EN facebook

Idén ősszel is indul a Múzeumi Oktatási és Módszertani Központ Élő történelem másként képzése

FELHÍVÁS

2024. október 1. és 4. között fantasztikus Skanzen-környezetben, Szentendrén, a Szabadtéri Néprajzi Múzeumban szervezi meg következő Élő történelem másként című továbbképzését a Múzeumi Oktatási és Módszertani Központ, a Kulturális és Innovációs Minisztérium támogatásának köszönhetően ingyenes formában.

 

A MOKK által 2022-ben kidolgozott és első alkalommal megszervezett hiánypótló kurzus célja az élő történelmi interpretáció műfajainak, formáinak megismertetése, és a már létező hazai és külföldi jó gyakorlatainak elemzése, továbbá az élő történelem programokról szóló videók sajátosságainak és köznevelési lehetőségeinek áttekintése. Szó lesz arról az izgalmas kérdésről is, hogy miben speciális a múzeumi élő történlemhez kapcsolódó szövegek és dramaturgia létrehozása. A résztvevők segítséget kapnak élő történelmi programok koncepciójának kidolgozásához, illetve ezeknek online formában történő kommunikációjához is.

 

Az inspiráló múzeumi esettanulmányok mellett a gyakorlatias szemléletű tananyag részét képezi többek között a pénzügyi és projekttervezés, a forgatókönyvírás és a casting, a program kivitelezésének technikai feltételei, a szükséges humánerőforrás valamint az intézményi környezet biztosítása, a felvétel, vágás, utómunkák és a disszemináció, kommunikáció. A képzés, melynek utolsó napjára online formában kerül sor, vizsgával zárul, a résztvevők élő történelmi programtervet dolgoznak ki és mutatnak be.

 

A 30 órás akkreditált képzést korábbi kutatási és disszeminációs tevékenységünkkel alapoztuk meg. Online kiadványként már 2019-ben közreadtuk az őszi képzésen is oktató Faár Tamarától, a Skanzen Közönségszolgálati Osztályának korábbi vezetőjétől az Ott lehetsz, ahol akarod! Élő történelem a múzeumban című módszertani munkát. 2020-ban pedig az Élő történelem másként – múzeumok a virtuális térben című mintaprogramot koordináltuk sikerrel. Ennek keretében – az EMMI Kultúráért Felelős Államtitkársága támogatásának köszönhetően – 5 millió Ft keretösszegből hazai muzeális intézmények készíthettek oktatási segédanyagként is használható élő történelem tematikájú rövidfilmeket. A továbbképzés oktatói között olyan múzeumi szakember is jelen lesz, aki közreműködött a program keretében sikeresen megvalósított élő történelem témájú videó létrehozásánál.

 

Élő történelem másként a MOKK-tól!

 

A képzésnek nem véletlenül a Szabadtéri Néprajzi Múzeum ad otthon. A 2022 májusa óta látogatható Erdély épületegyüttes okán itt kiemelt szerep jut az élő történelemnek, mint interpretációs módszernek. Korhű kosztümökbe öltözött amatőr és profi színészek népesítik be az erdélyi városka üzleteit, tereit, és dramaturg közreműködésével kialakított dialógusaikból sok mindent megtudunk a hajdani Erdélyről. Esettanulmányként a képzés résztvevői a helyszínen, saját kontextusában tekinthetnek bele az Erdély tájegységhez kapcsolódó élő történelem program műhelytitkaiba. A képzésen oktatók között ott lesz az Erdély tájegység élő történelem programjának külsős szakértője, Végh Ildikó színházi dramaturg, színházpedagógus, valamint a program intézményi koordinátora, Mikola-Tömösváry Leila is.

 

A szakmai kapcsolatok építésére is remek alkalmat kínáló továbbképzésen 10-15 fő részvételével indítjuk. Első sorban felsőfokú végzettséggel és közgyűjteményi munkaviszonnyal rendelkező érdeklődők jelentkezését várjuk. A négy napon keresztül zajló képzést a Kulturális és Innovációs Minisztérium támogatásának köszönhetően ingyenes formában tudjuk megszervezni.

 

A képzés, melyre 2024. szeptember 12-ig lehet online jelentkezni, október 10-én online vizsgával zárul. A 2022 szeptemberében a MOKK által már sikeresen megrendezett képzés résztvevőinek pozitív hangú visszajelzései is azt támasztják alá, hogy érdemes jelentkezni erre a képzésre:

 

 „Mind az élő történelmes, mind az online módszerek, a kollegák ötletei és eddigi kísérletei, a szakemberek tapasztalatai hasznos tudással gazdagítottak munkám szempontjából. Különösen örültem a konkrét gyakorlati játékoknak és módszereknek, pl. képregény, képkockák készítése és történetté alakítása, filmkockák, mesélő tárgyak, ruhatár bérelhető ruhákkal, amelyekkel egy-egy kiállítást ki lehet bontani, és érdekeltté lehet tenni egy diákközösséget egy-egy téma iránt.”

 

„Láthattunk nagy költségvetésű, profi dolgokat, amiknek az elérése lenne a cél, de azt is, hogy kis költségvetésből

hogyan lehet színvonalas projekteket létrehozni, technikai, informatikai háttérrel együtt, lépésről lépésre felépítve a dolgokat.”

 

„Ötletdömping”.

 

„…nem azt várták, hogy rögtön egy kész alkotással álljunk elő, hanem elég volt csak az ehhez vezető utat vázolni, amihez megkaptuk a megfelelő alapokat.”

 

„Nagyon jól éreztem magam a képzés alatt, remek embereket ismertem meg, mind a tanárok, mind a résztvevők személyében. Hatalmas motivációval és lelkesedéssel jöttem haza!”

 

 

Bővebb információ és jelentkezés

emlékezet, film, múzeumandragógia, #muzeumozzaszobadbol, múzeumpedagógia, történelem, virtuális
2020-12-03 07:00
látogató, muzeológia, múzeumandragógia, virtuális
2020-06-03 20:00