EN facebook

Ütemesen halad a Közlekedési Múzeum gyűjteményfejlesztése

TÉMA

Kimagasló mértékben és minőségben bővül a Magyar Műszaki és Közlekedési Múzeum gyűjteménye. A kormány által támogatott nagyszabású értékmentő programnak köszönhetően számos jármű restaurálása zajlik és jelentős beszerzések vannak folyamatban.

 

Legutóbb dr. Schneller Domonkos főigazgató az 1000-es sorozatú, 1061-es pályaszámú és UV3 típusú, 3414-es pályaszámú villamosok restaurálása kapcsán tartott sajtónyilvános szemlét. A múzeum legújabb műtárgyai közé tartozik egy ritka Warszawa vágánygépkocsi, egy Pink Floyd különkiadású Volkswagen Golf III-as, egy Ikarus 405-ös és egy Ikarus 260 CNG-autóbusz.

 

A Magyar Műszaki és Közlekedési Múzeum alapvető célkitűzései közé tartozik a magyar közlekedéstörténeti emlékek megőrzése, amely számos részfeladatra oszlik a műtárgyak felkutatásától, beszerzésétől, szállításától, állapotmegőrzésétől kezdve a megfelelő tárolásig, restaurálásig és kiállításig.

 

Warszawa vágánygépkocsi

 

Többek között két ikonikus villamos restaurálása is folyamatban van. Az 1000-es sorozatú, 1061-es pályaszámú és az UV3 típusú, 3414-es pályaszámú villamos motorkocsik esetében végzett munkálatokat nemrégiben tekintette meg dr. Schneller Domonkos, a Magyar Műszaki és Közlekedési Múzeum főigazgatója. Az járművek vázszerkezetének bontása elkészült, jelenleg a szemcseszórást végzik a szakemberek. Hamarosan megkezdődik a kocsiszekrények külső burkolatának restaurálása és a tetőszerkezetek javítása. Ezután következik az utastér és a vezetőállások restaurálása.

 

A múzeum jelenleg hat különleges autó restaurálását végzi: 

-  egy 1902-es Oldsmobile, amely az első sorozatgyártásban készített gépjármű, és amelynek működését Galamb József - a Ford T-modell megalkotója - is adaptálta,

 

Oldsmobile

 

- Jobbágy Károly kétszeres József Attila-díjas költő Adler Trumpf gépjárműve, amelyet a költő saját igényei szerint alakított és amelyről verset is írt,

- egy Opel Olympia, amely az első önhordó járművek egy korai típusa (lásd a borítóképen - a szerk.),

- Csonka János igen ritka egyhengeres személygépjárműve szintén az 1900-as évek elejéről,

 

Csonka egyhengeres

 

- egy BMW Isetta, az 1950-es évek népszerű “törpe autója”,

- az egyetlen fennmaradt gépjármű Weiss Manfréd gyárából, amely feltehetően betegszállítóként szolgált.

 

Adler Trumpf

 

A múzeum Ikarus-flottája folyamatosan bővül és újul. Az Ikarus 280-as a világszerte ismert és használt városi-elővárosi csuklós autóbusz - esetében napokon belül megkezdődik a gyártáskori állapot rekonstruálása, az Ikarus 405-ös midibusz esetében szintén rövid időn belül megindulhat az utolsó üzemállapot restaurálása. A Múzeum jelenleg 20 darab Ikarus autóbuszt őriz az Ikarus örökségből, amelyek többségével a nagyközönség még idén találkozhat.

 

Két további gépjármű restaurálása is rövid időn belül megkezdődik:

a Csepel D-450 teherautó - amely jelenleg megtekinthető a “Mivel megyünk? Energiamix a közlekedésben” című kiállításon az Északi Járműjavítóban - restaurálása üzemképes állapotra, úgy, mint a szintén restaurálásra váró MÁVAG LO 3500 tehergépjármű esetében is.

 

MÁVAG LO 3500

 

 

Fotók: Szikora Zsombor / MMKM