EN facebook

A múzeumok közelebb vannak, mint gondolnád – tárgyi és épített örökség a virtuális térben

Sketchfab

2025-03-10 20:00

A múzeumi szakemberek ma már egyetértenek abban, hogy az örökségmegőrzés területén kitüntetett helye van a különféle digitális eljárással létrehozott tárgyi javak virtuális reprodukciójának. A digitális úton megalkotott virtuális műtárgyak közzétételével, részben teljesül a múzeumok egyik leghangsúlyosabb küldetése: a kulturális közjavak minél szélesebb körű elérhetővé tétele.

 

Napjainkban egy műtárgyról készített 3D modell megtekintése, vagy egy virtuális sétán való részvétel hétköznapi tevékenységgé vált. Egyszerű informatikai eszközök bírtokában bárki elérheti ezeket a szolgáltatásokat. Bár kérdés, hogy egy átlagos internetfelhasználó megtalálja-e ezeket az innovációkat, feltételezve, hogy él benne a vágy, hogy online térben, vizuálisan megjelenő kulturális tartalmak között böngésszen.

 

Kísérletképpen a Google keresőbe beírtam a „múzeumi műtárgyak megtekintése” kifejezést. Elsőként a Szépművészeti Múzeum honlapja került listázásra. A találatra kattintva a „Műtárgyak” aloldalra kalauzolt a Google: itt ki tudtam jelölni a „3D modellel” rádió gombot, majd rá is találtam arra a 177 műtárgyra, melyekről virtuális 3D modell készült.

 

 

Noha én pontosan tudtam, hogy mit kell keresnem, mégis meggyőződésem, hogy rövid időn belül rá lehet bukkanni valamilyen virtuális tartalomra. Amennyiben valaki először találkozik egy részletesen kidolgozott 3D modellel, valószínűleg ámulatba ejti a látvány. A virtuális tárgy körbeforgatható, a részletekre rá lehet nagyítani, színét és textúráját is megtarja. Sok esetben még a kiállításon sem tudjuk a műtárgyakat ilyen módon körüljárni, nem is beszélve arról, hogy ezen örökségi javak jelentős részét a valóságban nem tudnánk megtekinteni.

 

Sketchfab

 

Például a Sketchfab platformon böngészve – ahová a Szépművészeti Múzeum is feltölti a 3D modelleket – a virtuális térben találkozhatunk többek között a németek által kifejlesztett Enigmagéppel, Stephenson lokomotívjával, Neil Armstrong űrhajós szkafanderével, egy amerikai űrsiklóval, egy lengyel falu rekonstruált másával, egy béka CT által leképezett modelljével, egy könyvtárszoba enteriőrjével, egy sziklás tengerparttal, vagy az ír régészek által feltárt temetkezési halmokkal, és a sort hosszasan folytathatnám.

 

Enigma

 

A Sketchfab egy piaci alapon működő cég, mely a felhasználói számára lehetővé teszi a 3D tartalmak közzétételét. A modellek egy jelentős részét a regisztrált felhasználók akár ingyen letölthetik. A vásárlók és az eladók kereskedhetnek egymással. A Sketchfab integrálva van a nagyobb 3D készítő eszközökkel és megosztó platformokkal, továbbá támogatják az VR és az AR kompatibilis hardvereken való megjelenítést.

 

Számos technológiai eljárás, hardver és szoftver létezik, melyek segítségével létre tudunk hozni 3D-s virtuális tereket, objektumokat, modelleket. Ezek a digitális struktúrák leginkább a valós térbeli kiterjedéssel rendelkező tárgyak/műtárgyak, objektumok, földrajzi terek imitálásával jönnek létre. A leképezés fotogrammetriai, vagy lézerszkennelési módszerrel valósulhat meg, bár más eljárások is ismertek. Az elkészült fotókból bizonyos szoftverek (3Dsurvery, Agisoft stb.) pontfelhőt hoznak létre, ez a virtuális tér határfelületeit adja meg. A pontok összekötésével poligonok jönnek létre (modell felülete), majd a 2D-ben kiterített UV Map segítségével a szoftver elkészíti a tárgy textúráját. Virtuális objektumokat 3D szerkesztőprogram (Blender, Maya, AutoCAD, AutoDesk, SketcUp) segítségével is elő lehet állítani. A létrehozott virtuális tárgyak általában utómunkát igényelnek.

Példa pontfelhőre

 

A Sketchfab platformja lehetővé teszi a kulturális értékek széleskörű hozzáférését, jóllehet elsősorban nem ezért jött létre az oldal. A múzeumi tartalmakra néhány kattintással rá tudunk keresni: a főoldalon az Explore/Felfedez felirat fölé helyezzük a kurzort, majd a legördülő menüpontok közül a Community members/Közösség tagjait választjuk. A Category/Kategória felsorolás közül a Museum-ra kattintunk. A Skatchfab követési szám alapján listázza és rangsorolja a múzeumokat, muzeális szervezeteket, örökségvédelmi projekteket stb.

 

A tíz legnépszerűbb muzeális intézmény a Sketchfab felületén:

 

  1. The British Museum (Nagy-Britannia, Európa)

24789 követő, 263 modell, 493500 megtekintés, 17500 kedvelés

  1. Virtual Museums of Małopolska (Lengyelország, Európa),

22241 követő, 1306 modell, 2100000 megtekintés, 85200 kedvelés

  1. AD&D 4D Asociación para la Documentación y Divulgación 4D (Spanyolország, Európa)

13479 követő, 197 modell, 263700 megtekintés, 5800 kedvelés

  1. Alienor.org, Conseil des musées – nonprofit egyesület (Franciaország, Európa)

10400 követő, 548 modell, 281300 megtekintés, 12800 kedvelés

  1. The Discovery Programme – archeológiai kutatóintézet (Írország, Európa)

9855 követő, 617 modell, 316100 megtekintés, 2200 kedvelés

  1. Rmn-Grand Palais – a francia múzeumok 3D-s reprodukcióinak gyűjteménye (Franciaország, Európa)

8400 követő, 883 modell, 846700 megtekintés, 8600 kedvelés

  1. Santa Cruz Museum of Art and History (Kalifornia, USA, Amerika)

7400 követő, 182 modell, 144900 megtekintés, 46 kedvelés

  1. Historiska (Svédország, Európa)

5660 követő, 71 modell, 146000 megtekintés, 2700 kedvelés

  1. Science Museum Group (Nagy-Britannia, Európa)

5492 követő, 49 modell, 24120 megtekintés, 2500 kedvelés

  1. The Minneapolis Institute of Art (Minnesota, USA, Amerika)

4986 követő, 337 modell, 68020 megtekintés, 25100 kedvelés

 

  1. Magyar Nemzeti Múzeum (Magyarország, Európa)

150 követő, 25 modell, 11500 megtekintés, 73 kedvelés

 

 

Összeségében megállapítható, hogy az első tíz múzeum, kulturális egyesület vagy projekt, olyan tartalmakat tett közzé, amelyek leginkább illeszkednek a saját küldetésükhöz, arculatukhoz, melyek tükrözik gyűjtőkörüket. A British Museum az ókori Közel-Kelet régészeti kincseit vonultatja fel, az AD&D 4D projekt a Castellónban lévő régészeti és örökségvédelmi helyszíneket mutatja be domborzatmodellek és épületek segítségével.

 

 

A 9. helyen álló Science Museum Group angolos büszkeséggel hirdeti gyűjteményük nemzetközi szinten mérhető jelentőségét, és valóban, a már említett, üzenetet kódoló-visszafejtő gépen és a gőzgépen kívül láthatjuk a ShippingGallery (kiállítási csarnok) pontfelhőből felépülő tereit, és még számos érdekességet.

 

Smithsonian Intézet

 

A Smithsonian Intézet néhány éve indított el egy 3D digitalizációs projektet. A csoport célja, olyan 3D-s szkennelési eljárások kifejlesztése, melynek révén nagy számban hozhatók létre 3D modellek, elősegítve az intézet tudásátadással és közvetítéssel kapcsolatos feladatait. Számításaik szerint, ha az év minden napján napi 24 órában digitalizálnának és percenként szkennelnének egy műtárgyat, akkor 300 évre lenne szükségük a teljes állományuk feldolgozására. Éppen ezért szeretnék a fejlesztéseiket – a partnereik (Google, AutoCAD, Adobe, FARO) bevonásával – az automatizálás irányában terelni úgy, hogy egyidejűleg akár tárgycsoportok szkennelése is megoldható legyen. A Smithsonian élen jár a 3D digitalizálás terén. Olyan projekteket menedzselt, mint az Apollo 11 parancsnoki moduljának teljeskörű szkennelése: nem csak a modul külsejét, de a teljes belső vezérlőegységet is digitalizálták. Az intézet a 15. helyen szerepel a Sketchfab listáján.

 

Virtual Museums of Małopolska

 

A tízes lista második helyezettje a krakkói székhelyű Małopolska Institute of Culture. Céljuk, hogy a Kis-lengyelországi vajdaságban működő múzeumok kulturális örökségének legszebb és legértékesebb tárgyait digitalizálják. 48 kulturális intézmény gyűjteményéből 1306 3D modellt tettek elérhetővé! Kiállítások digitális reprodukcióját is közzéteszik honlapjukon. Az intézet oldalán a következő szöveg fogad bennünket: „Museums are closer than you think” - innen kölcsönöztem a cikkem főcímét.

 

MuseuMap

 

A MuseuMap múzeumi ágazati aggregációs szolgáltatás célja, hogy a múzeumokban keletkezett digitális műtárgyadatok egy egységes keresőfelületen legyenek elérhetők. A csatlakozó partnerintézmények saját profiloldalán keresztül vagy a kereső funkció használatával böngészhetők a fotókat, adatokat, műtárgy leírásokat és esetenként 3D modelleket is tartalmazó rekordok. 2019 és 2021 között a Közgyűjteményi Digitalizálási Stratégia (KDS) keretében megvalósult országos műtárgy digitalizálási projekt során a Szépművészeti Múzeum mobillaborja segítségével digitalizált műtárgyak, a Magyar Nemzeti Múzeum (azóta Magyar Nemzeti Múzeum Közgyűjteményi Központ Magyar Nemzeti Múzeum) által működtett aggregációs szolgáltatás publikus felületén, a MuseuMap portálon kerültek publikálásra. A 3D modellel is rendelkező digitalizált műtárgyak kiemelt figyelmet kapnak a MuseuMap Gallery aloldalon és a Sketchfab oldalon is elérhetők.

 

Összegzés

 

Egyre inkább érdekelté válnak a múzeumok a tárgyi és épített örökségük 3D modell alapú digitalizációjában. Számos előnnyel és lehetőséggel kecsegtet a fizikailag megfogható javak reprodukciójának létrehozása. Csupán néhány terület, ahol jó eredménnyel alkalmazhatóak az új eljárások: potenciális régészeti lelőhelyek feltérképezése LiDAR lézeres szkennelési módszerrel, mely során a növényzettel sűrűn borított területeken is kijelölhetővé válnak az épített objektumok, vagy azok maradványai.

 

Archiválási szempontokat figyelembevéve a 3D modell rögzíti a műtárgy, vagy épített örökség külső megjelenését és állapotát, így annak dokumentum értéke van. Sérülékeny, rossz megtartású műtárgyak digitalizálásával kutathatóvá válik az egyébként nehezen hozzáférhető tárgyi örökség. Nagy előny, hogy minden oldalról megtekinthető. A restaurátori gyakorlatban, hiányok pótlására alkalmazható a 3D nyomtatással előállított másolat, bár ebben az esetben a 3D szerkesztési gyakorlatban jártas szakember segítségére is szükség lehet. 3D-s utómunka révén a múzeum saját ajándéktárgyakkal szélesítheti bolti kínálatát. A Sketchfab oldalon elérhető 3D modell a felhasználó részéről letölthető és kinyomtatható.

 

Például az augmented reality segítségével színesíthetjük a tárlatunkat. A virtuális 3D modellek és virtuális terek lehetőséget biztosítanak a változatos történetmesélésre. Abban az esetben, ha bizonyos tárgyakat nem tudunk a fizikai valóságában interpretálni, még mindig van lehetőségünk a valós térben, virtuális módon elhelyezni. Így a kurátori elvárásoknak megfelelően szinte bármilyen tárgy része lehet a kiállítási koncepciónak. A leképezett tárgyak multimédiás tartalmakkal, tárgyleírással címkézhetők.

 

A legnagyobb hasznot mégis az jelenti, hogy a Föld bármelyik pontján élő, a vizuális kulturális tartalmak iránt fogékony felhasználó, távoli helyszínek örökségemlékeit veheti szemügyre, tanulmányoztathatja és megértheti azok készítéstechnikáját, működését, egyszóval mindent, amit az eredeti tárgy sugall és közvetít a befogadó felé.

 

 

A szerző a Debreceni Egyetem Néprajzi Tanszék Muzeológia mesterképzés hallgatójaként készítette a cikket.

 

Hasonló cikkek itt érhetők el!!!

digitalizáció, gyűjtemény, kiállítás, #muzeumozzaszobadbol, téma, történelem, virtuális
2024-08-28 07:00
digitalizáció, Egyetemisták a múzeumról, kiállítás, virtuális
2025-01-29 07:00
digitalizáció, gyűjtemény, múzeum, #muzeumozzaszobadbol
2020-03-18 20:00