Cedric af Geijersstam új kiállításában az urbánus világot egyedi, absztrakt geometriai szemléletén keresztül mutatja be. A street-fotográfiát egyéb technikákkal házasítja össze, fénnyel és árnyékokkal, illetve formákkal játszik, tudatosan “összetöri”, darabjaira bontja és újraszerkeszti az elkapott pillanatokat. A Pillanatok/Moments kiállításon az utcai fényképészetre jellemző dokumentarista jelleget, az egyedi vízió, a képek elő- és utómunkálatai teszik különlegessé.
Az alkotó szemén keresztül nyerhetünk bepillantást a városi élet változékony és statikus részleteibe. A fotóművész saját szeméről készített portréja mögött tükörlemez található, így a kiállítótérben okosan elhelyezett installáció visszatükrözi a Bartók Béla úton elhaladó autókat, tehát a kiállítás ezen darabja szó szerint pillanatnyi pontossággal tárja elénk a városi életet.
A statikusságra példaként szolgálnak a szobrokról készült portréfotók. A klasszikus hangulatú, barokk stílusú művek az urbán színtér állandó részei. A többszörös expo, különleges perspektívák és a fotók egymásra szerkesztése új, modern szemszögből láttatja a meg nem újíthatónak hitt műveket. A monumentális szobrokat közelebbről mutatja meg a fotóművész, így az azokon megtestesült érzelmek még inkább felerősödve látszanak. A perspektíva, valamint a szerkesztés néhol utópikus, néhol disztópikus hangulatot áraszt. Mindenki eldöntheti magának, hogy az alulról fotózott Zsolnay puttó űrhajóhoz, netán vitrinhez hasonlító háttere, vagy egy másik szobor készült fotó negatív fényképe kiben milyen érzéseket kelt.
A kiállítás plakátján egy pop art stílusban szerkesztett, fekete-fehér női arc portréja szerepel, amely akár filmplakátnak is funkcionálna. A kiállítótérben egész más szerepben láthatjuk a plakát-fotót, a fénykép tizenhat négyzetre van lebontva, a négyzet alakú csempére fektetve. A fotó és a csempe geometriai alakzatainak tudatos, de nem tökéletes összeillesztése a fényképen megjelenő határozott, de szeszélyes érzelmeket vetíti vissza, így az installáció egész más hatást gyakorol, mintha csak a fehér falon lógna.
A földön elhelyezett képet közrefogó falra lógatott két fénykép a talajt ábrázolja. A golflabdák, térkövek és árnyékok geometriai formákként a fényjátékokkal együtt tudatosan megkomponált játékosságot adnak hozzá a fotókhoz. Moholy-Nagy László egyedi formai nézőpontjának segítségével Cedric af Geijersstam az egyszerűnek tűnő labdákat és köveket mozaikszerű kompozícióként, kerek és ovális formákként, téglalapokként látja el művészi céllal.
Az Összetört című installáció talán a kiállítás egyik legizgalmasabb darabja. A különleges üvegtechnikával készített fotósorozat, valójában egy kép különböző részekre bontva. A széttört üveg torz képet láttat, amely szimbolizálja járvány okozta és az általános városi elidegenedést. Az elmagányosodás a teljes izolációhoz vezet, az installációt ezért külön-külön, széttört darabokként látjuk, viszont ezek az elemek nemcsak magukban, hanem egyben is értelmezhetők.
A kiállított fotók fekete-fehér színű sémáját két mű töri meg, a legdominánsabb színnel, a vörössel. A szín Szent György szobrának portréjánál erőt, önfeláldozást, és harcot képvisel, míg a szín a rózsáról készített fényképen harciassághoz hasonlóan intenzív, de ellenpólusként is értelmezhető érzékiséget, szenvedélyt jelképez. A tíz fotóból szerkesztett fotográfia nemcsak az érzelmekre utaló összetettségével, hanem erőteljes piros színével gyakorol erős érzelmi hatást.
A Pillanatok/Moments kiállítást érdemes minden újdonságra nyitott érdeklődőnek megtekintenie, hiszen az analóg és digitális fotográfiai technikák mellett különböző anyagok, formák, fények segítségét is igénybe veszi Cedric af Geijersstam, hogy egyedi látásmódján keresztül bemutathassa, hogyan is látja ő a várost.
A kiállítás szeptember 20-ig látogatható a BBBKultPontban.
Cedric af Geijersstam Instagram-profilja: @cedric.af.g
A fotókat a szerző készítette a kiállításról, mindegyiken a művész alkotásai láthatók.