A múzeumpedagógia ma már elengedhetetlen, az életünk szerves része lett. A gyerekeket, a fiatalokat izgalmas és könnyed hangvételű foglalkozásokon vonjuk be a műtárgyak, a történelem, a művészettörténet, a múzeum sokszínű szakmai megismerésébe. Közös célunk, hogy a gyerekek később múzeumlátogató, művészetet értő és befogadó felnőttekké váljanak, és ehhez kitűnő eszköz a múzeumpedagógiai foglalkozás, ami valljuk be, igen sok kreativitást igényel.
A Göcseji Múzeum épületének néhány évvel ezelőtti felújításakor, annak is a tetőszerkezet átépítésekor nem várt idegenre lettek figyelmesek az építőmunkások. Egy bagolyfióka nézett velük szembe az egyik sarokból, és riadtan forgatta a fejét a menekülési útvonalat vagy anyját kutatva. A madárvédőket riasztva gyorsan a kis madár segítségére siettek.
Annak idején a múzeum közösségi oldalán is beszámoltunk a szenzációs találkozásról, és azonnal záporoztak az olvasói hozzászólások a bagoly jövőjét taglalva. Ki biztonsági őrként, ki őrszemként, ki a múzeum arcaként szerződtette volna tovább a fiókát. Mi lett a madár sorsa a menhelyen, nem tudjuk. De azt igen, hogy az akkor készült fényképből grafikai utántervezés született, hogy a múzeumpedagógia arca legyen.
A bagolyfióka idén lépett elsőként színpadra, már óvodásokat is fogadott, és mindig segíteni fogja őket a régmúlt megismerésében és megértésében. Nevet is keresünk neki, de ehhez mi kérjük a gyerekek segítségét, mert tudjuk, hogy a fantáziájuk határtalan.
A tavaszi szünet előtt közzé is tettük a pályázatot, ami egyrészt tartalmaz egy névadási lehetőséget, másrészt mindenki kedve szerint egy komplexebb feladatot is, mivel kreatív pályázat is kapcsolódik a projekthez.
Múzeumpedagógusaink egy rövid történetet osztottak meg a közönséggel, amit folytatni lehet, s ehhez izgalmas pályaműveket várnak. Lehet rajz, festmény, kollázs, batikolt mű, papírmasé, textilalkotás, makett… technikai megkötés nincs, pont azért, hogy mindenki ahhoz az anyaghoz nyúlhasson, amit a legjobban kedvel.
A pályaműveket természetesen egy szakavatott zsűri bírálja majd el, s a tervek szerint gyermeknapon a múzeum előtti kertben egy névadási ceremóniát és vidám ünnepséget szervezünk a bagolyfiókának és a pályázatban résztvevő gyerekeknek. Mi már nagyon várjuk a sok értékes alkotást és a neveket, és már most találgatjuk, melyik lesz a sok lehetséges keresztnév közül a győztes: Bagoly Bertalan vagy Máté, Elek vagy Bonifác, Boldizsár vagy Balázs, Elemér vagy…
Borítóképen: