A héten megkezdett sorozatunkban bemutatjuk mindazokat, akiknek az idei Múzeumpedagógiai évnyitón elismerésben lehetett részük. A Magyar Vidéki Múzeumok Szövetsége különdíját a szolnoki Damjanich János Múzeum Újradizájnolva című programja kapta. Erről olvashatunk ma.
Létrejöttének, inspirációjának körülményei
Már régóta foglalkoztatott bennünket az a kérdés, hogyan tudnánk fiatal felnőttek érdeklődését minél hatékonyabban felkelteni a múzeum és a múzeumban folyó munka iránt. Az elmúlt években ugyanis azt tapasztaltuk, hogy a 16–30 év közötti korosztály múzeumlátogatási kedve mind egyénileg, mind csoportosan szervezett keretek között igen lecsökkent térségünkben. Szerettük volna, ha az ifjabb generáció kedvet kap, ill. megismer olyan szakágakat, mint a restaurátori pálya, kiállításrendezés, múzeumpedagógia, kutatói feladatok. Intézményünkben ugyanis elég nagy a korosztálybéli szakadék. Így kettős cél lebegett a szemünk előtt, egyrészt fokozzuk a figyelmet saját kulturális szervezetünk iránt, másrészt pedig alternatívát kínálunk a pályaválasztás terén olyan ifjak számára, akik még bizonytalanok a jövőt illetően.
A kérdés már csak az volt, hogy hogyan tudnánk ezen elképzelésünket megvalósítani. És – ahogy ilyenkor lenni szokott – felvetésünkre hamarosan válasz is érkezett. Töprengésünk találkozott egy szakközépiskola igényeivel. Dekoratőr képzésen résztvevő hallgatók egyik oktatója keresett meg bennünket azzal a kéréssel, hogy szeretné, ha diákjai több időt töltenének a múzeumban s jobban megismernék az intézményben folyó munkát. Megkérdezte, mit tudunk kínálni? Mi pedig erre a kérdésre az „Újradizájnolva” programot adtuk válaszul.
Maga a téma. Nemcsak az adott korcsoport látogatási kedvének növelése volt a cél, hanem ezen keresztül a pályaorientációjának elősegítése. A képzési anyagot nem az iskola hozta, hanem mi magunk dolgoztuk ki szakembereink segítségével. A múzeum gyakorló oktatási helyszínné változott. Nem kiállításrendezőket szerettünk volna képezni, hanem a múzeumi munka sokszínűségét, lehetőségeit kívántuk felvillantani a résztvevőknek! Mivel fiatal felnőttek vettek részt a programban, ötvözni tudtuk az élményszerű gyakorlati órákat a komolyabb szakmai előadásokkal.
Koncepciója, célja, csoportja
A Damjanich János Múzeum többéves tapasztalata, hogy az ifjú szolnoki lakosok igen kevéssé ismerik lakóhelyük történetét. Körükben az is egyre kevésbé tudott, hogy a városban több évtizedes múlttal rendelkező múzeum létezik. Az intézményről kevés az információ, az itt folyó munkáról pedig még annál is kevesebb ezen generáció ismerete. Ezt a hiányosságot szerettük volna csökkenteni, illetve teljesen visszájára fordítani a projekt kidolgozásával.
A program célcsoportja 12. évfolyamot végzett, értettségi után lévő fiatalok, fiatal felnőttek. A megvalósult „mintaprojektben” 14. évfolyamos, végzős dekoratőr hallgatók vettek részt.
A gyakorlatorientált képzés segített felkészíteni a szakképzésben részvevő tanulókat a szakmájukhoz kapcsolódó kompetenciák hatékonyabb elsajátításában, ezáltal képes hatékonyan támogatni a tehetséggondozást és a pályaorientációt. A múzeum, mint tanulási motiváló helyszín lehetőséget biztosít az egész életen át tartó tanulásra.
A program 5 tartalmi egységből áll:
Állandó kiállítások bemutatása. Mindezek után közös eszmecsere a látottakról. Mi az, ami tetszett a látottakban, mi az, ami nem? A diákok szemével láttatni az adott kiállítást. Ők miért javasolnák kortársaiknak, hogy nézzék meg a tárlatokat, vagy miért nem?
Mi az, hogy időszaki kiállítás? Ki rendezheti, hogyan kell hozzáfogni? Gyakorlatban bepillantást adni egy készülő tárlat munkafolyamataiba. Hogyan jön a képbe a restaurátor munkája? Megelőző műtárgyvédelmi ismeretek.
Anyagismeret. Grafika. Művészettörténeti ismeretek. A Képtár anyagának, alkotóinak, stílusirányzatainak megismerése.
Tablók, tablórendszerek. Mi az a flexiframe rendszer? Bemutatás és gyakorlatban való alkalmazás. Tárlók, vitrinek alaki, méretbeli különbözőségei. Három azonos vitrin berendezése eredeti, másolati tárgyakkal és kiadványokkal.
A múzeumpedagógia rövid történeti áttekintése. Ki is az a múzeumpedagógus, mit is csinál valójában? Játékok, kiadványok, tárgymásolatok bemutatása, kipróbálása. Miért van szükség a közönségkapcsolatokra? Hogyan működik a gyakorlatban?
A kezdeményezés térigénye az adott témától és foglalkozástól függően változó volt. Az állandó kiállítások bemutatása nagyobb teret igényelt, mint a múzeumpedagógiai foglalkoztatóterem bemutatása.
A tanulók az elméleti órákon jegyzeteket készítettek. Előadásainkat gyakran tarkítottuk kisfilmek vetítésével, és sűrűn használtunk képi anyagokat is. Erre nagyon jó példa a régészeti állandó kiállításunk, amely éppen megújul, így három terméből csak az utolsó látogatható, mert a többi terem már üresen áll. Hogy a diákok el tudják képzelni, milyen is volt egységében a kiállítás, rengeteg vizuális eszközt használtunk ennek bemutatására.
A gyakorlati foglalkozásokon minden olyan eszközt megmutattunk és használtattunk a tanulókkal, ami az adott munkafolyamathoz szükséges volt: vitrineket, textileket, műtárgymásolatokat, eredeti műtárgyakat, posztamenseket, kiadványokat.
Módszertan
Az elméleti és gyakorlati órák és foglalkozások ötvözésével támogatja programunk a szakképzésben résztvevők tanulásának hatékonyságát, és segíti őket tehetségük kibontakoztatásában. A múzeumi környezet számos alternatívát kínál a diákok számára eddig megszerzett tudásuk bővítésére, illetve vonzóvá teszi számukra az egyes múzeumi szakágakat.