2024. április 8-án a Nyitott terek – Inklúzió a múzeumban program keretében, a Magyar Nemzeti Múzeum (MNM) és a Slachta Margit Nemzeti Szociálpolitikai Intézet (NSZI) közös szervezésében nagy sikerű workshopot tartottunk múzeumpedagógus kollégáknak, melynek témakörei a fogyatékos személyek a múzeumban, az EEH fogalma és háttere, az infokommunikációs akadálymentesítés és a csoportműködés monitorozásának formái voltak.
A workshopra az MNM és tagintézményeinek kollégái mellet országos és vármegyei hatókörű városi múzeumból is érkeztek múzeumpedagógusok.
A képzést az ELTE Bárczi Gusztáv Gyógypedagógia Kar Gyógypedagógia-tanár mesterképzésének végzős hallgatói (Androsits Bernadett, Borsodi Judit, Haász Róbertné, Kappant Zsófia és Péli Anna trénerek) tartották, akik a mesterképzés mellett is aktívan dolgoznak a gyógypedagógia területén; beszédfogyatékos, tanulásban akadályozott, értelmileg akadályozott vagy éppen autista gyermekekkel, személyekkel.
A workshopon velünk volt Borsodi Erzsébet és vakvezető kutyája, Gesztenye is, akik Farkasné dr. Gönczi Ritával, az NSZI Fogyatékosságügyi Igazgatóságánakvezetőjével, közösen arra hívták fel a figyelmünket, mennyire fontos a kommunikáció szerepe a látássérültek, vak személyek világában. A résztvevőknek nem csak a workshop irányított feladatai, de a szünetek során is volt lehetősége gyakorolni a látó vezető technikát Erzsivel, aki maga ajánlotta fel ezt a lehetőséget számukra.
A KÉK (könnyen érthető) kommunikációt bemutató gyorstalpalón nem csak az alapvető szabályokat ismerték meg a múzeumpedagógus kollégák, de kipróbálhatták azt is, milyen a tapasztalati szakértőkkel való közös munka – a workshopon Bernáth Borbála és Szabados Miklós tapasztalati szakértők, az NSZI munkatársai segítségével készíthették el Barabás Miklós A Lánchíd alapkőletétele című festményének könnyen érthető leírását.
A trénerek és Farkasné dr. Gönczi Rita egy percig sem hagyták elkényelmesedni a kollegákat; az elméleti és gyakorlati ismereteket egyaránt tartalmazó, rövid, ám annál informatívabb blokkokat minden esetben gyakorlatorientált, közös megtapasztaláson és együtt gondolkodáson alapuló feladatok követték.
A nap végén a résztvevők visszatértek a cédulákhoz és közösen értékelték, mit visznek magukkal a workshopról – hasznos tapasztalatokat, pozitív élményeket, jó gyakorlatokat és ami talán a legfontosabb, tettrekészséget egy érthetőbb, élhetőbb, mindenki számára egyformán nyitott múzeumi világ felé.
Az esélyegyenlőség nevében tovább folytatódik a Nyitott terek – Inklúzió a múzeumban együttműködés.
A rendezvény a KIM támogatásával valósult meg.
Fotók: Jaksity Iván / MNM