tartományban élÅ‘ képzÅ‘művész négy héten át alkotta azt a több mint tÃzezer fehér fonalszálból álló térinstallációt, amit ha az ablakon beáramló napsugarak megvilágÃtanak, a császári pár sÃrjára vezetik a fényt és a figyelmet. Finom, lágy és nÅ‘ies alkotás ez, ami méltó egy olyan megemlékezéshez, amit az egyház is támogat, sÅ‘t, Å‘k a megrendelÅ‘k. A mű cÃme: Memoria. Im Licht. (Emlékezet. Fényben.) Elke Maier amúgy már több osztrák és német katedrálisban alkotott maradandót, BécstÅ‘l egészen Berlinig, térinstallációinak központi eleme mindig a fény és a megvilágÃtás.
Â
Ezt a bambergi alkotást két év tervezési munkafolyamat elÅ‘zte meg. A művésznÅ‘ közönséges varrócérnával dolgozott, és bármilyen meglepÅ‘, a nagy magasságok ellenére nem igényelt technikai segédeszközt. Az alkotások egyediek, mindig az adott templomba tervezi Å‘ket, ezért máshová nem illeszthetÅ‘k be. A térbe feszÃtett fehér fonalak láthatóvá teszik a beáramló természetes fényt, mindezt úgy, hogy azok állandóan változnak, hiszen a látogató a templomi sétája során más szemszögbÅ‘l látja, a napsugarak napközbeni változásával pedig folyamatosan új arcát mutatja a mű. Van, hogy a fehér fonalakon felsejlÅ‘ fény felfelé vonzza a tekintetet (Istenhez), majd újra lefelé a templombelsÅ‘be egészen a császári szarkofágra. Egy biztos, a dóm jelenlegi egyházi vezetÅ‘je a hit, a remény és a jövÅ‘ helyszÃneként szeretne befogadni mindenkit, legyen az hÃvÅ‘, vagy csak a városba látogató turista.
Â
Az egyháznak minden eddiginél nagyobb feladata az, hogy szellemi szinten is megszólÃtsa az embereket, ehhez pedig kitűnÅ‘ eszköz a képzÅ‘művészet. Már most örömmel látják, mennyi embert vonz ez a látvány, nagyon sokan azért lépnek be a templomba, hogy megtekintsék Elke Maier alkotását, vagyis a kortárs művészet az elképzelésekhez hÃven valóban betölti a közvetÃtÅ‘ szerepet. LehetÅ‘séget teremtenek arra is, hogy a látogatók beszéljenek a kiváltott érzéseikrÅ‘l, megosszák benyomásaikat, vagy csak egyszerűen további információt megtudjanak az alkotásról. A különleges térinstalláció szeptember 29-ig látható a Bambergi Dómban, minden csütörtökön 15:30-tól pedig félórás tárlatvezetésen vehetnek részt az érdeklÅ‘dÅ‘k.
Â
Â
BorÃtóképen: