Amióta a kulturális intézmények Európában és Amerikában újra megnyitották kapuikat, sokan közülük újra elkezdtek műalkotásokat ábrázoló tárgyakat értékesíteni, amelyek művészeti alkotásokat vagy logókat ábrázolnak, hiszen ezzel is bevételhez juthatnak. Mivel a legtöbb ország megköveteli, hogy az emberek maszkot viseljenek, s ezzel megállítsák a koronavírus terjedését, az ajándékboltokban kapható maszkok valószínűleg gyakori különlegességeivé válnak az emberek számára.
Londonban sok ember megfordul a Nemzeti Galéria ajándékboltjában, ahol olyan emléktárgyakat keresnek, amelyek az újbóli megnyitás örömére emlékeztetik őket. A látogatók a kötelező távolságot betartva látogtaják a boltot, ahol leginkább a Nemzeti Galéria esernyői, ginjét és ceruzatartóját keresik, de sokan érdeklődnek a múzeum arcmaszkjai iránt.
A Vincent Van Gogh „Napraforgók” ábrázolása, és Ambrosius Bosschaert, virág festménye.
A maszkok a legjobban keresett ajándéktárgyak voltak a múzeum július 8-i újbóli megnyitása óta - mondta Yumi Nakajima, az üzletvezető igazgató. Bár nem mindenki volt lenyűgözve tőle.
A brit kormány kijelentette, hogy maszkt kell viselni az angliai üzletekben, és bírságot kell kiszabni azoknak, akik elutasítják. (A múzeumokat nem vették kifejezetten bele az új maszk szabályzatba, de a Nemzeti Galéria megkért minden látogatót a viselésére.) Franciaországban, Emmanuel Macron elnök azt mondta, hogy hamarosan maszkokat kell viselni az összes zárt térben.
Ahogyan nálunk is, az Egyesült Államok több városában az arc elfedésére vonatkozó rendeletek léptek érvénybe, amelyek általában előírják az embereknek, hogy maszkot viseljenek olyan nyilvános helyeken, ahol a távolság nem tartható.
Judith Mather, a Nemzeti Galéria gazdasági igazgatója egy telefonos interjúban elmondta, hogy a maszkok eladásának ötlete egy hirtelen döntés volt. Júniusban egy bevásárlóközpontban járt, ahol azt állapította meg: "körülnéztem az embereket között, és mmaszkban úgy néztek ki mintha műtéten lennének . Nagyon rossz látvány volt" - mondta. "Azt gondoltam, hogy a művészet eredményezhet ebben változást, adhat egy más érzetet."
Metropolitan
A new york-i Metropolitan Művészeti Múzeum számára ez a lépés pénzügyileg is ösztönző volt. Leanne Graeff, a múzeum termékfejlesztő csoportjának vezetője egy telefonos interjúban elmondta, hogy a maszkvásárlás egyszerű módja annak, hogy az emberek pénzt adjanak a múzeumoknak. A Met már négy féle maszkot értékesít online, impresszionista festményekkel és New York-i jelenetekkel, és nagyobb választék várható, amikor augusztus végén újból megnyílik a múzeum.
Arcfedés az Uffizi logójával, a firenzei galériában.
A maszkok tervezése és kivitelezése atermészetesen múzeumonként eltérő. A firenzei Uffizi Képtár maszkjaira rápecsételte logóját, arra emlékeztetve, ahogyan az olasz divatházak ezt a táskéikkal teszik.
A Tate, amely több múzeumot üzemeltet Nagy-Britanniában, számos maszkot készített, amelyek festményeket mutatnak.
Amelyik múzeu eddig vitathatatlanul a legtöbb sikert aratta az arcmaszkok eladásában, az a bécsi Klimt-villa, amely Gustav Klimt egyik korábbi stúdiójában található. Baris Alakus, a múzeum igazgatója úgy nyilatkozott: "Magánmúzeum vagyunk, tehát nem kapunk támogatást a kormánytól" - mondta Alakus -"Nagyon kritikus helyzet volt."
Brigitte Huber divattervező, Klimt unokája is maszkok készítését javasolta a pénz összegyűjtése céljából. Egy egyszerű haditengerészeti mintázattal és apró fehér hímzéssel készített maszkot, amelyek Klimt festményeire emlékeztettek. A május óta újra nyílt múzeum eddig több mint 6000 db maszkot adott el. "A pénzből ki tudtuk fizetni az összes számláinkat" - mondta Alakus.
az amszterdami Stedelijk művészeti múzeum
Nem minden múzeum használja ezt a pénzszerzési lehetőséget. Az amszterdami Stedelijk művészeti múzeum olyan maszkokat árusít, amelyeket Carlos Amorales egy mexikói művész tervezett, akinek a múzeum kiállítását a világjárvány felfüggesztette. A maszkok olyan lényt ábrázolnak, amely mozog a használója légzésére, vagy beszédére. A bevételt Mr. Amorales arra használja fel, hogy maszkokat készítsen Mexikó utcai munkásai számára.
"Lehet, hogy a jövőben a Stedelijk további művészeket bíz meg maszkok tervezésével "- mondta Rein Wolfs, a múzeum igazgatója telefonos interjúban. "Bebizonyosodott, hogy ez egy jó lehetőség elérni azt a célt, amiért a művészek küzdenek" - mondta.
Az amszterdami Rijksmuseum szintén jótékonysági tevékenységet folytat arcmaszkjaival, amelyek - kissé furcsa módon - Rembrandt nagy szemű önarcképét mutatják be. „Mivel ez egy arcmaszk, azt gondoltuk, hogy arcot is kell rá tennünk” - mondta Philine Hofman, a múzeum üzletvezetője egy telefonos interjúban. "Azt gondoltuk, hogy ha már viselni kell, akkor legalább legyen humoros! "- tette hozzá.
Hazánkat sem hagyhatjuk ki a listából a Mad Mask szintén készít limitált szériás művészi maszkokat. A Mad Mask brandet Kalácska Zsana dizájner (Zwana Modular Jewelry) és Triff Adorján (Mogul Audio) alapította 2020 májusában. A maszkokról bővebb információt érhetünk el a Mad Mask oldalán.
Képek forrása: nytimes.com