Bár a koronavírus kitörése miatt a kínaiak nem mehetnek nyilvános helyekre, ez nem akadályozza meg őket abban, hogy múzeumokba látogassanak – legalábbis virtuálisan. Vannak azonban olyan intézmények is, amelyek kénytelenek régóta tervezett programokat elhalasztani a bizonytalan helyzet miatt.
A kínai újév idején népszerű program a múzeumlátogatás. Idén, minthogy a Tiltott Város hatszáz éves, a világhírű Palota Múzeum kiállítások csalogató felhozatalát tervezte erre az évre, köztük egy tárlatot, amely azt mutatta volna be, hogy az ősi Kína Tiltott Városában hogyan ünnepelték az újévet. Ugyanakkor január 22-én a múzeumok országszerte bejelentették, hogy egészségügyi és biztonsági okok miatt ideiglenesen bezárnak. A kínai Nemzeti Kulturális Örökség Intézete azonban arra kérte őket, hogy maradjanak aktívak a közösségi médiában és tegyék elérhetővé a szolgáltatásaikat digitálisan. Egy januári találkozón a kormányzati testület úgy nyilatkozott, hogy „arra bátorítják a kulturális örökséggel rendelkező múzeumokat és intézményeket, hogy hasznosítsák a létező digitális forrásaikat és tegyenek közzé virtuális kiállításokat, ezzel biztonságos és kényelmes online szolgáltatást nyújtva a közönségnek”. Az „új technológia és az ország kulturális örökségének kombinálásá”-nak köszönhetően a pekingi Tavaszi Fesztivál című tárlat már meg is található az interneten, ahogyan a Palota Múzeum A körképszerű Palota Múzeum című túrája is, ahol be lehet barangolni a hétszázhúszezer négyzetméteres komplexumot. A Kína Nemzeti Múzeuma a legutóbbi, A visszautazás haza: az Olaszországból hazatelepített kínai műemlékek kiállítása című tárlata digitális változatát tette közzé, amely lehetővé teszi, hogy a látogatók ráközelítsenek az egyes relikviákra, és többet megtudjanak azok történelméről. Számos másik kínai kulturális intézmény követte a példát, minthogy a közönség örömmel fogadta ezeket a virtuális galériákat (ezek csak a Kínában tartózkodó emberek számára érhetőek el).
A bezárt Palota Múzeum 2020. január 26-án© mainichi.jp
Más intézményeket ugyanakkor még érzékenyebben érint a koronavírus által okozott bizonytalan helyzet. A He Művészeti Múzeum február 3-án jelentette be, hogy elhalasztja az eredetileg március 21-re tervezett nyitását. A kínai Midea nevű, elektromos készülékeket gyártó cég által támogatott projekt egy tizenhatezer négyzetméteres kiállítótér megnyitására készült Foshan városában (amely körülbelül ezer kilométerre délre található Wuhantól). „A He Művészeti Múzeum dolgozóinak, munkásoknak, művészeknek, jövőbeli látogatóknak és nemzetközi partnereknek az egészsége és a biztonsága a prioritás. A múzeum követi a kínai kormány és a WHO intézkedéseit. A He Művészeti Múzeum megérti, hogy Kína mindent megtesz az országos intézkedésekkel, hogy megfékezze a vírust. Minthogy egy múzeum megnyitása egy nagy esemény, a múzeum úgy döntött, hogy elhalasztja a ceremóniát, ezzel is csökkentve a továbbterjedés esélyét. Az intézmény várja, hogy egy megfelelő dátumot találjon a nyitásra” – áll a múzeum közleményben. A He Művészeti Múzeum a tervezett londoni sajtótájékoztatóját és az épület februári bejárását is elhalasztotta.
A TadaoAndo japán építész által tervezett He Művészeti Múzeum látványterve © HEM
Egy másik, sokak által várt esemény a pekingi X Múzeum X Múzeum Triennálé című kiállításának megnyitója, amelyet szintén elhalasztanak. „Az elhalasztás mellett döntöttem, mert nem akarom kockáztatni a vendégeink és dolgozóink egészségét. Jól akarom csinálni, úgyhogy nincs szükség arra, hogy ennyi bizonytalanság mellett erőltessük a kiállítás megnyitását” – mondta Michael XufuHuang, a projekt egyik támogatója.
További márciusi esemény lett volna a hongkongi Art Basel – bár a tervek szerint a vásár a kiállítók költségeinek hetvenöt százalékát visszatéríti, néhányan amiatt aggódtak, hogy az Art Basel elmaradása jelentős problémákat okozhat a résztvevő galériák némelyikének. Erre válaszul az esemény szervezői úgy döntöttek, hogy a galériák online térben árusíthatják majd műveiket. Marc Spiegler, a vásár globális igazgatója, közleményében így fogalmazott: „Ahogy a művészeti piac fejlődik, az Art Basel folyamatosan kutatja, hogy az új technológiák hogyan adhatnak új lehetőségeket a galériák támogatására. Az online nézhető szobák további lehetőséget adnak a galériák számára, hogy kapcsolatba lépjenek a globális közönségünkkel, kiegészítve a lényeges személyes interakciót, amely továbbra is a művészeti piac alapjául szolgál”.
Források: cnn.com, hk.asiatatler.com, theartnewspaper.com, artnews.com
Borítókép: A Palota Múzeum a Tiltott Városban, Peking, 2012 © en.wikipedia.org