EN facebook

Kádár-kocka. Felforgató művészi reakciók (1973-1977) - Birkás Ákos és Rajk László kiállítása

2022-12-12 08:00

December 30-ig látogatható a Birkás Ákos és Rajk László munkáit bemutató Kádár-kocka. Felforgató művészi reakciók (1973-1977) című kiállítás a budapesti Art Department műteremben.

 

Rajk Lászlót és Birkás Ákost egyszerre, de egymástól függetlenül kezdte el foglalkoztatni a Kádár-korszak vidéki háztípusa. A Kádár-kockát, mint a rezsim egy ,,torzszülöttjét”, mindkét művész szimbólumként használja a szocialista sztenderdizálás, a Kádár-korszak nyomasztó egyhangúságának bemutatására. A kiállítás az ő munkáikon keresztül mutatja be, mit jelentettek ezek a háztípusok a Kádár-korszakban.


Az 1960-as években a panelház és a Kádár-kocka jelentette az új építési hullámot. A külcsínt hanyagolva, a panelházakat olcsón és gyorsan építették fel, hogy az urbanizáció során beköltözött új városlakóknak hamar legyen lakhatásuk. Míg a panelház egy szovjet típusterv alapján épült, addig a kockaházak csupán egy építészeti kódként terjedtek el. A kockákat „vidéki paneleknek” is nevezik, hiszen mindkét háztípus hasonlóan csekély esztétikummal rendelkezik és a Kádár-korszak kollektivizálásra emlékeztet bennünket. A szocializmus és a Kádár-korszak mély nyomot hagyott a magyar társadalomban, és befolyásolta azt is, ahogy ma élünk. Még ma is rengetegen laknak panelházakban és Kádár-kockákban, sőt ezekhez hasonló háztípusokat még ma is építenek.

  

Fotó: Polyák Attila

 

Birkás Ákos először fekete-fehér képeket készített, majd azok alapján festette meg realista, pop-art stílusú képeit. A festőművész kiragadja a hétköznapi szerepükből a kockákat és formázható, szebbé alakítható műalkotásként foglalkozik velük. Teljesen eltünteti hátterüket, hogy kontextus nélkül már csak a ház maradjon, a ház mögötti tájat és az azt kövülvevő környezetet  játékos színekkel mesebelivé varázsolja. Az egyik festményén a kockaház képe keretben lóg a korszak stílusában mintázott babarózsaszín és babakék falon, amelytől a hangulat lágyabbá válik, mivel a házfal kiemelt részlete színben harmonizál az azt keretbe foglaló hengeres falfestéssel. Ha nem tudnánk, hogy valójában mit is rejt a ház építésének története, nem is gondolnánk, hogy a kollektivizálás elnyomó aktusa fűződik hozzá.

 

 Rajk László: Pozíció

 

Rajk László építész és díszlettervező,  a modern képzőművészet megoldásai iránt is érdeklődött. Az egyhangú és unalmas épületek újragondolásával, új tervrajzokkal a társadalmi és építészeti sematizálás ellen ajánl megoldást. Az egyediség megszületésére törekedett, például a Pozíció című munkájában, melyben a házak sorából egyet kiválasztott és azt megfordítva, fejjel lefelé ábrázolta. Típusterve szerint a ház ugyanúgy használható lehetne, mint azok eredetije, viszont Rajk László épülete művészi értékkel bír és Birkás képeihez hasonlóan elrugaszkodnak a komor szocialista stílusvilágtól.

 

 Rajk László: Ház a falban

 

A Ház a falban című munkájában a Károly körúti bérház felújítását javasolja azért, hogy a régi házrészt ne árnyékolják és tüntessék el teljesen az azt körülvevő modern épületek, az eredeti megtartaná a homlokzatot, amelyben távvezérelt lámpafénnyel, redőnyökkel lakókat szimulálna.


Birkás Ákos és Rajk László különböző nézőpontból és művészeti ágból reflektált a Kádár-kocka háztípusra és annak jelentőségére. A művészek egymás mellé kiállított munkáiban érdemes a hasonlóságokat és különbségeket megfigyelni.

 

A Kádár-korszak kisebb-nagyobb részleteire sokan kíváncsiak, ezért mindig érdekes ha új kiállítás nyílik ebben a tematikában.

Kurátor: Soós Andrea


Birkás Ákos és Rajk László alkotásai december 30-ig tekinthetők meg az Art Department kiállítótermében.

emlékezet, látogató, néprajz, programajánló, természet
2020-10-21 12:00
kiállítás, művészet, programajánló
2019-07-30 18:00