Kiterjesztett jelen. Átmeneti valóságok - Megnyílt a Ludwig Múzeum legújabb időszaki kiállítása

KIÁLLÍTÁS

2022-04-16 18:00

A Ludwig Múzeum legújabb időszaki tárlatán az átmenetiség fogalmára adott művészi reflexiókkal ismerkedhet meg a nagyközönség. A nemzetközi csoportos kiállítás több mint 4 hónapig nyitva tart, és 15 ország 22 művésze állít ki.

 

A kiállítás a napjainkra mind globális, mind személyes szinten megtapasztalható állandósult átmenetiség kérdését járja körül. Részben a technológiai fejlődésnek köszönhetően, részben a társadalmi, illetve biológiai rendszerek evolúciójából fakadóan nemcsak a jelen vált kiszámíthatatlanná és bizonytalanná, de a jövő apokaliptikus végjátékként felsejlő képe sem nyújt számunkra biztos fogódzót. Az átmenetiség azonban magában hordozza a választás és a változás lehetőségét is, amely épp a folyamatos ideiglenességből képes erőt meríteni és ezt az erőt kreatívan mozgósítani. A kiállított művek a jelen pillanatának megragadásával és totálissá tételével mutatnak fel lehetséges alternatívákat a folytonos jelleggel újraíródó mindennapjaink tükrében.

 

Olyan időbeliséget tételez fel, amelyben extrém módon kitágul a jelen idődimenziója. Miképpen lehet megragadni ezt a kortárs tapasztalatot, amelyet a szilárd időrend megszűnése, egy átmeneti állapot megjelenése, a bizonytalan jövő kutatása jelent?

 

A napjainkat jellemző „korszakhiány” – azaz a köztes, „légüres” térben zajló mindennapok – egy hosszan elnyújtott átmeneti állapothoz is hasonlítható. A most megélt, átmeneti korszakok időrendje olyan speciális tapasztalat, amelyben közösen osztozunk, és amelyre a homogénnek érzett időn belüli törésvonalak megjelenése jellemző.

 

A kísérleti munkamódszerrel fejlesztett koncepció az entrópia fogalmából kiindulva érkezett el a kiállítás szorosabb témájához – a korszakhiányok és a kortárs időtapasztalatok vizsgálatához. A kurátorok választott nézőpontja azt a pillanatot ragadja meg, amelyben a jelen idődimenziója kitágul, és – a képzőművészet eszközrendszere segítségével – közelről figyelhetők meg az állapot jellemzői, belső történései. Így a kiállításon olyan művek, műegyüttesek láthatóak, amelyek kizökkentik a nézőt, és lehetőséget teremtenek számára, hogy kilépjen a megszokott rutinszerű hétköznapi linearitásból és kitekintsen a párhuzamos tapasztalatokra.

 

A több mint tizenöt különböző országból származó művészek, művészpárosok, illetve művészközösségek az „átmenetek időrendjét” tekintve sokszor radikálisnak is nevezhető víziókat fogalmaznak meg a legkülönfélébb eszközökkel. A Tate Britainben tavasszal egyéni kiállítással jelentkező Cornelia Parker egy összetett installációjával szerepel, melyet kantoni (Kína) lakóházak léceiből állított össze. A svéd Nathalie Djurberg & Hans Berg páros gyurmabábokat hoz létre, a szintén svéd Nina Canell pedig mélytengeri optikai kábelekkel dolgozik. A 2019-ben az 58. Velencei Biennálén Új-Zélandot képviselő Dane Mitchell műve a kiállítás ideje alatt válik saját lényegi elemévé fotópapírra applikált esszencia révén. A kiállításon a lehető legbanálisabb tárgyak is előfordulnak, többek között Tsuyoshi Anzai háztartási cikkekből önálló életre kelő kinetikus szobrai vagy Koronczi Endre a hazai szem számára mély szociológiai és kulturális súllyal bíró lambériája.

 

A Kiterjesztett jelen – Átmeneti valóságok a permanens átmenetiség tapasztalását tolmácsolja a jelen művészeti gyakorlatokon keresztül. A kiállításban megjelenő alkotási folyamatok külön-külön, mégis közös nevezőn keresztül nyújtanak lehetséges alternatívákat folytonos jelleggel újraíródó mindennapjaink tükrében.

 

A kiállítás előkészítése során a kurátorok arra törekedtek, hogy – a tárlat címére, a kiterjesztettségre visszautalva – a kiállított anyag egy részét a múzeum falain kívül, a város szövetébe ágyazva mutassák be, így a koncepcióhoz szervesen kapcsolódó helyspecifikus installációk a kiállítást térben is kiterjesztik. A tervezett projektek a kiállítás időtartama alatt Budapest eltérő helyszínein, különböző időpontokban valósulnak meg.

 

A nemzetközi csoportos kiállítás nem először nyújt alkalmat arra, hogy a látogató olyan, több kurátor által közösen kidolgozott keresztmetszettel ismerkedjen meg egy-egy élesen körvonalazott elgondolás kapcsán, amely aktualitását vagy relevanciáját nézve szakmailag és egyéneken túlmutatóan foglalkoztatja a kurátorokat – többrétű, sokoldalú megközelítésmódot nyújtva az érdeklődőknek.

 

Kurátorok: FEIGL Fruzsina, KÁLMÁN Borbála, KÉSZMAN József, MAJ Ajna, TIMÁR Katalin, ÜVEGES Krisztina

 

Kiállító művészek:
Tsuyoshi ANZAI, Nina CANELL, Jeannette CHRISTENSEN, David CLAERBOUT, Nathalie DJURBERG & Hans BERG, EJTECH*, FELSMANN István, Matthias FRITSCH, Cyprien GAILLARD, Fabien GIRAUD & Raphaël SIBONI, Hiwa K, Oto HUDEC*, Richard IBGHY & Marilou LEMMENS, KORONCZI Endre, Jill MAGID, Dane MITCHELL, Yuko MOHRI, Cornelia PARKER, Nika RADIĆ, Mika ROTTENBERG, SUPERFLUX, Andrea ZITTEL

 

*Külső helyszínen elérhető művek: a részletekért kérjük, nézze meg weboldalunkat.

 

További információ

 

 

A kiállításhoz készült kísérőfüzet IDE KATTINTVA letölthető.

 


Borítókép: Installáció a Kiterjesztett jelen - Átmeneti valóságok című kiállításon a Ludwig Múzeum - Kortárs Művészeti Múzeumban. A 2022. szeptember 4-ig látogatható tárlat a permanens átmenetiség kérdését járja körül.

MTI/Kovács Tamás

képzőművészet, kiállítás, kortárs, látogató, téma
2022-03-06 17:00
kiállítás, kortárs, művészet
2020-01-22 21:51