Cedric af Geijersstam fiatal fotóművész fotográfiáit új, önálló kiállításán tekinthetik meg a Magyar Műhely Galériában 2023. április 28-ig az érdeklődők. A fotókiállítás az analóg és digitális technikák mellett új installációs módszerekkel hétköznapi és extravagáns témákra helyezi a hangsúlyt.
Cedric af Geijersstam fotós Svédországban született, 4 éve él Magyarországon, a Magyar Újságírók Országos Szövetségénél végzett fotós tanulmányokat. Analóg, illetve digitális fényképezőgéppel is fotózik. Urbánus fényképeivel a fiatalok budapesti közegét örökíti meg. Számos önálló és csoportos kiállításon szerepeltek fotográfiái, ezen kívül Keleti Évának legutóbbi kiállítását is ő rendezte.
Az Üvegen keresztül kiállítása legelső fotója egy önportré. A széttört üvegen átnéző szem rögtön értelmezi a kiállítás címét, ugyanis innentől kezdve olyan műveket fogunk látni, amelyeket mi már többszörösen közvetve kapunk, mert a művész a fényképészetével nemcsak tradíciókat, műtárgyakat és természeti jelenségeket dokumentál, hanem ezekhez hozzáteszi saját technikáit, saját látásmódját. A kép mellett egy különleges üvegtechnikával készített fotósorozat látható, míg a széttört üveg torz képet láttat, addig a tükörtechnikával háromdimenziós hatást idéz elő. A tükörtechnika megvalósításához egy átlátszó lapot és tükröt használt. Azonban a művész a tükör nélkül is különleges, absztrakt fényképeket alkot. A fénnyel úgy játszik, hogy különböző textúrákat és perspektívát láttasson, illetve számos képe több fotóból áll, így alkotva dinamikus, disztorz műalkotásokat.
Moszkva tér az én Riviérám
A kiállításon különböző emberek, különböző helyszíneken készült portréit láthatjuk, a Moszkva tér az én Riviérám című dokumentarista képen, (amely a Dokumentarista héten díjat is nyert,) egy idős nő sétál gondtalanul, strandfelszerelésben a Széll Kálmán téri metróaluljáróban. Ennek a képnek akár párja, vagy előzménye is lehetne a Újjászületés című fotó, amin az anyuka lezárások miatt még üres Kossuth Lajos téren, a már reménnyel teli, napos oldalra tolja át a babakocsit.
Cedric af Geijersstam nemcsak embereket jelenít meg, a portrék mellett szobrokat, növényeket is fotografál. A fent látható négy kép színekben és stílusban is harmonizál egymással, mindegyik fénykép klasszikus, barokk hangulatú. Az első képet két fotóból szerkesztette össze, amely egy alulról fotózott Zsolnay puttót ábrázol. Ebből a perspektívából a háttérben lévő épület rendkívül magasnak tűnik, űrhajóra, vagy akár vitrinre hasonlít. A középső fotó a Szent Györgyöt ábrázoló szoborról készült, a művész a vakuval lőtt fényképet pirosra szerkesztette, így még erőteljesebbé válnak a szobor kontúrjai. A piros szín megjelenik a rózsáról alkotott fényképen, míg ez a szín Szent Györgynél az önfeláldozást, a harcosságot erősíti, a virágnál a feminitást, a nőiséget szimbolizálja. Utóbbi multiexpoval készült, tíz fotóból van szerkesztve, ezért a rózsaalak elrugaszkodik a valóságtól és a természeti kép ugyanolyan emelkedett, földöntúli hangulatú lesz, mint a szobrokat ábrázoló fotók.
A művész munkásságának fontos része a koncertfotózás. A városról, klubokról készült fényképek után a nagyobb színpadokon előadó művészek fotói is helyet kapnak a kiállításon. Alex Turner (Arctic Monkeys) portréja a Sziget Fesztiválon, vagy Schoblocher Barbara (Blahalouisiana) Budapest Parkos koncertfotója teljesen kendőzetlenül visszaadja a rock&roll életérzést, az élőzene erejét és a koncertek valódi hangulatát.
Cedric af Geijersstam analóg fényképeit általában kissé retró hangulat jellemzi, nem feltétlen lehet behatárolni a képek születésének pillanatát, így időtállók maradnak. A Balla Mátéról (Ivan & the Parazol) lőtt fotó a SzerencseSzombat forgatásán, a járvány okozta lezárás alatt készült. Az analóg fényképen, a zenész ruhái, hangszere és az erősítők is a ’60-as évekre utalnak, a maszk más kontextusba, teljesen más időbe helyezi a képet. Ehhez hasonló időbeli dualitást mutat a busókról készült portré. Míg a busók a hagyományok alapján transzcendens állapotba kerülnek, földi törvényeket nem vesznek figyelembe, a busóálarc nélküli, maszkot viselő férfi úgy néz ki, mint egy hétköznapi, modern bűnöző.
Az urbánus fotók Budapest szocialista korszakára, enyhe visszamaradottságára utalnak. A művek állandó jellemzője a dualitás és komplexitás, amely megfigyelhető például a Camping Panorama című alkotáson vagy a vízcsapra húzott, ülőrész nélküli szék fotóján.
Cedric af Geijersstam munkásságát érdemes megismernie a fiatal és idősebb generációknak is, mert a művész elgondolkodtató, aktuális témákat boncolgat, művészetén keresztül modern, új megoldásokat kínál az analóg fotózásra, és a régi-új stílust ötvözve friss és fiatalos konvergenciát hoz létre.
A kiállítás 2023. április 28-ig látogatható a Magyar Műhely Galériában.
Cedric af Geijersstam Instagram profilja: @cedric.af.g
A fotókat a szerző készítette a kiállításról, mindegyiken a művész alkotásai láthatók.