2021. október 3-án nyílik a debreceni MODEM Modern és Kortárs Művészeti Központ nemzetközileg egyedülálló kiállítása Párizsi absztraktok. Abstraction-Création. Kandinszkij, Hélion, Calder, Moholy-Nagy… címmel. Az 1500 m2-es kiállítás középpontjában a világhírű, a valaha volt legnagyobb hivatalos nonfiguratív csoportosulása, az Abstraction-Création áll. A közel 100 művet felvonultató tárlat műtárgyai, többek között a párizsi Centre Georges Pompidou, a párizsi Galerie Le Minotaure, a bécsi mumok, a bécsi Belvedere vagy a Nantes-i Musée d’arts de Nantes múzeumokból érkeznek. Az Abstraction-Création olyan világhírű művészeinek képeit és szobrait mutatja meg a közönségnek, mint például Vaszilij Kandinszkij, Jean Hélion, Alexander Calder, Auguste Herbin, František Kupka, vagy Jean Arp, stb. A tárlat elsőként reprezentálja itthon a világhírű magyarok, köztük Moholy-Nagy László, Alfred Reth vagy Étienne Beöthy és hazánkban elismert avantgárd alkotók, mint Tihanyi Lajos és Martyn Ferenc munkásságát a párizsi Abstraction-Création közegében. A kiállítás kurátora Dr. Mészáros Flóra művészettörténész.
Az Abstraction-Création egy közel 100 fős társaság volt, amelyhez több mint 20 ország művésze csatlakozott, magához vonzotta a világ jelentősebb absztrakt képviselőit az 1930-as években.
A New York-i MoMA-ban, majd a párizsi Musée d’Art Moderne de la Ville de Paris Abstraction-Création-kiállításai után csaknem 50 év elteltével ez lesz az első nagyszabású, tárlat a témában, amely mellesleg egészen új kutatási eredményeket tár fel. Továbbá ez az első olyan Magyarországon megrendezett modern kiállítás, amely kölcsönzéseken és egy magyar művészettörténész többéves külföldön, nemzetközi témában végzett, elismert kutatásán alapul.
A kiállítás kurátora és a projekt menedzsere Dr. Mészáros Flóra művészettörténész, aki a témában doktorált a párizsi Sorbonne-on. A kiállítás szervezőjének majdnem másfél évtizedes újító kutatási eredményeit, hároméves, MODEM-mel közös szervezését összegzi ez a bemutató.
A közel 100 művet felvonultató tárlat 2/3-a külföldi gyűjteményre, intézményre épül. Többek között partnerünk a párizsi Centre Georges Pompidou, a párizsi Galerie Le Minotaure, a bécsi mumok, a bécsi Belvedere vagy a Nantes-i Musée d’arts de Nantes, stb. Továbbá hat magyar kollekcióból, múzeumból érkeznek még alkotások. Az Abstraction-Création olyan világhírű művészeinek képeit és szobrait láthatja a közönség, mint például Vaszilij Kandinszkij, Jean Hélion, Alexander Calder, Auguste Herbin, František Kupka, vagy Jean Arp, stb. A tárlat elsőként reprezentálja itthon a világhírű magyarjaink, köztük Moholy-Nagy László, Alfred Reth vagy Étienne Beöthy és hazánkban elismert avantgárd alkotóink, mint Tihanyi Lajos és Martyn Ferenc munkásságát a párizsi Abstraction-Création közegében. A kiállítás a magyar művészeket viszont nemzetközi alkotókként láttatja.
Tihanyi Lajos: Absztrakt festmény, 1933, Párizs, Centre Georges Pompidou Centre Pompidou, MNAM-CCI, Dist. RMN-Grand Palais - © Bertrand Prévost
A tárlat extra szenzációja, hogy több neves intézmény (Musée d’art moderne et contemporain de Saint-Étienne; Centre Georges Pompidou) művének restaurálását, keretezését is magára vállalta a MODEM. A nagyszabású nemzetközi anyagot pedig igényes katalógus kíséri, melyek világhírű művészettörténészek készítettek tanulmányokat.
A Párizsi absztraktok. Abstraction-Création. Kandinszkij, Hélion, Calder, Moholy-Nagy… című egyedülálló nemzetközi tárlat 2021. október 3. és 2022. január 30. között várja az érdeklődőket a Modem – Modern és Kortárs Művészeti Központban Debrecenben.
A kiállítás a valaha volt legnagyobb szabású hivatalos nemzetközi nonfiguratív csoportosulás, az Abstraction-Création tevékenységét prezentálja, amely az 1930-as években a kávéházi találkozások, a művészeti diskurzus és egy galéria működtetése, folyóiratkiadás révén a kor legprogresszívebb művészeti körei között volt egész Európában. Párizs ekkor lett ismételten a művészetek fővárosa, amely a korszakban a világ valamennyi jelentős absztrakt irányzatának képviselőit magához vonzotta; ebből a nemzetközi körből teljesedett ki egy közel 100 fős társaság, amelyhez több mint 20 ország művésze csatlakozott. Eleinte összegző jellegükkel és aktív, progresszív tevékenységükkel tűntek ki, majd sajátos új irányvonalaikkal, amelyek minden egyes alkotóra jelentős hatást gyakoroltak. A világon mindenütt elismert és neves társaság a későbbi absztrakt körök mintaadójává vált, például az USA-ban. A legfontosabb korai absztrakt művészek életében egytől-egyig jelentős állomás és csúcskorszak az Abstraction-Créationhoz köthető munkásságuk. A tárlaton pedig ezekből az életművekből láthatunk kulcsműveket.
A kiállítás abban is egyedülálló, hogy az 1977-ben a New York-i MoMA-ban, majd 1978-ban a párizsi Musée d’Art Moderne de la Ville de Paris-ban (ez vándorolt Münsterbe is ugyanabban az évben) megrendezett Abstraction-Création-kiállítások után csaknem 50 év elteltével ez lesz az első nagyszabású, szenzációs, új kutatási eredményeket bemutató tárlat a témában.
Auguste Herbin: Kompozíció, 1935, Párizs, Galerie Le Minotaure © archives galerie Le Minotaure
Továbbá a csoportról szóló, közel 100 művet felvonultató modern szemle az első olyan Magyarországon megrendezett modern kiállítás, amely kölcsönzéseken és egy magyar művészettörténész többéves külföldön, nemzetközi témában végzett, elismert kutatásán alapul. A kiállítás kurátora és a projekt menedzsere Dr. Mészáros Flóra művészettörténész, aki a témában doktorált a párizsi Sorbonne-on és a budapesti ELTE-n. A kiállítás szervezőjének majdnem másfél évtizedes újító kutatási eredményeit, hároméves, MODEM-mel közös szervezését összegzi ez a tárlat.
A kiállításon valamennyi műtárgy kiemelkedő kulturális jelentőséggel bír; a nemzetközi művek egy része nemhogy magyar, de közép-kelet-európai régióban sem szerepelt még soha. A debreceni MODEM bemutatóját nem csak ezek miatt kíséri nemzetközi figyelem, hanem mert a tárlat 2/3-a külföldi gyűjteményre, intézményre épül. Többek között partnerünk a párizsi Centre Georges Pompidou, a párizsi Galerie Le Minotaure, a párizsi Galerie Berès, a Saint-Étienne-i Musée d’art moderne et contemporain de Saint-Étienne, a bécsi mumok, a bécsi Belvedere vagy a Nantes-i Musée d’arts de Nantes, stb. Továbbá hat magyar kollekcióból, múzeumból érkeznek még alkotások, így a budapesti Szépművészeti Múzeum-Magyar Nemzeti Galéria is kölcsönöz. Az Abstraction-Création csúcsműveit, alap alkotásait láthatja a közönség olyan világszínvonalú művészek képeit és szobrait, mint például Vaszilij Kandinszkij, Jean Hélion, Alexander Calder, Otto Freundlich, Ben Nicholson, Auguste Herbin, František Kupka, Alberto Magnelli, Jean Gorin, vagy Jean Arp, stb. A tárlat elsőként reprezentálja itthon a világhírű magyarjaink, köztük Moholy-Nagy László, Alfred Reth vagy Étienne Beöthy és itthon elismert avantgárd alkotóink, mint Tihanyi Lajos és Martyn Ferenc munkásságát a párizsi Abstraction-Création közegében. Olyan műveket ismerhet meg a néző, amelyek sosem szerepeltek Magyarországon. A magyar alkotókat kvalitásuknál fogva viszont nemzetközi művészekként kezeli a kiállítás, ahogy ezt teszik világszerte. A kiállítás emellett a korszellem bemutatása végett eredeti André Kertész, Brassaï vagy Moholy-Nagy László fotókon keresztül reprezentálja a kort.
A MODEM közel 1500 m2-en megrendezett megatárlata így egy hatalmas nemzetközi kiállítás, amely Párizs egyik legizgalmasabb korszakába nyújt betekintést. A látogatók 9 szekción keresztül fogják felfedezni az Abstraction-Création és az 1930-as évekbeli francia főváros modern szellemiségét.
Több neves intézmény művének restaurálását és keretezését is magára vállalta a MODEM, hogy újult formában láthassa őket elsőként a közönség. Így Paule Vézelay egyik festményét (Musée d’art moderne et contemporain de Saint-Étienne) és két Tihanyi Lajos-festmény (Centre Georges Pompidou) restaurálását, utóbbiak keretezését és Vaszilij Kandinszkij egyik művének szintén a keretezését (Centre Georges Pompidou) támogatta.
A nagyszabású nemzetközi anyagot igényes katalógus kíséri, melyek világhírű művészettörténészek (Alexander Klee, Passuth Krisztina, Markéta Theinhardt, Sarah Wilson) készítettek tanulmányokat a témakörben és két esszében a formabontó eredményéit ismerteti a kiállítás kurátora, Mészáros Flóra.
Borítókép:
Vaszilij Kandinszkij: Két zöld pont, 1935, Párizs, Centre Georges Pompidou Photo (C) Centre Pompidou, MNAM-CCI, Dist. RMN-Grand Palais – © Philippe Migeat
részlet