Kisfaludi Strobl Zsigmond szobrászművész nevét meghallva, a legtöbb embernek a budapesti Szabadságszobor és mellékalakjainak szoboregyüttese jut az eszébe. Nem csoda, a mai napig a főváros fölé magasodik a monumentális nőalak, pálmafalevéllel a kezében. Pedig számos olyan alkotás is született a mesternek köszönhetően, amelyek mellett nap mint nap elhaladunk akár Egerben, Budapesten, Siófokon vagy Zalaegerszegen.
Ha a Göcseji Múzeum épületét megpillantjuk, előkertjében is két Kisfaludi-alkotás másolata fogad: a Vénusz születése és az Ad astra, ami a párizsi világkiállításon rangos elismerésben részesült.
Advent idején kurátori tárlatvezetésre hívtuk a művészetkedvelő közönséget a Göcseji Múzeumba. Itt őrizzük ugyanis a szobrászművész hagyatékát, a legtöbb eredeti művét, fotográfiáit, feljegyzéseit. Dr. Kostyál László művészettörténész pedig nagy ismerője a mesternek, leszármazottjaival a mai napig tartja a kapcsolatot. Kisfaludi, a kétszeres Kossuth-díjas szobrászművész, Zalaegerszeg díszpolgára a zalai Alsórajkon született. Jövőre ünnepeljük születésének 140. évfordulóját.
Dr. Kostyál László művészettörténész a hagyatékból származó fotográfiákat mutatja az érdeklődőknek
A világszerte ismert szobrász, Kisfaludi Strobl Zsigmond tanulmányait az Iparművészeti Iskolábanvégezte, egy évig Bécsben képezte magát, és többször vett részt külföldi tanulmányutakon, végig járta Európa nagy kultúrateremtő színtereit. 1909-től rendszeres kiállítóként jegyezték, de pályája a két világháború között teljesedett ki. Fiatalabb korában kísérletező kedvű volt, ismertek olyan alkotásai, amiben fellelhetőek kubista vagy expresszionista jegyek, de elkalandozott a szecesszió irányába is. Végül szinte egész munkásságára az akadémista irányzat volt a jellemző. Munkáinak túlnyomó többségét a portrék teszik ki, nagyszerű karakterábrázoló volt. Arisztokratákat, neves magyar és külföldi művészeket is megmintázott.
A harmincas években Angliában dolgozott, önálló műtermet tartott fenn Londonban. Modelljeit enyhén idealizáló módon jelenítette meg, s hamarosan az angol társasági elit és a királyi ház kedvelt portrészobrásza lett, néhány év alatt közel hetven modellje volt. Megmintázta kislány korában a későbbi II. Erzsébet angol királynőt és George Bernard Shaw drámaírót is, akit barátjának tudhatott. Az elkészült műről Shaw állítólag úgy nyilatkozott, hogy az jobb, mint az eredeti. A róla készített büszt gipszmásolata is látható a zalaegerszegi kiállításon, s arról a titokról is lehullt a lepel, hogy az író a magáról mintázott Rodin szobrot is félretette, csak hogy Kisfaludi alkotását nézhesse dolgozószobája fő helyén.
A mester és a 11 éves Erzsébet hercegnő a londoni műteremben
Kisfaludi alkotásainak másik nagy részét az aktok teszik ki. A természetes, klasszikus szépség számos alkalommal a nő. A finom idomok, nőiesen lágy mozdulatok sokak tetszését elnyerik.
A Göcseji Múzeumba betérőket Kisfaludi Vénusz születése című alkotása fogadja
De a férfit sem robusztus alakként ábrázolja a művész. Az Ad Astra (Csillagok felé) című alkotás, amelynek egyik másolata a végrendelete szerint a saját sírjára került, egy atletikus alkatú fiatalember elkívánkozását mutatja a végtelen felé. A test finom elcsavarodása, a karok és a lábak a talajtól elszakadó, felfelé vágyó mozdulata a lebegés illúzióját adja. Már-már elhisszük, hogy azonnal felemelkedik az alak a földgolyóról az ég felé, de a természet rendje ezt nem engedi. Ez a szobor tökéletes példája annak, hogy az alkotó mindig megmarad a realitás talaján.
Kisfaludi ezt a szobrát 1927-ben készítette el, s valamivel később, a párizsi világkiállításon mutatta be, ahol elnyerte a Diplomed’ Honneur díjat. Köztéri szobrai amúgy a legismertebbek. Emblematikus szobrok sokaságát készítette el az évtizedek során. Az Egerben látható komplex mozdulatsort bámulatos harmóniában bemutatott A végvári harcosok című alkotásról is szólt a művészettörténész a program során. A magyar vitézek és a török lovas küzdelmét bemutató alkotást három éven át készítette a mester, s az akkor a nyolcvanas éveiben járó művész létrán állva tökéletesítette a szoborcsoportot.
Kisfaludi Strobl Zsigmond hosszú élete során számos ragyogó alkotást hagyott ránk. Portrészobrai különösen kiemelkedők, de a szobrászat más területén - monumentális kültéri alkotások, aktok, domborművek, kisplasztikák, érmék - is nagy formagazdagságot és nagyszerű anyaggal bánni tudást mutatnak. Bízunk abban, hogy akik részt vettek a kurátori tárlatvezetésen, sokkal közelebb kerültek az alkotó művészetéhez.
Borítóképen:
A közönség Kisfaludi Strobl Zsigmond alkotásai között