A budapesti Ludwig Múzeumban látható Nemes Márton Techno Zen című kiállítása, amely idén a 60. Velencei Képzőművészeti Biennálén képviselte Magyarországot. A tárlaton a velencei anyag kiegészül egy válogatással a művész elmúlt tíz évben készült alkotásaiból, melyeknek tematikája és technikai megoldásai a Biennálén bemutatott projekt előképeinek is tekinthetők.

 

Vincze Máté, a Kulturális és Innovációs Minisztérium (KIM) közgyűjteményekért és kulturális fejlesztésekért felelős helyettes államtitkára hangsúlyozta: "Viszonylag ritka esemény, hogy valakinek 40 éves kora előtt életműkiállítása legyen a Ludwig Múzeumban. Az, hogy ez Nemes Márton esetében megvalósult, köszönhető a művész tehetségének, szorgalmának, kitartásának és tudatos építkezésnek is."

 

A mostani immár az ötödik alkalom, hogy a Ludwig Múzeum a Velencei Biennále zárása után bemutatja a kulturális esemény magyar pavilonjának azévi kiállítását a múzeumban – idézte fel Fabényi Julia, a Ludwig Múzeum – Kortárs Művészeti Múzeum igazgatója, a Velencei Biennálé nemzeti biztosa a kiállításmegnyitón. Kiemelte: a tárlaton megismerhető, hogy mivel szerepelt Magyarország több mint hat hónapon keresztül a jelenleg legjelentősebb kortárs nemzetközi eseményen.

 

A művész multimédiás, több érzékre ható projekt vizuális, akusztikus és interaktív tartalmai a fény- és színtartomány, a tárgy- és fénymozgás, a hang, a fényfrekvencia és légáramlás együttes hatásában bontakoznak ki a tárlaton.

 

Nemes Márton munkásságára nagy hatást gyakorolnak a technó szubkultúrák, így a képmező szétrobbantása, majd újrarendezése jellegzetes, pszichedelikus karaktert kölcsönöz absztrakt tartományokban kiterjedő és napjaink szórakozóhelyeinek képi és fényhangulatait is felidéző festményeinek. Festészeti és szobrászati elemeket kombináló képtárgyaiban és multimediális installációiban olyan hipnotikus térdinamika jön létre, amely a nézőt a való világ nyerseségéből egy fluid, szédítő színmezőbe helyezi be.

 

 

Nemes Márton: Inside Outside, 2024
Fotó: Bíró Dávid

 

Egészen 2025. március 8-ig látogatható a kiállítás, melynek kurátora Kopeczky Róna, főtámogatója pedig a Kulturális és Innovációs Minisztérium.

 

 

Borítókép forrása: Ludwig Múzeum / Facebook