EN facebook

Minden, amit eddig nem tudtál a cseh dizájnról – látogatás a brnói Iparművészeti Múzeumban

TÉMA

2023-12-01 13:00

Csehországról általában két dolog jut eszébe mindenkinek: a cseh sör és Hrabal, de azért ennél sokkal többről van szó. Akik tavaly voltak az ICOM konferencián Prágában és néhány helyi múzeumba látogatást tettek, illetve meghallgatták a cseh múzeumi szakemberek prezentációt, azok számára nem meglepő az, hogy Brno milyen dizájn csodákat tartogat.  Ha valami igazán szokatlanra és különlegesre vágynak, akkor irány Brno!

 

Az biztos, hogy érdemes ellátogatni Brnóba és megnézni a Moravia Galériát, ahol nemcsak különleges múzeumi élményben lesz részünk, de még egy robot baristával is találkozhatunk. No, de ne fussunk ennyire előre!

 

Első pillantásra a némileg visszafogott, egyszerű historizáló múzeumi homlokzat fogadja a látogatókat. Ám az épület mellett felbukkan egy lebegő műanyag hipermodern felhőre emlékeztető installáció. Ez a felhő egyfajta menedéket is jelent, ami egyrészt a múzeum, másrészt Brno jelképe is. Az objekt tervezője, Marek Stepan cseh építész.

 

Aztán szemünk elé tárul az ART DESIGN FASHION neonfelirat és akkor már tudjuk, hogy megérkeztünk a dizájn fellegvárába. Ebben a múzeumban egyszerűen el kell veszni a formák, színek, alakok, díszek világában és közben rácsodálkozni a művészet nagyságára. Több éves rekonstrukció után új koncepcióval, rekonstruált belső térrel, állandó kiállítással és időszaki tárlattal nyílt meg a 2000-es években az új morva Iparművészeti Múzeum.

 

A múzeum egy gyönyörű régi neoreneszánsz épületben kapott helyet, hatalmas belmagassággal, boltívekkel, árkádsorral. A freskókkal díszített mennyezet és az ultramodern tárgyak egyfajta eklektikát tükröznek és meghökkentő, ahogy a modern és klasszikus elfér egymás mellett. Gondolom, hogy komoly kihívás lehetett az építészek számára az, hogy a historizáló belsőben megjelenítsék a design tárgyakat, hogy az architektúra megfeleljen a jövőbeli kihívásoknak, de számos más európai országban születtek már hasonlóan inspiráló eredmények. A múzeumot többször átépítették, ideológiai tartalmát és küldetését számos esetben felülvizsgálták. Az utolsó előtti rekonstrukció 2000 után fejeződött be. Ma már a történelmével együtt igyekszik definiálni magát a jelenben, hatalmas átalakításon esett át, a designt helyezve a fókuszba.

 

Egyes nézetek szerin a designt elitista tervezési tudományágként jelenítik meg, amely szorosan kapcsolódik az ipar és a kereskedelem világához. Több designelméleti kérdést is felvet ez az intézmény, Marta Filipová és Matthew Rampley cseh művészettörténészek mélyebben is foglalkoztak ezzel a témával, de ennek a cikknek nem célja ezt ismertetni.

 

Ám a belső kialakítás inkább hasonlít egy szürreális artisztikus butikhotelre, - amit Salvador Dalí is irigylésre méltónak talált volna - mint kulturális intézményre. Meglepő módon a múzeum pénztárát sem érdemes keresgélni, mert itt olyan nincsen, mindenki számára ingyenes, de persze adakozni lehet.

 

Viszont a múzeum ruhatárában érdemes elidőzni, mert ilyet is ritkán lát a hazai múzeumokban szocializálódott közönség, hiszen a szekrényeken számok helyett a műtárgyak grafikus rajzai figyelhetőek meg. Ilyenkor megszólal belőlem a múzeumpedagógus; milyen jó kereső feladatot lehetne ehhez kitalálni!

 

A brnói Iparművészeti Múzeumot 1873-ban alapították az hazai Iparművészeti Múzeum (1872) után, a bécsi MAK mintájára. A 19. század végétől kortárs iparművészeti kiállításokat rendeztek, de fokozatosan egyre inkább a design felé fordultak. A gyűjtemény igen gazdag; fotó, bútor, kerámia, porcelán, üveg, textil, ötvöstárgy, grafika, dizájn, építészet, közel 220. 000 műtárggyal.  Jelenleg öt intézmény tartozik hozzájuk, de a számomra a legizgalmasabb a cseh Iparművészeti Múzeum volt.

 

A legmeghökkentőbb számomra az volt, - amely élmény személyes kedvencemmé is vált és egyben és véleményem szerint a múzeumlátogatás csúcsát is jelenti; a múzeum büféjében működik egy óriási, a kávéra szelfit készítő robot kávéfőző, ami egy világító fémpanelekből kirakott térben van. Nos, azt kevesen mondhatjuk el, hogy ittunk már olyan kávét, amit egyrészt egy robot szolgál fel számunkra, másrészt a kávé habjából az önarcképünk rajzolódik ki, harmadrészt mindez egy múzeumban történik velük.

 

A múzeumban külön relaxációs rész is van, ahol pihenni, elmélyülni, elcsendesedni, kikapcsolódni és beszélgetni, gondolkodni lehet. Ez egy olyan térélmény, ahol a sárga bútorok kelthetnének egyfajta IKEA hatást is, de ez szerencsére elmarad, inkább hasonlít egy hangulatos, modern, indusztriális stílusú kávézóra, mint klasszikus múzeumi büfére.

 

Azt gondolom, hogy az épületben a múltból táplálkozó építészeti hatásokat merészen vegyítik a kortárs tárgyakkal.

 

Amikor belépünk a neoreneszánsz belsőbe, egyből feltűnik a különböző méretű színes, mázas léggömbökből és labdákból felépülő szörnyszerű lényre hasonlító felfelé növekvő objekt, ami a Lightness névre hallgat és Krištof Kintera tervezte. Ez a szobor szépen szemlélteti a régmúlt és a jelen művészetének szimbolikus összekapcsolódását, ami a múzeum koncepcióját is tükrözi.

 

 

A földszinten tekinthető meg az egyik állandó kiállítás, ami Barlangok: tervezési panoráma címre hallgat. Ez egyes nézetek szerint Platón barlangjára, mások szerint egy kincsesszigetre hasonlít, bár engem leginkább egy futurisztikus áruházra emlékeztet. Ebben a szobában a Morva Galéria kurátorainak kiváló válogatásából - Andrea Březinová, Ondřej Chrobák, Rostislav Koryčánek és Marta Sylvestrová – szemezgethetünk ötletes formával, felülettel kialakított design tárgyak között, 133 vitrinen keresztül. A formatervezés történetét mutatják be a 19. századtól a bársonyos forradalomig. A legjelentősebb tárgyak mesélnek a rendkívül gazdag és színes cseh és morva ipartörténetről. Mindez a hagyományostól eltérő formában van tálalva; szokatlan konstrukciókkal egészítették ki a historizáló kiállítóteret, egy vörös fémszerkezetes emelvénnyel.

 

 

BLACK & LIGHT DEPOT

 

Az emeleten folytatódnak az állandó kiállítások, következik a Fekete és Világos Depo című tárlat. Mind esztétikailag, mind vizuálisan vonzó a hatalmas, tárgyakkal túlzsúfolt üveg-kerámia-porcelán látványtár, ami a kurátorok munkáját (Maxim Velčovský és Radek Wohlmuth) dicséri és az Edit! építészeti stúdiót. Különböző stílusú, technikájú üvegek, kerámiák, porcelánok kavalkádját látjuk és egyfajta múzeumi FOMO (Fear of missing out, közösségi élményből való kimaradás félelme) életérzésbe kerülünk ettől a szokatlan látványtól.

 

2000+ DESIGN

 

A másik látványos helyszín a 2000+ Design kiállítás, ahogy a neve is sugallja, itt a cseh divattörténet elmúlt két évtizedének válogatásából kapunk ízelítőt, amely a pandémia alatti új beszerzések nyílt felhívásából fakadt. Ezt egészíti ki Liběna Rochová ruhakollekciója, amelyet a tervező ajándékozott a galériának. A felöltöztetett próbababák a divatiparból ismert mozgó kifutón jelennek meg. A kurátorok a kortárs dizájn hat irányzatát igyekeztek meghatározni: Nostaliga, Emo, Ars, Fair, Function, Vision. A pandémia alatt 2020-ban, az Open Call: Design for the Moravian Gallery felhívásra 268 alkotó jelentkezett és ebből választottak ki 68 alkotást.

 

A 2000+ divat címszó alatt Liběna Rochová, a vezető cseh tervező ikonikus alkotásait is bemutatják, aki az elmúlt harminc évből származó ruhák és kiegészítők széles gyűjteményét adományozta a Morva Galériának. Továbbá a 2000+ kollekciót kiegészítik a Maxim Velčovský és az Olgoj Chorchoj stúdió retrospektív kiállításairól származó alkotások, amelyek 2016-ban kerültek megrendezésre, és elindították a kortárs design feltérképezésében a Morva Galériát.

 

A nosztalgia csoportba tartozó alkotások között felfedezhetünk gyermekkorunk játékgyűjteményéből ismerős darabokat, mint például a felhúzható katicabogarat vagy a fából készült hintalovat. Ennek ellenpólusát képezik a Vision szektor alkotásai, amelyek a jövő technológiáit és anyagait tesztelik. Az Emo címkével ellátott alkotások az érzelmeket és az absztrakt szépségeszményt testesítik meg, míg a Fair egység alkotásai az esztétikai ideálok, a fenntarthatóság, az újrahasznosítás vagy a felelősség szlogenjeit jelenítik meg. Az Ars kategóriába tartozó tárgyak a hasznosság helyett, kizárólag a művészi értéket testesítik meg, ennek ellenpólusát képzik a Function kategóriába tartozó alkotások.

 

 

A gyerekeket sem érdemes otthon hagyni, mert számukra is rendkívül izgalmas és látványos ez a múzeum és színvonalas workshopot szerveznek nekik. Látogatóként nagy kihívás ennyi látvány-elemet és élményt befogadni, de mindenképp érdemes ráérősen elveszni a gazdag desing-világ inspiráló, modern hangulatában.