Hivatalosan is megnyílt az ICOM Dubai 2025 az ICOM 27. Általános Konferenciája, Őfelsége Mohammed bin Rashid Al Maktoum sejk, az Egyesült Arab Emírségek alelnöke és miniszterelnöke, valamint Dubaj uralkodója védnöksége alatt.
Az idei konferencia, méltán követve az 2022-es tanácskozást, ahol az új múzeum definíciót elfogadták, ismét történelmet írt. Az ICOM 1946-os alapítása óta, Dubaj az első város, a Közel-Kelet, Afrika, Dél-Ázsia régióban, ahol az Általános Konferencia megrendezésre került.
A cikksorozat napról-napra beszámol a nemzetközi esemény történéseiről, folytatása következik. Íme az első nap!
„The Future of Museums in Rapidly Changing Communities” címmel a tanácskozás alapvető célja párbeszédet folytatni a múzeumok jövőjéről ebben a folyamatosan és egyre gyorsabban változó világban, amiben a közösségek és a múzeumok léteznek. A főtéma mélyítésére három altéma szolgál: a szellemi kulturális örökség, a fiatalok ereje és szerepe és az új technológiák térnyerése.
Az első nap az ünnepélyes megnyitóval indult. Emma Nardi, az ICOM elnöke köszöntötte a több mint 4500 résztvevő múzeumi szakembert. Rövid köszöntőjében kiemelte az esemény történelmi jelentőségét, köszönetet mondott a szervezőknek és reflektált a tanácskozás címben is jelzett céljára.
Medea S. Ekner, az ICOM főigazgatója folytatta az Emma Nardi elnökasszony gondolatait és elmondta, hogy a múzeumok egyszerre az örökség őrzői és a jövő alakításának eszközei – inspirálnak, oktatnak, erőt adnak és katalizátorként segítik a fejlődést, hogy a következő évtizedekben is irányt mutathassanak a változó világban.
A köszöntő beszédek sorát Nasir Al-Darmaki, a konferencia főszervezője, az ICOM UAE elnöke zárta. Bejelentette hivatalosan is, hogy ez az első Általános Konferencia, ahol az angol, francia és spanyol nyelvek mellett, az arab is hivatalos nyelvként szerepel, ezzel is emelve a Közel-Kelet, Afrika, Dél-Ázsia régió szerepét és fontosságát a tanácskozás során. Kitért a kultúra fontosságára a mai rohanó világunkban, példaként említve Dubajt, ami talán valóban az egyik leggyorsabban fejlődő város a világon.
A köszöntők után egy panelbeszélgetés kezdődött: Medea S. Ekner, ICOM főigazgató és Krista Pikkat, UNESCO Kultúráért és kulturális válságkezelésért felelős igazgatója beszélgettek a mesterséges intelligencia (MI) és a múzeumok kapcsolatáról. A beszélgetők egyetértettek abban, hogy a MI új lehetőségeket teremt a gyűjtemények megőrzésében, bemutatásában és a közönséggel való kapcsolattartásban, ugyanakkor etikai és felelősségi kérdéseket is felvet. Az UNESCO és az ICOM a májusban aláírt együttműködési megállapodásában is célul tűzték ki, hogy iránymutatásokat és képzéseket dolgozzanak ki a múzeumok számára, elősegítve az emberközpontú, etikus és inkluzív technológiai fejlődést. Az ICOM igyekszik egyre nagyobb hangsúlyt fektetni a múzeumok MI használatáról szóló kutatására, amik majd háttérként szolgálhatnak az etikai kérdések megválaszolásában.
Az UNESCO 2025. szeptember 29-én mutatta be a Lopott műtárgyak virtuális múzeumát (Virtual Museum of Stolen Objects),egy digitális eszközt, amely láthatóvá teszi az Interpol és nemzeti archívumok adatbázisában szereplő lopott tárgyakat. A múzeum MI segítségével rekonstruálja a gyakran gyenge minőségű fotókkal dokumentált műtárgyakat és kiállítja egy online térben. A projekt célja, hogy érzékenyítse a közönséget, különösen a fiatalokat, a történelmi és kulturális értékek iránt, illetve segítse a múzeumi szakemberek munkáját és támogassa a globális kooperációt. A beszélgetés zárásaként további együttműködést jelentettek be. Az UNESCO és ICOM közös kezdeményezésében összegyűjtik a múzeumi szektor Mesterséges Intelligenciával kapcsolatos projektjeit, hogy jobban megértsük, hogyan alkalmazzák és fejlesztik ezeket a technológiákat különböző országokban és régiókban, ezek ismeretével igyekeznek majd etikai iránymutatást nyújtani a múzeumok számára.
Ugyan a Lightning Talks című szekció elkezdődött a program szerint, de az első előadó után félbe kellett szakítani, egy rövid programváltozás miatt. Őfensége Latifa bint Mohammed Al Maktoum sejkha, Dubaji Kulturális és Művészeti Hatóság elnöke megérkezésével megkezdődött a megnyitó hivatalos része.
Latifa sejkha arabul köszöntette a jelenlévőket és elmondta, milyen fontos ez a konferencia a régió és Dubaj számára, mivel Dubaj története egy olyan városé, amelyet az alkotóerő és az újító szellem éltet, és amely a remény, a fejlődés, valamint a kultúra és az emberiség jövőbe vetett hitének üzenetét hordozza. Az ICOM 2025 konferencia megrendezése, mondta Latifa sejkha, ezt a víziót erősíti: Dubaj élő bizonyítéka annak, hogy a kultúra nem csupán a múlt öröksége, hanem a jövő építésének motorja, összekötve embereket, közösségeket és nemzeteket a közös emberi értékek mentén.
A megnyitó másik díszvendége, Őexcellenciája Salem bin Khalid Al Qassimi sejk, az Egyesült Arab Emírségek kulturális minisztere. Elmondta, hogy kiemelt céljaik között szerepel, hogy a múzeumok aktív szerepet töltsenek be a társadalomban, és hozzájáruljanak a fenntartható kulturális ökoszisztéma kialakításához. Ilyen kezdeményezés például az Egyesült Arab Emírségek Nemzeti Műtárgyregisztere, amely az ország régészeti és szellemi örökségének dokumentálását, megőrzését és megosztását szolgálja.Az Egyesült Arab Emírségek jelenleg 16 elemmel szerepelnek az UNESCO szellemi kulturális örökség listáján, köztük a világ legnagyobb nemzetközi bejegyzett projektjeivel, ilyen például a solymászat.
Majd Őexcellenciája Nourabint Mohammed Al Kaabisejkha, a Külügyminisztérium államminisztere tartott egy előadást, szintén arabul. Beszédében kiemelte az örökségvédelem fontosságát és az Egyesült Arab Emírségek elkötelezettségét a kulturális örökség megőrzése és a békés, toleráns társadalom építése iránt, beleértve a történelmi városrészek, mecsetek és hagyományos piacok felújítását.
A díszvendégek köszöntője után folytatódott a Lightning Talks nevű, három előadót szerepeltető szekció, ahol az előadók 10-15 percben, röviden mutattak be példákat a MI használatáról a kulturális szférába.
Dr Uzma Z. Rizvi (Pratt Instutite, régész) az Integrált Régészeti Vizualizációs és Örökség Laboratórium (Laboratory for Integrated Archaeological Visualization and Heritage, LIAVH) projektet mutatta be. Non-invazív adatgyűjtési módszereket alkalmaznak annak érdekében, hogy olyan adatvizualizációs eszközöket fejlesszünk, amelyek lehetővé teszik a térbeli és időbeli kutatást. A kutatás egyik központi helyszíne a Mohenjo-Daro UNESCO világörökségi helyszín Pakisztánban, ahol a régészeti feltárások digitális feldolgozása révén új perspektívák nyílnak a város történetének és a térség változásainak megértésére.
Majed Al Mansoori, Dubaj legújabb múzeumának, a Jövő Múzeumának (Museum of the Future) ügyvezető igazgatója következett, aki elmondta, hogyan lett egy vízióból múzeum. Céljuk egy lehetséges jövő bemutatása és gondolkodást indítani a látogatókban, hogyan tehetnek ők is a jövőnkért.

Evita Goettsch, innovációs menedzser, az ameszterdami Rijksmuseum Innovation Lab programjait mutatta be. A labor kétféle innovációval foglalkozik: a szervezet hatékonyságát növelő optimalizációs projektekkel, például az AI gyakorlati alkalmazásával, valamint radikális, kreatív projektekkel, amelyek a múzeum jövőjének újragondolását célozzák. Az egyik kiemelt projekt a Parkinson-kórral élők számára kialakított hibrid művészeti program, amely a digitális és fizikai múzeumi élményeket ötvözi. A program fokozatosan vezeti be a résztvevőket a múzeum világába, elősegítve az önállóságot, a kíváncsiságot és a személyre szabott élményt. A cél, hogy a kreatív művészeti tevékenységek támogassák a jólétet és az egészséget, miközben a digitális eszközök segítségével a résztvevők bárhol hozzáférhetnek az élményekhez.
A délelőtti szekció zárásaként El Anatsui művész tartott egy előadást, ahol kiemelte, hogy mint a művészetben, úgy a múzeumok számára is kiemelkedően fontos az alkalmazkodóképesség és rugalmasság.
A délutáni szekciókban a nemzetközi bizottságok programjai közül válogathattak a résztvevők, vagy bejárhatták a hatalmas Museum Fair-t, ahol múzeumok, múzeumtechnikai cégek, ICOM bizottságok mellett, az Egyesült Arab Emírségek kulturális elemeit is megismerhettük.

A napot egy igazán látványos show zárta az Expo 2020, korábbi világkiállítási helyszín terültén. Fényshow és táncos előadás keretében mutatták be az Egyesült Arab Emírségek történetet és kulturális fontosságát. Az Expo 2020 egyik korábbi pavilonjában kapott helyet az úgynevezett Művészetek Háza (House of Arts). A 2025. november 17-én nyíló művészeti házat, most, az ICOM keretében mi is megtekinthettük. A Művészetek Háza célja, hogy a helyi művészeknek teret és bemutatkozási lehetőséget adjon.
Bazsó Borka az ICOM Magyarország támogatásával tudósít a nemzetközi múzeumi világ legfontosabb szakmai eseményéről.