Egy korábbi hagyományt, az új szerzemények bemutatását eleveníti fel kamarakiállítás-sorozatának újraindításával a békéscsabai Munkácsy Mihály Múzeum. A sorozatban három terület, a történeti-, a néprajzi- és a képzőművészeti gyűjtemény szólítja meg közönségét néhány figyelemre érdemes darabbal.
A történeti gyűjtemény november végén gazdagodott egy, a közösségi médiában is ismertté vált tárggyal, egy újhartyáni ház bontásakor előkerült tetőcseréppel, amelyen az olvasható: "Szeretem nagyon. Megyeri Jolánka és Kocsis Pál jegyesek. Békéscsaba, 1946. nov. 30-án."
Az ismertté vált, hogy Jolán egy cipőgyártó üzemmel rendelkező családból származott, de ki lehetett Kocsis Pál? És hogyan került egy hetvenhat éve készült, még égetés előtt feliratozott békéscsabai cserép a 165 kilométerrel távolabb található Pest megyei Újhartyánba? A múzeum történészének feladata erre a kérdésre választ találni.
A néprajzi gyűjtemény gazdag szlovák és román tárgyanyagához félszáz, Békés megye népi kultúráját reprezentálni képes magyar textilmunka társult. A békésszentandrási származású Gazsó Rozália menyasszonyi hozományát az 1930-as évek elején készítette a helyi Sinka Mária varrónő, a házasságkötés ugyanis egykor elképzelhetetlen volt az évek hosszú során gyűjtött kelengye nélkül.
A képzőművészeti gyűjteménybe pedig egy magyar műgyűjtő ajánlott fel ősszel egy Gyóni Géza költő, újságíró személyéhez kötődő relikviát. A felvidéki születésű hadifogolytárs, Petrányi Miklós festőművész négy lapra készített grafitrajzsorozatáról van szó, amelyek Gyóni Géza - akinek kultusza ma is elevenen él Békéscsabán - 1917. június 25-én bekövetkezett halálának és temetésének jeleneteit ábrázolják.
A tárlat idén december 22-ig, majd az energiaválság miatt elrendelt három hónapos kényszerszünet végével, 2023. május 31-ig a múzeum Kamaratermében tekinthető meg.