A Magyar Természettudományi Múzeum csatlakozott a Tehetsz méh többet! kampányhoz, hogy a program alapítóival együttműködve, egy egyedülálló, interaktív kiállítással hívja fel a figyelmet a méhek és más beporzók globális pusztulásának beláthatatlan következményeire, és jó példát mutasson a velük való együttélésre. A kiállítótérben rovarszemszögből ismerhetik majd meg a látogatók a beporzók pótolhatatlan szerepét.
Európában egyedülálló módon, elsősorban az iskolás korosztályt célozzák meg akiállítással a múzeum munkatársai és a kampány szervezői, hogy a fiatalok akár biológiaóra keretében ellátogatva ismerkedjenek meg a méhek és más beporzók munkájával és a mézfogyasztás jótékony hatásaival. Ez lesz az első interaktív tárlat egy országos hatókörű intézményben, amely ekkora alapterületen, rovarperspektívában, és kifejezetten a fiatalokra fókuszálva mutatja be a méhek szerepét az életünkben. A mintegy kétszáz négyzetméteres kiállítási területet a Tehetsz méh többet! program szakmai csapata rendezi be a múzeum támogatásával, a világ vezető filmes látványtervezőinek a segítségével.
A múzeum már korábban is teret adott az agrárium számára nélkülözhetetlen rovaroknak, évről-évre programokkal várta az érdeklődőket a Beporzók napján. Most a kampány alapítói és támogatói, a Takarékbank, az Országos Magyar Méhészeti Egyesület és az Agrármarketing Centrum felkérésére vállalta, hogy kiállításán is helyet ad a téma bemutatásának.
„Olyan tárlat létrehozását tűztük célul, amely a legmodernebb vizuális eszközök segítségével a mai tizenéves korosztály érdeklődését is fel tudja kelteni a téma iránt. Ezért a koncepcióról és a látványvilágról szakmai egyeztetéseket folytattunk a kanadai Ontario Science Centre-rel, amely külföldön élen jár a tudományos ismeretterjesztésben” – hangsúlyozta Bernert Zsolt, a Magyar Természettudomány Múzeum főigazgatója.
Felbecsülhetetlen károkat okoz a beporzók pusztulása
A méhek és más beporzók pótolhatatlan szerepet töltenek be a mezőgazdaságban és az ökoszisztémában, számítások szerint világszinten több mint 200 milliárd dollárra tehető évente a munkájuk értéke. Csak az Egyesült Államok élelmiszer-termelését évente 15 milliárd dolláros kár érné, ha a méhek eltűnnének. Néhány évvel ezelőtt Kalifornia egyes részein, ahol nincs elegendő méh a termés beporzásához, messziről kellett odatelepíteni méheket, a gazdáknak például egy mandulaültetvényen méhcsaládonként 250 dollárt kellett fizetniük a méhésznek.
„Világszinten drasztikusan csökkent a méhek száma az elmúlt húsz évben, jó példa erre az Egyesült Államok, ahol a gazdák egy év alatt összesen 2 milliárd dollárt fizettek ki a méhészeknek, hogy átmenetileg méheket telepítsenek a földjükre. Magyarországon szerencsére nem ilyen rossz a helyzet, az elmúlt tíz évben kiugróan nem csökkent, de nem is nőtt a méhállomány. A mezőgazdasági és ökoterületek beporzása azonban egyre inkább a méhészektől függ” – mondta Bross Péter, az Országos Magyar Méhészeti Egyesület elnöke.
Nem szabad megfeledkezni a többi beporzóról sem – emlékeztet a szakember –, ugyanis rengeteg olyan növény van, amelyet a mézelő méhek nem tudnak beporozni. Világszerte húszezer ilyen beporzó faj él, a számuk folyamatosan csökken, de a mézelő méhekkel ellentétben jelen tudásunk szerint őket nem lehet szaporítani, és idővel ki fognak halni.
„Sokan még nem hiszik el, de ennek beláthatatlan következményei lesznek, ugyanis a Földön található összes növény kétharmada igényli a rovarok munkáját” – tette hozzá Bross Péter.
A Tehetsz méh többet! komplex fenntarthatósági kampány célja, hogy felhívja a figyelmet az élelmiszer-termelésben pótolhatatlan szerepet betöltő, pusztulófélben lévőbeporzók ökológiai fontosságára, javítsa a mintegy húszezer család megélhetését biztosító magyar méhészeti ágazat gazdasági helyzetét és versenyképességét, illetve ösztönözze a hazai mézfogyasztást, és ezáltal segítse az emberek egészségének védelmét. A programot 2020-ban indította el a Takarékbank, az Agrármarketing Centrum és az Országos Magyar Méhészeti Egyesület, a Pressinform pr-ügynökség és a Pannon Értéktár pedig megtervezte és bonyolítja.
A program edukációs kiadványokkal, interaktív kiállításokkal, médiaesemények szervezésével, aktív médiajelenléttel biztosítja, hogy a társadalomban és a gazdasági szereplőkben tudatosodjon, lépni kell a beporzók védelmében. A kampány mindenkit megszólít, egyes társadalmi csoportokhoz kiemelten. Erre példa az óvodásoknak szóló mesekönyv a hozzá tartozó színezőfüzetekkel vagy az a hazai piacról eddig hiányzó, elsősorban a fiatal felnőtt korosztályt megszólító, a fenntartható fejlődést támogató lakossági bankszámlacsomag, amely a környezetbarát digitális bankolást helyezi előtérbe, és amelynél a kártyás vásárlások összegének kéttized százalékát automatikusan a méhészek támogatására fordítják.
A Tehetsz méh többet! kampány a Nemzetközi PR Szövetség 2021-es regionális versenyén első helyezést ért el az éghajlatváltozás és hatásai elleni sürgős fellépés támogatása kategóriában, emellett az év négy legjobb kelet-európai kommunikációs programja közé is beválasztották. A program ezen túl a legrangosabb hazai díjakból is elnyert kettőt tavaly: a CSR Hungary Díj 2021 „A legjobb környezeti felelősségvállalásért” kategóriáját, valamint a Good Doing CSR Award környezeti ügyek különdíját.
A kampány honlapja: www.tehetszmehtobbet.hu
A Magyar Természettudományi Múzeum a Kárpát-medence legnagyobb természetrajzi és embertani gyűjteménye. Gyűjti, kutatja és bemutatja a biológiai sokféleség, a földtani örökség és a történeti embertan tárgyi emlékeit.
Elkötelezett a környezettudatos szemléletmód kialakítása mellett. A 1980-as évek óta minden tudományos részlege részt vesz kutatók és pedagógusok képzésében, továbbképzésében. 2011-ben elnyerte Az év múzeuma címet, 2020-ban megkapta a Családbarát Múzeum díjat is, amellyel a családok minőségi időtöltésére kiemelt figyelmet fordító intézményeket tüntetnek ki.
A múzeum a szakmailag naprakész állandó és időszaki kiállításain túl egyéb közönségcsalogató programokat is kínál látogatói számára.