EN facebook

Kreatív útikalauz (nem csak) egy kiállítás képeihez

TÉMA

2025-06-03 07:00

A múzeumpedagógiai kiadványok szükségességére és hasznára vonatkozó kérdés időről időre felmerül a szakmai közbeszédben. A kiállításokat, gyűjteményeket értelmező, azokat információkkal kiegészítő vagy feladatokkal „feldolgozó” füzetek intenciójukban, stílusukban és szándékaikban is sokfélék. A BTM Kiscelli Múzeum – Fővárosi Képtár kiállításához készült „Vázlatfüzet” kapcsán kevésbé a műfaj indokoltságán elmélkednék, inkább a kiadvány hasznosításának módjáról osztom meg gondolataimat.

 

Ahogy először végiglapoztam a füzetet, olyan érzésem támadt, mintha egy módszertani ötlettárat tartanék a kezemben. Igaz, hogy konkrét kiállításhoz, adott műalkotásokhoz (Rippl-Rónai József, Bortnyik Sándor, Ferenczy Noémi, Lesznai Anna csodálatos munkái) kapcsolódnak a témák, kérdések, gondolatok, mégis a megközelítés strukturáltsága és a többnyire nyitott kérdések sokfélesége fogott meg. A vonal – szín – forma – anyag témakörök mentén építkező, a művek átfogó elemzése helyett egy-egy részletre, példára vonatkozó kérdések a kortárs műalkotások megfigyeléséhez, felfedezéséhez és megismeréséhez, a művekhez való személyes kapcsolódáshoz kínálnak vezérfonalat.

 

 

Személyes kedvenceim azok az oldalak, ahol a mű reprodukciója mellett kör alakú kivágások irányítják a figyelmet a kisebb részletekre. A vázlatfüzet-jelleghez illően találunk folytatható mintát és szabad alkotásra hívó üres oldalakat, illetve számos olyan ötlet, javaslat szerepel a kiadványban, amely nagyobb elmélyüléssel járó kreatív munkára ösztönöz.

 

 

A kiadvány valójában arra tanít, hogyan nézzünk rá egy műalkotásra, hogyan merüljünk bele a részletekbe vagy vegyük észre a nagyobb szervező elveket. Kultúrtörténeti, irodalmi, zenei kapcsolódásokat villant fel, és az egyéni kreativitást is felébreszti. Egy művészettörténetet tanító pedagógus, szakkörvezető rengeteg azonnal alkalmazható, más művekre, korszakokra is adaptálható, tovább gondolható és testre (csoportra, diákra) szabható ötletet meríthet ebből a füzetből. És akár egy családi múzeumlátogatás is érdekesebbé válhat, ha a kisebb gyerekek böngésző-könyveihez hasonló módon lehet részleteket keresni a műveken, a nagyobbakkal pedig beszélgetés indítható a számos érdekes kérdés mentén.

 

 

Bár elsőre nem tűnik fel, valójában két füzetet kapunk egyben: az egyik borítótól indulva „kicsiknek” – viszonylag tágan kezelt kategória, 3-14 éves korig – a másik oldalról pedig „nagyoknak” kínál megfigyelni, nézni és gondolkodni valókat a minőségi papírra nyomott, többnyire jól szerkesztett, színes oldalakból álló kiadvány. Bármely irányból indulunk is el, az oldalak, oldalpárok az „A főváros képtára. Művek és történetek” című időszaki tárlaton szereplő műalkotásokat ismertetik közelebbről, és végül mindkét út Kosztolányi Dezső verséhez vezet.

 

A társművészeti asszociáció, a festmények és az irodalmi mű összekapcsolása rendező elvként egyszerre ad szabadságot és némi kötöttséget is a szerzőknek. A verseket szerető olvasó számára viszont máris több játék lehetőségét kínálja: nemcsak közvetlenül, a füzetben feltett kérdésekre válaszolva, a vers és a kiállított művek párhuzamainak keresésével, hanem annak a nézőpontnak a beemelésével, hogy egy-egy kép akár más irodalmi alkotást, olvasmányélményt is felidézhet. Harmadik „útvonalként” pedig középről, a vers felől is indulhat a felfedezés – egy irodalom órán vagy szakköri foglalkozáson így a költői szöveg feldolgozását segítheti a tágabb kontextust teremtő, kreatív kapcsolódásokat előhívó képzőművészeti környezet.

 

 

A műalkotásokhoz kapcsolódó színes oldalak szomszédságában a vers feldolgozását és képekhez kapcsolását támogató kérdések sora első ránézésre talán kevésbé hívogató, inkább szövegértési feladatokat idéz. Ugyanakkor az egymásra épülő kérdések füzéreizgalmas utazásra hív, szinte megidézi a párbeszédes-beszélgetős felfedezés közegét. Talán csak a füzetben rögzítve tűnik műfaj-idegennek, egy rendhagyó irodalomórán – a kiállításban vagy tanteremben – kiválóan alkalmazható.

 

A hagyományos múzeumpedagógiai foglalkoztató mint forma és a műfaji kereteket feszegető tartalom között feszülő ellentét teszi különösen izgalmassá és inspirálóvá a BTM kiadványát. Ha a látogató – akár pedagógus, akár nem – azt igényli, kreatív útikalauzt kap a tárlat felfedezéséhez, kézzelfogható, befogadható méretű, hazavihető emléket. Ha ötletek, gyakorlatok gyűjteményeként tekint rá, szabadon, tetszőleges sorrendben és formában hasznosíthatja, továbbfejlesztheti, átalakíthatja a benne található gyakorlatokat. A két véglet között pedig számtalan fokozat lehet, végtelen lehetőségek nyílhatnak.

 

A „Mostan színes tintákról álmodom. Vázlatfüzet kicsiknek és nagyoknak” című kiadvány a BTM Kiscelli Múzeum – Fővárosi Képtár „A főváros képtára. Művek és történetek” című, 2024. június 7. és 2025. február 2. között rendezett kiállításához készült.

 

A sokféle felhasználási lehetőséget magában hordozó múzeumpedagógiai kiadvány önállóan is örömmel forgatható, de a Fővárosi Képtár új gyűjteményes kiállításán, a „Kirakós hetvenhét + 7 műből” című időszaki tárlatán újra hasznosítható, mely 2025. május 16. és 2026. január 31. között látogatható a BTM Kiscelli Múzeumban.

 

Mostan színes tintákról álmodom – Vázlatfüzet kicsiknek és nagyoknak

 

A BTM Kiscelli Múzeum – Fővárosi Képtár múzeumpedagógiai kiadványa megvásárolható a Kiscelli Múzeum és a Vármúzeum shopjában. Ára: 1060 Ft

 

A vázlatfüzetet szerkesztette: Bauernhuber Enikő, Molnárné Aczél Eszter

 

Grafikai tervezés: Farkas Anna

 

 

További információ

gyűjtemény, kiadvány, múzeumpedagógia, téma, történelem
2024-01-21 17:00
emlékezet, gyűjtemény, képzőművészet, muzeológia, múzeumtörténet, tárgy
2021-06-02 20:00
emlékezet, gyűjtemény, iparművészet, képzőművészet, kiállítás, kortárs, látogató
2024-10-26 16:00