EN facebook

Kövesd az aranyfonalat! - Múzeumpedagógia a Pénzmúzeumban

MŰHELY

2025-04-15 19:00

Egy varázsige hangzik fel… Egy kisautó és egy üveggolyó gazdát cserél… A bányában egy titkos ajtó nyílik… Itt egy királyt koronázunk… Ott Kossuth-bankók készülnek… Néhány biztonsági elem megszökik a pénzekről: gyorsan tegyük helyre őket! Utazunk az időben, online vásárolunk, döntünk és váltunk.
– De mi ez a színes kavalkád?
– Csak egy átlagos hétköznap a Pénzmúzeumban.

 

Élményalapú tudásközpontunk 2022 márciusában nyitotta meg kapuit. Az eddigi 646 múzeumpedagógiai foglalkozásunkon az 5 éves apróságoktól kezdve egészen a középiskola végéig mindenféle korosztály megfordult. Az elmúlt 3 évben múzeumpedagógusaink kíséretében 9991 gyerek és kísérőik játszottak és barangoltak a pénz olykor szórakoztató, olykor kacifántos útjain.

 

„Megy a garas vándorútra…” – De egy óvodás nem túl kicsi a Pénzmúzeumhoz? – kapjuk meg gyakran a kérdést.A korosztályi sajátosságok figyelembevételével, játékos módon a legkisebbek isközelebb kerülhetnek a pénztörténet egyes mérföldköveihez. Kézbe vesszük a kiállításban látható árupénzek nemesmásolatait, és megismerkedünk a piacok világával. Útnak indítjuk a Madonnás garast, ha pedig követjük az aranyfonalat, Baltazár király ajándékára is rálelünk. Mindeközben megtapasztaljuk, milyen egy kiállítás, hogyan használjuk az eszközöket, hogyan viselkedjünk úgy a múzeumban, hogy mindenki biztonságban és kényelmesen érezhesse magát.

 

 

KINCS!!!! – Iskolás kortól többféle úton is elindulhatunk.Az egész kiállításon átívelő kutató-nyomozó játékunk egy kincskeresés, melynek sorána térben haladva,állomásokon teljesítünk különböző kihívásokat. De mindent tudunk már? Hol van a kincs? És hogyan juthatunk el hozzá? Azon kívül, hogy mind az érméket, mind a bankjegyeket jobban megismerjük, a kiállítás működéséről is tanulunk. Felfedezzük, hogy a múzeum az a hely, ahol bátran „puskázhatunk” a falszövegekről, leírásokból, sőt, ha nem találunk valamit magunktól, a dolgozóktól is nyugodtan kérdezhetünk.

 

 

Cserebere fogadom… – Alsó tagozatosoknak szól a Cserélj okosan! foglalkozásunk, mely egy meséből kiindulva világít rá a csere problematikájára. Mi alapján értékes vagy fontos nekünk valami, miért cserélünk el bizonyos dolgokat könnyedén, másokat pedig nagyon nehezen? A program a gyerekek saját tapasztalataira is épít, hiszen matricát, focis kártyát, uzsonnát, apróságokat a legtöbb 8–10 éves cserélt már. A foglalkozás második fele aktív cselekvő tevékenység: tárgyakat cserélünk el egymás között, ki-ki a saját ízlése, értékítélete szerint. A gyerekek egy rövid előkészítés után önálló döntéseket hoznak, közvetlenül tapasztalják meg, hogy a cseréhez kölcsönös beleegyezés szükséges, és ez sajnos nem minden esetben valósul meg. A tevékenységközpontú tanulás segítségével élményeken keresztül fejlődnek személyes készségeik.

 

Éljen a király?!Az Élet a koronás fők udvarában foglalkozásunk egy dramatikus játék, melynek során mesésen modellezzük le, mit jelent a bevétel és a kiadás, az adózás, és miért van ezekre szükség. Egy mesebeli királyság alattvalóinak szerepében a gyerekek megtapasztalhatják, az uralkodó csak abból a vagyonból tud költeni, ami befolyt a kincstárba. A program során királyt választunk, a többiek pedig képzeletbeli országunk lakói lesznek. A kis alattvalók szütyőket kapnak, melyben pénzérmék, valamint jószág- és terménykártyák lapulnak: ebből fizetjük az adót. A program során a gyerekek fejlesztésekbe fognak, templomot építenek, valamint a külföldi kereskedő karakterének segítségével a vám fogalmával is megismerkednek. A játék célja, hogy megértsük, a közjóért mindenkinek tenni kell.

 

Csak egy darab papír… – Vajon lehet-e olyan izgalmas egy teljesen hétköznapi tárgy, mint egy történet vagy egy mese?Hogyan készül a bankjegy? foglalkozásunk bizonyítja, hogy néha a legtermészetesebb dolgok is rejtenek olyan apró titkokat, amiket a mindennapokban észre sem veszünk. A program során a gyerekek valódi papírpénzt kapnak a kezükbe. Feladatuk, hogy alaposan vizsgálják meg a bankjegyeket, s keressenek olyan jeleket, mintákat, amik furcsák, elsőre értelmezhetetlenek, vagy csak éppen érdekesek számukra. Így közvetlen tapasztalás útján fedezik fel a bankjegyek biztonsági elemeit, s megismerik, hogyan is készülnek papírpénzeink (lásd a borítóképen). A foglalkozás fontos része, hogy praktikus információkra is felhívja a figyelmet: mi a teendő, ha elszakad, vagy teljesen elhasználódik a pénzünk? Mit tegyünk, ha hamis pénzre bukkanunk? Szabad-e origamizni a pénzünkkel? A programot mind alsó, mind felső tagozatos diákoknak ajánljuk, bár tapasztalataink szerint gyakran a felnőtteknek is okozhat meglepetést egy-két érdekesség.

 

Forint újra meg újra – Kifejezetten felsősöknek készült A forint históriája foglalkozásunk, mely játékosan, a forint történetén keresztül helyezi fókuszba a magyar történelem egy-egy meghatározó időszakát: I. Károly aranyforintjától a Kossuth-bankókon át eljutunk egészen a hiperinflációig. A programsorán a csapatok játéktáblákon dolgoznak, feladatkártyákat teljesítenek. Középpontba kerül az önálló munka, a felfedezés és a keresés, valamint a kreativitás fejlesztése is. Fontos, hogy a diákok közösen dolgoznak, felosztják a feladatokat, megvitatják a találtakat, együtt néznek szembe a felmerülő kihívásokkal.

 

 

Bolt vagy webshop? – Középiskolás kortól a korábbiaknál is hangsúlyosabbá válik a személyes tapasztalatok feldolgozása. Napjaink egyik meghatározó problémájára, az internetes vásárlás veszélyeire hívja fel a figyelmet Online vásárlás okosan és biztonságosan foglalkozásunk. Egy látványos installáció, közös gondolkodás és játékok segítségével a diákok maguk fejtik meg, hogy működik az online vásárlás. Mire kell figyelnünk az interneten? Hogyan védhetjük meg magunkat a csalóktól? A szituációs gyakorlatokban konkrét példákon tapasztalják meg, mire érdemes figyelni egy-egy weboldal felkeresésekor, valamint egy teszt segítségével azt is felmérjük, mennyire lehet könnyen megvezetni minket.

 

„…Kamatdöntő ülést tartott az MNB – Mit jelenthet az, hogy az MNB Monetáris Tanácsa fél százalékponttal emelte a jegybanki alapkamatot? Te is tanácstalan vagy? Meghívó a Monetáris Tanácsba programunk kifejezetten szakiskolásoknak készült. Egy rövid ismertető és a kiállítás segítségével áttekintjük a jegybank felelősségteljes szerepét a gazdaságban, majd a napi, aktuális hírekből készített feladatkártyák alapján határozunk: emeljük vagy csökkentjük a kamatlábat? A Tanács feladatait megismerve könnyedebben átláthatjuk, ezek a döntések milyen hatással vannak gazdaságunkra.

 

 

Így ismerkedik kicsi és nagy a Magyar Pénzmúzeum és Látogatóközpont gyűjteményével, a régi pénzekkel, a pénz történelmével és jelenével. Hírünk néha már megelőz minket, így az aranytömb-erőpróba és a saját arcképes bankjegykészítés egyik csoportnál sem maradhat el. Számunkra a legjobb visszajelzés azonban az, mikor a foglalkozás végén a ruhatárban elcsípett foszlányokban azt halljuk: „Hétvégén elhozom ide anyáékat is!”

 

 

 

 

Fotók: Horváth András

érem, gyűjtemény, kiállítás, látogató, programajánló, történelem
2025-01-23 07:00
Az év kiállítása, kiállítás, Pulszky Társaság, technika
2022-11-01 16:00