EN facebook

Múzeumok az „új normalitásban”, avagy a digitális átállás eszközei és lehetőségei - online muzeológiai workshop a PIM DBK és a MúzeumDigitár közös szervezésében

KÉPZÉS

2020-11-26 18:00

A Petőfi Irodalmi Múzeum Digitális Bölcsészeti Központja együttműködve a MúzeumDigitár csapatával ingyenes, rendkívül gyakorlatorientált, online muzeológiai workshopot indít,

 

 

Múzeumok az „új normalitásban” avagy a digitális átállás eszközei és lehetőségei

… digitális gyűjteménykezelés – online tárlatvezetések - 3D modellek - digitális marketig kommunikáció - az ideális múzeumi weboldal - digitális múzeumpedagógia …

 

 

címen.

 

Az online tanfolyam időpontja: 2020. december 7-14. között, délelőttönként 9:30-13:00 között, 6 alkalom

 

Jelentkezési határidő: 2020. december 4.

 

Résztvevők száma: 25 fő

 

A tanfolyamokat ZOOM videokonferencia rendszeren keresztül valósítjuk meg.

 

A részvétel előzetes regisztrációhoz kötött, jelentkezni a következő linkre kattintva lehetséges: https://forms.gle/omsjFeNH9RfmMAuY6


Az órarendet és a képzés tematikája:

 


Hétfő

 

9:00-9:30 Megnyitó
Bánki Zsolt (PIM-Digitális Bölcsészeti Központ, igazgató)
Fonyódi Krisztián (MúzeumDigitár projektvezető)

 

9:30-11:00 Digitális Gyűjteménykezelés
Fonyódi Krisztián (MúzeumDigitár projektvezető)

 

11:30-12:15 Felhasználói Tapasztalatok
dr. Nagy Veronika (Hetedhét Játékmúzeum, muzeológus)


Kedd

 

9:30-11:00 Milyen egy jó tárgyleírás? I.
László Zsófi (Szépművészeti Múzeum, művészettörténész)

 

11:30¬-13:00 DigitalStorytelling a Themator alkalmazás segítségével
Magyarosi Ádám (MúzeumDigitár)
Pisztora Zsófia (Rippl-Rónai Múzeum)


Szerda

 

9:30-11:00 A digitális publikáció jogi kérdései
dr. Marosi János (múzeumi jogász)

 

11:30¬-13:00 3D modellezés a kultúra szolgálatában
Lovászi Viktor (Monet2000 – digitalizációs projektvezető)


Csütörtök

 

9:30-11:00 Digitális Múzeumpedagógia, digitális tudásközvetítés múzeumoknak
Kovács Vera (Szépművészeti Múzeum, múzeumpedagógus)

 

11:30-13:00 Kiállítások digitális közzététele, online tárlatvezetés
Fonyódi Krisztián (MúzeumDigitár projektvezető)
Kovács Vera(Szépművészeti Múzeum, múzeumpedagógus)


Péntek

 

9:30-11:00 Ideális múzeumi weboldal ¬ Mit és hogyan?
Turcsányi Tamás (Dots Amazing – ügyvezető)

 

11:30-¬13:00 Digitális marketingkommunikáció múzeumoknak
Tihanyi Kinga (marketing specialista)

 

Hétvége


Hétfő

 

9:30¬-11:00 Milyen egy jó tárgyleírás? II.
László Zsófi (Szépművészeti Múzeum, művészettörténész)

 

11:30-13:00 Konzultáció, lezárás


Tematika

 

Digitális gyűjteménykezelés: A résztvevők megismerhetik a digitális gyűjteménykezelés alapelveit, a jelenleg leginkább elterjedt technikai megoldásokat. A MúzeumDigitár rendszeren keresztül pedig betekintést nyerhetnek egy modern, felhőalapú gyűjteménykezelő rendszer működésébe, illetve saját/teszt rekordok bevitelén keresztül ki is próbálhatják a rendszer által kínált adatbeviteli, gyűjteménykezelési és listakészítési funkciókat is.
Terjedelem:1,5 óra


Milyen egy jó tárgyleírás? (I-II.): Nagyon sok múlik a weben publikált múzeumi rekordokhoz készülő szövegeken. Ha fontosnak tartjuk, hogy az általunk építettadatbázist minél többen, minél többféle céllal használják, akkor az adatok melletta nagyközönséghez szóló, informatív, érdeklődést felkeltő és szakmailag magas színvonalú tárgyleírásokra is szükségünk lesz. Egy ilyen rövid és frappáns, 400-600 leütés hosszúságú szöveg megírása gyakran új kihívást jelent a hosszabb, tudományos szövegekhez szokott muzeológusok számára. Workshopunk keretében példákon, közös szövegelemzéseken keresztül mutatjuk be, majd szövegírási gyakorlat keretében mélyítjük el, hogy mire érdemes figyelni az ilyen típusú szövegek írása közben.
Terjedelem: 2 x 1,5 óra


Digital Storytelling: A MúzeumDigitárThemator alkalmazásán keresztül a gyakorlatban is megmutatjuk, hogyan készíthető el egy digitális történet, milyen tartalmak, mekkora erőforrás és mennyi idő szükséges ehhez. A téma iránt mélyebben érdeklődő résztvevők fakultatív foglakozások keretében saját storyt is készíthetnek a témavezető segítségével.
Terjedelem: 1,5 óra

 

A digitális publikáció jogi kérdései: A digitális közzétételek alkalmával figyelembe kell venni a publikált mű rekordjára vonatkozó jogi előírásokat. Felhasználóközpontú előadásunkban a leggyakrabban előforduló nemzetközi és magyar szabályozási rendelkezéseket, a közös jogkezelő szervezetek tevékenységét és iránymutatásait (pl. HUNGART Vizuális Művészek Közös Jogkezelő Társasága Egyesület), valamint egyes speciális jogi megoldásokat (pl. CreativeCommons licensz) mutatunk be.
Terjedelem:1,5 óra


3D modellezés a kultúra szolgálatában: Egyre több múzeum mérlegeli, hogy műtárgyakat ne csak jó minőségű fotókkal, hanem 3D modellek segítségével is bemutassa. De milyen technológiát válasszunk? Mennyi a digitalizáció munkaigénye? Mire és miképpen használhatjuk fel a 3D modelleket? Hogyan mutassuk be ezeket a weblapunkon és egyéb kommunikációs csatornáinkon? Képzésünkben ezen kérdések mentén haladva adunk gyors áttekintést erről az egyre népszerűbbé váló digitalizációs műfajról.
Terjedelem: 1.5 óra


Digitális Múzeumpedagógia, digitális tudásközvetítés múzeumoknak: Aktuális jó példákból szemezgetve bemutatjuk, hogy a magyar és külföldi múzeumok a nagyközönségnek szóló és oktatásra használt alkalmazásaik segítségével miképpen mutatják be a digitális térben a gyűjteményeiket.
Terjedelem:1,5 óra


Kiállítások digitális közzététele, online tárlatvezetés: A pandémia által kiváltott “új normalitásban” a múzeumok nyitvatartása erősen korlátozott, a vírustól való félelem és az egészségügyi intézkedések miatt a fizikai látogatók száma napról napra csökken. Előadásunkban áttekintjük, hogy miképpen keltik életre és teszik hozzáférhetővé a múzeumok a digitális térben a jelenleg nehezen látogatható tárlatokat és milyen eszközrendszerek segítségével lehet bevételt termelő online tárlatvezetéseket megvalósítani.
Terjedelem: 1,5 óra

 

Az ideális múzeumi weboldal. Mit és hogyan?: Egy jó működő múzeumi weboldal komplex feladatokat lát el. Tájékoztatja, becsalogatja a valós látogatókat, különböző tartalmakat szolgáltat az online látogatóknak és kiszolgálja a kutatók is. Ezen sokrétű feladat megvalósíthatóságát, buktatóit tekintjük át és néhány konkrét példát is mutatunk a múzeumi világból.
Terjedelem: 1.5 óra

 


Digitális marketingkommunikáció múzeumoknak: Hogyan integráljuk a különböző digitális platformjainkat és az ezeken közvetített üzeneteket azért, hogy elérjük a célközönségünket és hatékonyan építsük a múzeumi márkánkat? Látogatóélmény a középpontban, és amit ennek növeléséért tehetünk azoknak a digitális csatornáknak az összehangolásával, ami csak rendelkezésre áll: intézményi weboldal, Facebook, Instagram, YouTube, hírlevél, microsite, applikáció, digitális kijelző, vendégkönyv stb.
Terjedelem:1,5 óra

kiállítás, múzeumandragógia, #muzeumozzaszobadbol, múzeumpedagógia, pedagógus, virtuális
2020-03-31 16:30
kiállítás, múzeum, múzeumandragógia, múzeumtörténet, virtuális
2020-09-30 18:00