Élő múzeumi kapcsolat?

Sóki Diána
2020-05-22 14:00

Ettől a héttől kezdve a Petőfi Irodalmi Múzeum múzeumpedagógusai online formában is megtartották foglalkozásaikat. Az első tapasztalatokról, ennek előzményeiről, menetéről és a jövőbeli tervekről is beszámolnak.

 

Egyúttal arra hívjuk a múzeumi oktatásban résztvevő szereplőket, hogy osszák meg velünk ők is online tárlatvezetéseik, élő közvetítéseik kapcsán szerzett tapasztalataikat!

 

Kontextus

 

Nagyon sok felületen olvashatunk most arról, hogyan változtatja meg a kialakult helyzet a muzeális intézmények életmódját, gazdaságát, kommunikációját, egyszóval életét. Most már adatok is gyűlnek arra vonatkozóan, hogyan érinti mindez a múzeumi világot, mely intézmények működését lehetetlenítette el világszerte a járvány okozta válság. 

 

Arról is olvashatunk szakemberektől, hogy melyek voltak az előzmények, azok az intézményi identitást meghatározó változások, amelyeket egy pandémiás helyzet átír, megállít. Egy olyan intézmény számára, amely a társadalmiasítás felé, az interaktivitás, attrakció, folyamatos jelenlét útján indul el, ez valóban egy komoly kérdés.

 

Sokan a kommunikáció átalakulásának új lehetőségeiről is írnak, de többen épp a kultúraközvetítők bizonytalan helyzetét, a személyesség hiányának hátrányait említik a másik oldalon. 

 

Ezeket fontos figyelembe vennünk akkor, amikor egy muzeális intézmény pedagógusaként fogalmazzuk meg, fogalmazzuk át, vagy éppen újra stratégiánkat, jelenlétünket, funkciónkat. Egy ilyen helyzetben az egyik legfonotsabb az, hogy megtalálhassuk a párbeszéd lehetőségeit, a közösségi alkalmak, s az oktatás megmaradó lehetőségeit. De épp ugyanennyire fontos, hogy egy intézményi perspektívából, a gyűjtemény, a múzeum fogalmai felől tudjunk bekapcsolódni ezekbe a folyamatokba. Ezt próbáljuk most mi is ebben a kialakult helyzetben. 

 

 

Közoktatás

 

Közeledik ennek az igencsak konfúz tanévnek a vége, lezajlottak az érettségik, egyre inkább érzi tanár is, diák is, nincs messze a nyári szünet, így arra gondoltunk, hogy ingyenes élő online vezetést tartanánk online (DIY) tárlatainkban. Érdekelt bennünket, hogy milyen lehetőségek rejlenek ezekben az alkalmakban, hogyan tekintenek ezekre a pedagógusok. Így belevágtunk. Azt tapasztaltuk, hogy hirtelen elindulnak a jelentkezések, a naptárunk hamar el kezdett telni. 

 

Az online jelentkezés kitöltésekor a pedagógus megjelölheti, melyik időpont (nap, óra, időtartam) lenne a csoportnak/osztálynak legmegfelelőbb, illetve melyik téma, virtuális tárlat, amelyek közül honlapunkról választhat:

 

DIY vezetés a Petőfi-tárlatban

DIY vezetés az Arany-tárlatban

DIY vezetés a Csáth-tárlatban

DIY A Pál utcai fiúk online séta

DIY Egy kis séta Ady Endrével

 

 

Digitális oktatási platformok

 

A jelentkezés elküldése után maximum egy nappal felvesszük a jelentkezővel a kapcsolatot és egyeztetjük a részleteket. Egyelőre, úgy tűnik, bármely digitális oktatási platformhoz tudunk csatlakozni, így semmilyen új szoftver telepítését nem igényli a vezetés, mi fogunk alkalmazkodni. Eddig az alábbiakkal volt dolgunk:

 

ZOOM

Discord

Kahoot!

Microsoft Teams

Meet

 

Egyetlen technikai feltétel, hogy a felületen megosztható legyen a képernyő, hiszen így láthatják a diákok az online tárlatok tereit, a megosztott képeket, videókat.

 

 

Hogyan tartjuk meg?

 

A múzeumpedagógiai foglalkozáson a diákokat úgy vezetjük végig a választott tárlat vagy séta három dimenziós képein, hogy közben elsődlegesen a tananyagot kiegészítő, a kíváncsiságot felkeltő, az egyéni kreativitást megmozgató történeteket mesélünk, s igény szerint játékokat is vezetünk. Kapcsolódunk a múzeum online tartalmaihoz, gyűjteményeihez, kutatásaihoz, tartalmaihoz. Ezekre külön is felhívjuk a figyelmet. 

 

A múzeumpedagógiai foglalkozás hossza 45 vagy 90 perc, de itt is alkalmazkodunk az egyéni igényekhez.

 

Egy-egy foglalkozás során fontos tapasztalat:
Érdemes párbeszédet kezdeményezni a résztvevőkkel, kérdezni tőlük. 

Fontos, hogy előre elkészítsük mindazt, amit be szeretnénk mutatni, s akár ki is próbáljuk mindennek a menetét, sorrendjét. 

Érdemes interaktív elemekkel is próbálkozni, legyen az online játék, vagy aktivitásra sarkalló tevékenység (hozzanak oda valamilyen tárgyat, vagy írjanak fel valamit, üzenjenek a chat ablakban stb.)

 

Mindenképp egy új formája ez egy közösséggel való kommunikációnak, amelyben nagy szerepet kap a pedagógus személye, a nyitottság és kísérletezőkedv. Meg kell tanulni, hogyan lehet egy ilyen felületen a lehető legtöbb résztvevőt megmozgatni, akár kooperációra sarkallni őket. Fontos a megosztott figyelem, a világos gondolatmenet és a reagálás az aktuális helyzetre, akár a technikai nehézségekre is. 

 

Önkénteseink is aktívan vesznek részt az oktatási tartalmak kialakításában, továbbgondolásában. Müller Dóra bonyhádi pedagógus, aki az alábbi virtuális sétát hozta létre. Ezen keresztül kaphatunk egy kis betekintést abba, milyen, amikor a virtuális tartalmaink között bolyongva tartjuk meg foglalkozásainkat:

 

 

 

 

 

Visszajelzések

 

Egyelőre pozitív visszajelzések érkeznek, s megmutatkozik az igény is ezekre az alkalmakra. Ezt láthatjuk a következő köszönőlevélben, amelyet őszinte örömmel olvastunk:

 

Hálás köszönettel tartozom a mai szemléletes és hangulatos múzeumi túráért.
 Az ötlet csodás, mint vidéki iskola rendkívül örülünk a lehetőségnek. 
 A gyerekekkel megbeszélve a dolgot, tényleg nagyon tetszett nekik, élvezték!
 
Felmerült bennünk a következő: a jövőben, akár normál körülmények között is szívesen vennénk ilyenfajta lehetőséget. Tudom, hogy a személyes jelenlét, a múzeum varázsa, a helyszín illata nem pótolható teljesen. Viszont így is megtapasztalhattak a gyerekek valamennyit a regény hátteréből, ráadásul nem kellett a csúcsban araszolnunk 2-3 órát be- és kifelé a városból. 
 
A közlekedési viszontagságok ellenére én már sokszor jártam osztályaimmal nálatok. Tavaly az Ady emlékszoba vendégei voltunk, a Petőfi kiállítást is láttuk, és mindig nagyon kedves, tapasztalt múzeumpedagógusokkal hozott minket össze a sors. 
 
Gratulálok a múzeumpedagógusok eredményes munkájához! Várjuk további izgalmas ötleteiteket és a szuper múzeumi foglalkozásokat!

 

 

Felsőoktatás

 

A felsőoktatás oktatói és hallgatói számára is szeretnénk lehetőséget nyújtani az aktív párbeszédre, tapasztalatcserére, elméleti hátterünk megismertetésére. Ebben szerezhettünk tapasztalatot áprilisban is, amikor az ELTE Savaria Egyetemi Központ oktatójaegyetem oktatója, Nagy Anna jelentkezett be hozzánk tanító szakos hallgatóival. 

 

Számukra szakmai tartalmainkat, munkamódszereinket, aktuális projektjeinket és pedagógiánkat mutattuk be. Kitértünk az alábbi témákra:
Portfóliónk, projektjeink, foglalkozásaink, tevékenységi körünk

Múzeumpedagógiai foglalkoztató terünk és a hozzá kapcsolódó elméleti kérdések
Virtuális vezetés, a kiállítótér nyelvezete

 

 

A hallgatók visszajelzéseiből  is azt olvashattuk ki, hogy számukra is hasznos szempontokat, tapasztalatokat osztottunk meg.

 

„A félév elején nem gondoltam volna, hogy egészen ilyen „messzire nyúlnak majd a tárgy keretei”. De mindenképpen pozitív élmény volt ez a beszélgetés. Véleményem szerint több szempontból is hasznos volt nekünk, leendő pedagógusoknak, ez a „találkozás”, még így online formában is. Egyrészt szélesítette látókörünket, új lehetőséggel ismerkedhettünk meg, amit majd mi magunk is felhasználhatunk a későbbiekben. Nemcsak az online felület és annak bejárási lehetőségei miatt, hanem azért is mert egy kis betekintést nyerhettünk egy múzeumpedagógus munkájába, abba, hogy milyen sokrétű feladat egy ilyen foglalkozás (nem beszélve egy kiállítás) megszervezése. Külön kiemelném azt, amikor a foglalkozáshoz kialakított tér tervezésével kapcsolatban kaphattunk ismereteket. Lenyűgöző volt számomra a helyiség felhasználásának sokszínűsége és a bútorok, eszközök praktikussága. Másrészt rengeteg lehetőségre hívták fel a figyelmemet, amiket a webes felületen keresztül is elérhetünk. Remek lehetőség, hogy online is elérhető néhány kiállítás. Szívesen részt vennék egy valódi múzeumpedagógiai foglalkozáson a Petőfi Irodalmi Múzeumban, jó lenne szemtől-szemben is találkozni a mostani előadókkal. Egy személyes találkozás esetében talán könnyebben tudnánk kérdéseket is megfogalmazni és feltenni. Örülök, hogy annak ellenére, hogy így alakult a félév, hasznos tudnivalókat kaptunk a tárgy keretein belül. Ehhez pedig ez a beszélgetés is nagyban hozzájárult, amit köszönök.”

Lovenyák Nikolett

 

„Sosem gondoltam volna, hogy lehet múzeumpedagógiai foglalkozást tartani interneten keresztül, de úgy tűnik ismét tévedtem. Mikor a tanárnő említette, hogy hogy lesz egy ilyen óránk, nem egészen tudtam, hogy hogyan is kéne ezt elképzelnem, viszont a távoktatás egyik legérdekesebb órája volt. úgy tűnik, tényleg egy modern világban élünk, ahol megoldható, hogy akár Pestről is előadást tartsanak nekem úgy, hogy közben én a szobámban ülök, és múzeumban érezhetem magam, miközben ki sem teszem a lábamat a házból. Mióta zajlik a távoktatás, egyszer sem éreztem ilyet, de most kicsit még bántam is, hogy vége lett, a kiállításokról még szívesen hallottam volna többet. Szerintem nagyon jó dolog, hogy ebben a helyzetben is van lehetőség kiállításokat megtekinteni, méghozzá nagyon is jól használható felületen. Az pedig különösen tetszett, hogy volt szó egy múzeumpedagógiai teremről is, mert nekem a Savaria múzeumi látogatáson is az volt az első dolog, ami nagyon meglepett."

Németh Márk

 

 

 

Ha bármilyen kérdése merülne fel, írjon üzenetet nekünk a muzeumped@pim.hu email címre, s mi örömmel válaszolunk!

#muzeumozzaszobadbol, gyűjtemény, kiállítás, látogató, múzeumpedagógia, pedagógus, tanulás, tárgy, virtuális
2020-03-16 13:30
#muzeumozzaszobadbol, kiállítás, múzeumandragógia, múzeumpedagógia, pedagógus, virtuális
2020-03-31 16:30
#muzeumozzaszobadbol, felhívás, pályázat, virtuális
2020-04-02 16:00

Legnépszerűbb cikkek

látogató, múzeumtörténet, téma
2018-03-12 19:00
helytörténet, régészet
2018-12-15 09:00
#muzeumozzaszobadbol, felhívás, pályázat, virtuális
2020-04-02 16:00