Hogy kerül a csizma az asztalra? Ikarus a busz – időszaki kiállítás a Magyar Olaj- és Gázipari Múzeumban

KIÁLLÍTÁS

Tóth Edit
2021-12-08 20:00

Egy rendhagyó kiállítás várja vendégeit a magyar ipar nemzetközileg is elismert gyártmányáról Zalaegerszegen. Az Ikarus – a busz című kiállítás számos fotón, rajzon, személyes tárgyakon és aprólékos maketteken keresztül mutatja be a magyar autóbuszgyártás izgalmas fejezetét.

 

Egy copfos kislány állt izgatottan 1982 húsvétján a zalaegerszegi autóbuszállomás érkezési oldalán, várta, hogy beérkezzen a győri busz. A piros-fehér Ikarus 250-est édesapja vezette. Kitörő örömmel szaladt oda hozzá. Hát még mekkora volt az öröm, amikor az utasok végre kipakolták a csomagjaikat és apa megmutatta a nyuszi ajándékát, egy piros-sárga fémvázas triciklit. Az első emlékek egyike az Ikarusról…


Szóval, hogy kerül a csizma az asztalra? A kérdés érdekes lehet, és ha nem is ezekkel a szavakkal, de sokan megkérdezték. Hogy kerültek Ikarusok a Magyar Olaj- és Gázipari Múzeumba? A válasz egyszerű, hiszen az autóbuszok többsége még használja a szénhidrogén alapú üzem- és kenőanyagokat. Szorosan összefonódik a közlekedés és a szénhidrogénipar. A Magyar Műszaki és Közlekedési Múzeum egyik fő feladata a híres autóbuszok örökségének gyűjtése, óvása és természetesen a bemutatása, miközben a Magyar Olaj- és Gázipari Múzeum (MOGIM) a szénhidrogénipar emlékeivel, tárgyaival teszi ugyanezt. A magyar autóbuszgyártás legendás termékeit bemutató kiállítás 2021. szeptember 3-án nyílt meg Zalaegerszegen.

A két termet is elfoglaló tárlat bemutatja a székesfehérvári Ikarus gyárés az Általános Mechanikai Gépgyár történetét, amelyet a MOGIM munkatársai kiegészítettek a megyei és helyi közlekedést ellátó, de már megszűnt Zala Volán vállalatról szóló tablókkal és vitrinekkel. A kiállítás a székesfehérvári Szent István Múzeum 2019-ben megvalósult anyagára épül, kezdve az Ughy testvérek 1940-es évek végi próbálozásaival. Az első teremben a gyár korai termékeiről tudhatunk meg érdekességeket, például a neylonbuszról, vagy a faros Ikarusról és persze arról is, miért választották márkanévnek a görög mitológia alakjának nevét, aki a lázadás, szófogadatlanság és a kíváncsiság megtestesítője volt. A rengeteg fotó, tervrajzok mellett aprólékos munkával készült makettek színesítik a tárlatot. Az első terem közepén annak az emeletes Ikarusnak a JÁFI típusú eredeti motorja is látható, amelyet éppen Zalaegerszegen a volt Zala Volán telephelyén rekonstruálnak a Volánbusz Zrt. jóvoltából.

 


Az emeletes Ikarus eredeti JÁFI motorja (a szerző saját fotója)

 

Az első terem a kis makettekkel és a serleggel (a szerző saját fotója)


A látogatóknak itt van lehetőségük négy rövid filmet is megtekinteni az említett emeletes Ikarus és faros Ikarusok restaurálásáról. Bemutatásra kerültek a nemzetközi autóbuszkiállításon elnyert serlegek is avitrinekben alkatrészek és használati tárgyak, mint a menet-viszonylatjelző táblák vagy jegylyukasztó látható az 1:20 – 1:25-ös méretű Ikarus makettek mellett.

 


A második terem képe (a szerző saját fotója)


A második teremben kilenc, közel egy méteres Ikarus busz- és egy alvázmakettet csodálhatnak meg, majd átérezhetik milyen buszsofőrnek lenni, hiszen beülhetnek egy sofőrülésbe a kormánykerék mögé.Amíg a (nagy) gyerkőc „buszt vezet” addig a szülők, barátok helyet foglalhatnak a váróban, avagy a 12 autóbusz ülés egyikében megtekintve az Ikarus gyártásról szóló korabeli filmeket.

A kiállított élethű makettek (a szerző saját fotója)

 

A sofőrülés (a szerző saját fotója)


Itt olvashatunk a Zala Volán társaság történetéről és valamint különleges tárgyakat is láthatunk, mint plaketteket, pecséteket, menetlevél elismervénykönyveket, egy jelvényt, amelyet másfél millió kilométer balesetmentes vezetés után kapott a buszsofőr.


Végül, hogy ne „szálljunk fel” jegy nélkül az autóbuszra, jegyet válthatunk és érvényesíthetünk a kalauznál.

Kalauznő és jegykezelő automata a ’70-80-as évekből (a szerző saját fotója)

 

Vitrin a kiállított dokumentumokkal (a szerző saját fotója)


Tehát a csizma elfér az asztalon. Megfér együtt az olajipar és a közlekedés. Sőt nemhogy megfér, de nem is tud létezni nélküle.

 

Bár már az autóbuszgyártók törekednek a környezetvédelemre, és egyre kevesebb károsanyag kibocsátású autóbuszokat készítenek felszerelve a 21. század utasainak kényelmének biztosítására. Már vannak elektromos és CNG gázüzemű autóbuszaink is. Még néhány évtizedik közlekednek gázolaj felhasználó autóbuszok valamint kenőanyagokra is még mindig szükség van és azt az olajipar biztosítja, ahogy különböző műanyagokat a buszgyártás során. A magyar ipar e legendás termékét, amely a monacoi nagyherceg nagydíját is elnyerte 1971-ben, sokfelé megismerték, a Föld 83 országába exportálták. A több mint, fél évszázad alatt közel 300 ezer Ikarus autóbusz gördült le a gyártósorról.


Remélhetőleg ez a kiállítás, a rajongók lelkesedése, a Magyar Műszaki és Közlekedési Múzeum munkatársainak szakértelme és most már a Volánbusz Zrt. szerelőinek, sofőreinek tudása is hozzájárul, hogy ne tűnjön el az Ikarus országunk útjairól.

Érdeklődők a múzeumban; fotó: MMKM


Nos, ha figyelmét felkeltettem, és Zalaegerszegen jár, ne hagyja ki e kiállítást. A téli szünetben 2022. március 31-ig csak a Magyar Olaj- és Gázipari Múzeum munkatársaival való telefonos egyeztetés után, majd pedig az április elsejei nyitást követően keddtől- vasárnapig 10-18 óra között látogatható a kiállítás, egészen 2022. május 29-ig.

A copfos kislány már felnőtt, boldog emlékei megőrződtek a ’80-as évek nyári szüneteiről is, amikor elkísérte apukáját körbe-körbe Zalaegerszegen, már a helyijáraton. Most már e kiállítás képei is részei lesznekaz emlékének.

 

Borítóképen:

Restaurált faros Ikarus (a szerző saját fotója)

emlékezet, ipari örökség, muzeológia, #muzeumozzaszobadbol, technika
2020-12-04 20:00
gyűjtemény, kiállítás, közlekedés, látogató, örökségvédelem, programajánló, technika
2021-09-08 16:00