A Magyar Múzeumok OnLine oldalán 2020 tavaszán indult Perspektívák című interjúsorozatunk, amelyben a múzeumi és kulturális élet résztvevőit kérdezzük arról, hogyan élték meg a járványhelyzet okozta változásokat, milyen projektekkel tudtak aktívak maradni, mi jelentett számukra inspirációt, vagy éppen nehézséget és milyen tervekkel, elképzeléssel vágnak neki a jövőnek?
Az elmúlt két hétben a MúzeumTrip 26. helyszíneként a Dornyay Béla Múzeum és a hozzá tartozó Bányászati Kiállítóhely mutatkozott be. Idei harmadik interjúalanyunk pedig Shah Gabriella, aki 2013 óta a múzeum igazgatója, művészettörténész, aki 2001-től a Pásztói Múzeumban dolgozva ismerte meg a szakmát, 2010 óta pedig a salgótarjáni múzeumban dolgozik.
Az interjút meghallgathatják a Magyar Múzeum OnLine SoundCloude csatornáján:
“Úgy éltük meg, hogy ez is egy kihívás,
ezt is biztos meg fogjuk oldani”
A múzeum 25 dolgozójának és még 5 áthelyezett kollégának többletmunkát jelentett az újonnan előállt helyzet, az ahhoz való alkalmazkodás. Az intézmény fontosnak tartotta az online térben történő megjelenés megtervezését, kialakítását.
“A legfőbb dolog az egészség”
A tavaly nyári enyhítés lehetővé tette a múzeum rövid időre történő megnyitását, amely során igyekeztek minden fontos előírást betartani, hogy mind a múzeumi szakemberek, mind a látogatók védve legyenek. Mivel a múzeum kellően nagy kiállítóterekkel rendelkezik, ezért könnyebben meg tudták oldani azt, hogy a látogatók a megfelelő távolságot is megtartsák. A közönségkapcsolatért felelős munkatársak számára igyekeztek olyan feladatokat kialakítani, hogy ők se essenek ki a múzeumi vérkeringésből. Így a bányamérnökök oktatási segédanyagot írtak, illetve a raktárrendezésbe és gyűjteménykezelésbe tudtak bekapcsolódni a kollégák.
“Egy fantasztikus kooperáció történt
ebben az időszakban”
Két fontos kiállítása nyílt épp 2020 februárjában a múzeumnak, amelyet aztán nem volt lehetősége bemutatni a nagyközönségnek. Az egyik egy Dargay Attila kiállítás, amire sok előztes csoportbejelntkezés is érkezett már, a másik pedig Gábler Vilmos fotográfiáin keresztül Salgótarján történetéhez kapcsolódott. Ebben a helyzetben kellett a múzeumnak újragondolnia saját terveit és a látogatókkal való kommunikációját.
“Ez erősítette az iskolákkal való kapcsolatunkat”
Rajzpályázatokkal és letölthető tananyaggal, oktatóanyagokkal igyekeztek segíteni az iskolákat. Ennek eredményeként indult el egy aktív kommunikáció az oktatási intézmények és a múzeum között.
A múzeum dolgozóinak aktivitását jelezte, hogy az iskolák mellett külföldi kapcsolatokra is szert tettek az online kommunikációnak köszönhetően. Volt, aki Finnországból Dornyay Bélához kapcsolódó gyűjteményét, egy Németországban élő művész pedig a saját munkáit ajánlotta fel a múzeumnak.
“Nagyon szeretjük a kritikai visszajelzést is,
mert akkor tudjuk, hogyan haladhatunk előre”
A múzeum számára nagy elismerést jelentett a 2020-ban elnyert Év Múzeuma különdíj. Fontos volt számukra, hogy a Pulszky Társaság jelöltként javasolta az intézményt. A múzeum kiemelt szerepet tölt be a közösségi élet szervezésében, ami a civil szervezetekkel kialakított jó viszonynak is köszönhető. Shah Gabriella úgy véli, hogy az egyik nagy ereje ebben rejlik az intézménynek.
“Mindenki nagyon örült,
hogy fent vagyunk a térképen”
Az elmúlt időszak arra is lehetőséget adott, hogy a múzeum egyes részeit meg tudják újítani, rendbe tudják hozni a munkatársak, így például a Bányászati Múzeum bizonyos részeit. De Shah Gabriella javasolja a látogatóknak, hogy a múzeum megnyitásakor mindenképp látogassák meg az Üvegváros elnevezésű tanulmányi raktárat is, ami izgalmas látványt nyújt az üvegművészet iránt érdeklődőknek.
Az intézmény készül a hamarosan megnyíló 37. Salgótarjáni Tavaszi Tárlat elnevezésű képzőművészeti kiállításra, ami hagyományos rendezvénye a múzeumnak, de Nógrád megy középkori templomait, várait bemutató kiállítás is nyílik még ebben az évben.
Gaál István Kossuth-díjas filmrendező 8000 darabos fotóanyagát 2020-ban digitalizálták és ennek egy részét virtuális kiállítás formájában láthatják az érdeklődők, de fontos számukra, hogy ezt más formában, valós térben is bemutathassák.
Az interjúban az intézményvezető még több tervet is felvázolt, amelyekkel előrevetítette, milyen előkészületekkel tervezi a múzeum a vágyott visszatérést.
“Szükség van arra, hogy
akár a jelen kor tárgyai is
bekerüljenek a múzeumokba és megörződjenek”