’My Object’ [Az én (Mű)tárgyam] a neve annak a mobil applikációnak, amelyen a Badisches Landesmuseum [Badeni Tartományi Múzeum] munkatársai dolgoznak. Az alkalmazás célja, hogy a látogatók – akár már a kiállítótereken kívül – játékos interakciókon keresztül megismerkedhessenek a múzeumi gyűjtemény darabjaival. Bár az applikáció egyelőre próbastádiumban van, de a múzeum azt ígéri, hogy az újranyitást követően bárki számára elérhető lesz.
Mindenki vágyik a tökéletes társra, még egy magára maradt kiállítási tárgy is. Legalábbis a Karlsruhe-ban található Badisches Landesmuseum munkatársai így vélik, ezért egy érdekes ötlettel rukkoltak elő. Egy olyan fejlesztés alatt álló applikációt mutattak be 2021 februárjában, amellyel a látogatók – akár az otthonuk kényelméből – még közelebb kerülhetnek a múzeumban kiállított tárgyakhoz, vagy más szóval, megtalálhatják a múzeum gyűjteményén belül a Tökéletes Társat.
A ’My Object’ munkacím alatt futó applikáció azon az ötleten alapszik, hogy a látogatók az érdeklődésük szerint megtalálhatják a számukra kifejezetten rokonszenves műtárgyakat. „Olyan, mint a Tinder, csak éppen egy múzeumi gyűjtemény esetében” – nyilatkozta a múzeum igazgatója Eckart Köhne a Süddeutsche Zeitungnak. S valóban, a Tinder társkereső applikációhoz hasonlóan a ’My Object’ is a szimpátián alapszik. A felhasználók az alkalmazás letöltése után, az applikáción belül a műtárgyak képei, illetve a képek alatt látható bemutatkozó szövegek, idézetek alapján dönthetik el – jobbra húzással, ha egy gyűjteményi darab tetszik, vagy balra húzással, ha nem –, hogy szimpatikus -e számukra az adott kiállítási tárgy. Ha megvan az egyezés, a kölcsönös szimpátia – mert itt bizony a műtárgyak érdeklődése is számít –, indulhat a beszélgetés.
Kép: A 'My Object' applikáció felülete, próbaverzió
Conrad Mücke – Humboldt Forum Alapítvány a Berlini királyi palotában © museum4punkt0
Az interaktív párbeszédeket, a múzeumi gyűjtemény darabjainak stílusát és mondanivalóját, többek között a múzeumban dolgozó művészettörténészek és kurátorok fogalmazták meg. Így a jelenleg 80 darab lehetséges társ közül, mindegyik műtárgynak megvan a saját egyedi szóhasználata és mondandója. Van olyan tárgy, ami egészen komoly kérdéseket tesz fel a felhasználóknak, de van olyan darab is, amelyik csak viccelődik. Bár beszélgetésekre adott válaszok egyelőre előre programozottak, mégis a felhasználói élményt az teszi igazán izgalmassá, hogy az opcionális válaszok mentén különböző kimenetele lehet a diskurzusnak. Előfordul, hogy a műtárgyak a beszélgetés egy adott pontján – csak és kizárólag akkor, ha kialakul a közös kémia – „randevúra hívják” az applikáció felhasználóit magukhoz a kiállítóterekbe.
Annak ellenére, hogy az alkalmazás nagyon szellemes, valójában nem a ’My Object’ a világ első Tinder-típusú múzeumi aktivitása. Az Amerikai Egyesült Államokban már több hasonló tematikájú projekt készült korábban. Ilyen például az atlantai High Museum of Art [Magas Művészeti Múzeum] heartmatch.org felülete, amellyel az intézmény 2019-ben állt elő. Ehhez hasonló volt a kanadai Royal Ontario Museum [Ontario tartományi Királyi Múzeum] ötlete még 2017-ben, amikor is az egyik gyűjteményi darabjukat, Teddy-t a T-Rexet – a gyűjtemény közkedvelt dinoszaurusz csontvázát – regisztrálták a Tinderre a rendszerint megrendezésre kerülő #FNLROM [Friday Night Live at the Royal Ontario Museum – Péntek Este élőben az Ontario tartományi Királyi Múzeumból] rendezvényük népszerűsítése kapcsán.
Kép szövege szabadfordításban: Kérdés: Van kedved Randezúzni? Válasz: Bahahhaha
(Az eredeti szöveg szóvicce ’carbon dating’ – A Radiocarbon dating - Szénizotópos kormeghatározásra utal a szerk.)
Ryan Dodge © Royal Ontario Museum
Ezen projektek ismeretében felmerül a kérdés, mivel tud mégis újat nyújtani a német múzeum alkalmazása? Nos, Christiane Lindner és Johannes Bernhardt a Badisches Museumban digitális fejlesztésekért felelős munkatársai szerint, a ’My Object’ azon túl, hogy az applikáció felülete korszerű és játékos a digitális történetmesélés több eszközét is használja. Egyfelől többféle információt tud a látogatókkal megosztani, mint a kiállítóterekben kihelyezett kontextualizáló, vagy műelemző faliszövegek. Másfelől pedig, az alkalmazás a felhasználók válaszai alapján tervezi meg és vezeti végig a látogatók útvonalát a kiállítótérben, ezzel egy személyre szabott befogadói élményt biztosítva. Fontos megjegyezni azt is, hogy bár a játszva tanulás élménye felemelő, de a múzeum fő szándékai közé tartozott a szórakoztatás mellett, a jelenre való reflektálás is. Éppen emiatt az applikációban jelenleg elérhető 80 gyűjteményi darab között megtalálható egy több száz éve elhunyt katona sírköve és több ókori kerámia edény is, de a pandémiára való tekintettel egy szeszélyes mosdótál is bekerült a repertoárba.
Kép: Christiane Lindner, A Badisches Landesmuseum digitális fejlesztésekért felelős vezetője
Jonty Sutherland © Badisches Landesmuseum
Bár a karlsruhei múzeum az első kulturális intézmény Németországban, amely tereire adaptálni tudta az alkalmazást, mégis fontos leszögezni, hogy az applikációt eredetileg a berlini Stiftung Humboldt Forum [Humboldt Forum Alapítvány] számára a gamelab.berlin készítette a museum4punkt0 [múzeum4pont0] projekt keretein belül. A museum4punkt0 projekt Németország 17 kulturális intézményét összekötő krossz-diszciplináris háttérrel rendelkező kezdeményezés. Célja kommunikációs-edukációs újmédia szinterek – felületek, eszközök – létrehozása, amelyek játékosan segítenek a felhasználóknak tudásuk bővítésében, elmélyítésében. Mindezt olyan korszerű fejlesztések kivitelezésével, melyek az egyéni preferenciáikat figyelembe véve, egyfelől a felhasználói interakciók növelésére, másfelől pedig a kulturális intézmények online és offline tereiben való hosszútávú elköteleződésre törekszenek.
A ’My Object’ csupán egy azon fejlesztések közül, amelyekkel a museum4punk0 projektben találkozhatunk. A projekt célja az alkalmazással az, hogy Németország szerte minél több kulturális intézmény számára elérhetővé váljon, hogy újabb lehetséges módon felfedezhetőek legyenek a gyűjtemények és minden kiállítási tárgy megtalálja a Tökéletes Társat.
Forrás: www.sueddeutsche.de © dpa-infocom; www.sueddeutsche.de © Sandra Belschner; heartmatch.org; medium.com W. Ryan Dodge © Royal Ontario Museum; museum4punkt0.de
Képek: Borítókép: landeskunde-online.de Uli Deck © Badisches Landesmuseum; Illusztrációk: Conrad Mücke – Humboldt Forum Alapítvány a Berlini királyi palotában © museum4punkt0.de; W. Ryan Dodge © Royal Ontario Museum; Jonty Sutherland © Badisches Landesmuseum