A csütörtökön nyílt kiállítássorozat az izmusok korát mutatja be Kassák Lajos Kossuth-díjas költő, író, képzőművész, a magyarországi avantgárd egyik legjelentősebb alakja 1920-as évekbeli munkásságával a fókuszban. A kiállítások megnyitói csütörtöktől hétről hétre követik egymást.
Prőhle Gergely, a PIM főigazgatója a kiállítássorozat szerdai budapesti sajtótájékoztatóján felidézte: a sokrétű intézmény, amely gyűjteményének része a Kassák-hagyaték, az év elején újabb tagintézménnyel gazdagodott, az Országos Színháztörténeti Múzeum és Intézettel (OSZMI).
Mivel feladata a tagintézmények tevékenységének integrálása, Kassák Lajos személye és a kettős évforduló pedig jó alkalom arra, hogy az intézmények együttműködésével és a tevékenységi területek egymásra hatásával lépjenek a nyilvánosság elé. Ritka alkalom, amikor három különböző, de mégis egy ernyő alatt működő intézmény mondja el ugyanarról az életműről - annak egy adott szakaszáról - a saját véleményét, rendez róla kiállítást.
Számos olyan vetülete van a kassáki életműnek, amely egy tágabb szellemtörténeti horizontot jelenít meg, és ebben teszi értelmezendővé Kassák Lajos munkásságát. Mint mondta, a kiállításokkal a nemzetközi érdeklődést is felkelthetik.
A kiállítássorozat Kassák 1920-1926 közötti bécsi emigrációjának időszakát, az ekkor kiadott MA című folyóiratot és szellemi környezetét mutatja be.
Az első kiállítás, Új művészet - A bécsi MA az avantgárd nemzetközi hálózataiban címmel péntektől látogatható a PIM-ben. Az új Kassák - A ló meghal és a madarak kiröpülnek című tárlat a Kassák Múzeumban látható október 20-tól, míg az Új dráma, új színpad - A magyar avantgárd színházi kísérletei című kiállítás október 27-től tekinthető meg a Bajor Gizi Színészmúzeumban. Mindhárom kiállítás 2018. február 25-ig látogatható, a helyszínekre kombinált jegy vásárolható.
Sasvári Edit, a Kassák Múzeum igazgatója hangsúlyozta, hogy a három kiállítás az intézményi koncepcióváltás eredménye: a PIM a filiáléit jobban integrálja az anyamúzeum programjába. Ez óriási lépés, mert ahogy Kassák életműve nem értelmezhető a magyar irodalom kontextusa nélkül, ugyanúgy ezt a muzeológiai munkát is nehéz lenne egy ilyen intézményi támogatás nélkül elvégezni. Mivel koncepciójuk a kontextus vizsgálatát helyezte a középpontba, a kiállítás áttörést jelent számukra - mondta, hozzátéve, hogy kiállítás a legfiatalabb művészettörténész-generáció képviselője, Szeredi Merse Pál koncepciója alapján épült fel, aki friss energiákat, új szempontokat integrál a Kassák-kutatásba.
Szeredi Merse Pál művészettörténész a kiállítások koncepciójáról szólva két fogalmat emelt ki: a hálózatosságot és az összművészetet. Elmondta: olyan kérdésekkel foglalkoznak, amelyek túlmutatnak az irodalom és a képzőművészet különválasztott művészeti ágain és nemzeti horizontján is.
Az első kiállítás alkalmával arra kíváncsiak, hogy hogyan lehet ma, kortárs szemmel, új módszertani, új kutatási eredmények fényében újraolvasni és újra megnézni Kassák képzőművészetét, irodalmát és a MA folyóirat történetét a bécsi időszakban. A Kassák Múzeumban nyíló kiállítás Kassák egy művéről beszél, A ló meghal és a madarak kiröpülnek című versről. A kiállításban azt mutatják be, hogyan vált a vers Kassák emblematikus főművévé, milyen stációi voltak kanonizációjának, és hogyan épült be abba a nemzetközi irodalmi, képzőművészeti térbe, hálózatba, amit Kassák a MA folyóirat szerkesztése idején kialakított. A harmadik kiállítás pedig arra keresi a választ, hogy hogyan kapcsolódott a Kassák kör, illetve az Kassák által szerkesztett folyóirat koncepciójába a színház.
Ács Piroska, az OSZMI igazgatója felidézte, hogy a tagintézmények együttműködése már a Szabó Magda-kiállítással elindult, ezúttal pedig már három tagintézmény dolgozik együtt. Galácz Judit művészettörténész, társkurátor elmondta: a kiállítás a magyar avantgard színházi kísérleteiről szól, az 1915-25 közötti időszakot dolgozza fel. Hogyan jelent meg a színházi tematika a MA folyóirat lapjain, és hogyan indult egy meghatározó színházi mozgalom. Elsősorban a Kassák körüli tevékenységekre koncentrálnak, de bevonják a budapesti folyamatokat is.
A csütörtöki megnyitón Kiss Péter zongoraművész Lajtha László, Bartók Béla, Kurtág György és Eötvös Péter műveit a
dta elő, és Hiller István, az Országgyűlés alelnöke mondott köszöntőt. Közreműködött Nagypál Gábor színművész, a kiállítást Passuth Krisztina művészettörténész nyitotta meg.
A Kassák Múzeumban október 19-én Gömöri György költő, műfordító, a Bajor Gizi Színészmúzeumban 26-án Jákfalvi Magdolna színháztörténész nyitja meg a kiállítást.